Kettészakadt a netezetők tábora a 30 év alattiakra és az idősebb korosztályokra – állítja az eNET Jelentés az internetgazdaságról című kutatása. A fiatalabbak kevesebbet olvasnak, és e-maillel szemben a közösségi oldalakat részesítik előnyben.
Az eNET ez év októberében felmérését készített a Telekom megbízásából a hazai nezetők szokásairól. Az 1000 fős, 15 és 65 év közötti korosztályra országosan reprezentatív mintából 900 fő online kérdeztek, míg 100 főt az 50-65 éves korosztályból telefonon.
A megkérdezett körre jellemző, hogy – életkortól függetlenül 5-6 évvel ezelőtt kezdtek el intenzíven internetezni. A harminc évnél fiatalabbak többsége azonban már gyerekkorában megkapta az első mobiltelefonját, használta számítógépet és azon netezett is. Az infokommunikációs technológiák használata szempontjából ez a 30 évnél fiatalabb korosztálynak hatalmas előnyt jelent azokkal szemben, akik felnőttként tanulták meg ezeknek az eszközöknek a kezelését. A fiataloknak az internet, a hozzá kapcsolódó eszközök és technológiák használata olyan magától értetődő, mint a 30 év felettiek számára az olvasás. Ez az információ-intenzív társadalmi-gazdasági környezetben hatalmas versenyelőnyt jelent egyfelől, másfelől szokásaik vissza is hatnak az eszközök és a tartalmak fejlődésére.
Forrás: eNET
Csökken a tévé súlya ■ Az eNET felmérése szerint mindkét korosztály számára az internet és a tévé a két legfontosabb információforrás. Míg azonban a fiatalok 88 százaléka, a 30 év felettiek csupán 45 százaléka használja az internetet. Az internethasználókon belül a használat intenzitásában már nincsenek nagy különbségek a korosztályok között. A forrás fajsúlyának megítélésében viszont van eltérés: a fiatalok sokkal kevésbé tartják fontosnak az írott sajtót és rádiót, míg az idősebbeknél épp fordítva, az internet kevésbé fontos, bár még mindig fajsúlyosabb, mint a tévé. Utóbbi a két korcsoportnál közel azonos fontosságú. Ez egyelőre nem tükröződik az információfogyasztásra fordított időben: a fiatalok ugyanannyi időt töltenek az interneten, mint a tévé előtt, az idősebbek pedig hetente átlagosan közel 7 órával többet tévéznek, mint neteznek.
A fiatalok körében a kevesebb időt és kisebb figyelmet igénylő, rövidebb műsorok (klipek, sorozatok) a népszerűbbek, míg a nagyobb lélegzetvételű műsorokat (ismeretterjesztő filmek, egész estés filmek, hírműsorok) az idősebbek nézik gyakrabban.
A nagy időrabló: közösségi média ■ A fiatalok intenzíven használják a letöltő szolgáltatásokat, torrentoldalakat – elsősorban filmek, sorozatok, zenék, szoftverek, játékok letöltése a céljuk: a megkérdezettek közel fele tölt le filmeket, harmaduk pedig zenét és szoftvereket. Emellett kétharmaduk részben online éli a magánéletüket a közösségi oldalakon, személyes infókat, képeket, videókat osztanak meg ott. A 30 év felettiek valamivel többször olvasnak hosszabb szövegeket, cikkeket, valamint gyakrabban használják ügyintézésre az online felületeket, és csak 10-15 százalékuk tölt le videókat, képeket és szoftvereket.
Forrás: eNET
Az e-mailezéshez nagyjából azonos módon viszonyul a két csoport, de míg a közösségi oldalakat a fiatalok több mint kétharmada használja rendszeresen, a 30 felettiek körében ez az arány nem éri el a 40 százalékot. Ez azt is jelenti, hogy a fiatalok között az e-mailt kezdi kiszorítani a közösségi oldalak nyújtotta kapcsolattartás. Emellett a fiatalok már gyakrabban használják a netet online rádióhallgatásra, tévézésre és társkeresésre is.
Bár a fiatalok kevesebbet néznek hagyományos tévét, filmekre, sorozatokra és szerkesztett műsorokra ők is igényt tartanak. Csupán azok fogyasztása tevődik át fokozatosan a különböző internetkapcsolattal ellátott eszközökre, számítógépre, okostelefonra, tabletre vagy például az interaktív tévére. Ez a folyamat elsősorban kényelmi okokra vezethető vissza, mivel a fiatalabb generációk számára kiemelt fontossággal bír, hogy a tartalmat a kívánt időben és eszközön nézhessék a nekik tetsző sorrendben.
Ugyanakkor a fiatalok kevesebbet olvasnak a neten, mint a 30 év felettiek. Hírolvasásra alig több mint harmaduk használja a világhálót, míg az idősebb korosztály internetezőinek több mint fele. Persze szó sincs arról, hogy ne lenne igényük információkra, csak másképp fogyasztják és használják őket.
Az online tartalmakhoz való nyitottabb, aktívabb viszony mellett a netezésre használt eszközökben is nagy különbség van a korosztályok között. A fiatalok 33 százalékának van okostelefonja, míg a 30 felettieknél csak 23 százaléknak. Az internethasználók körében fiatalabb korosztály 20 százaléka netezik is a telefonján, a 30 felettieknek viszont csak 6 százaléka használja ki ezt a lehetőségét az eszköznek.