Jó árú készülékre vagy rugalmas tarifacsomagra vágyik jobban a mobilhasználó? Alapesetben persze mindkettőre, de mivel ingyen leves többnyire nincs, valamelyikről le kell mondani. Eddig a készülékár mindent vitt. Mike Michel a Telenor marketing vezérigazgató-helyettese (a fenti képen), szerint azonban a hazai mobilpiacon is kezd háttérbe szorulni a készülékár-támogatás. Úgy véli ma már nem az ingyen vagy fillérekért osztogatott készülékekkel lehet az ügyfeleket megszerezni és megtartani. A vezérigazgató-helyettest annak kapcsán kérdeztük, hogy ma a Samsung új csúcsmobilját a szokásosnál kisebb ártámogatással kezdték forgalmazni.
Bitport: Milyenek az előzetes várakozások a ma megjelenő új csúcskategóriás Samsung készülékekkel, az S6-tal, illetve az S6 Edge-dzsel kapcsolatban? Milyen konstrukciókban vihetik el azokat az ügyfelek?
Mike Michel: Soha ennyi előjegyzésünk nem volt még Samsung készülékekre, mint most, ami érthető, hiszen valóban csúcsmodellekről van szó. A koreai gyártó rengeteg különlegességet tett bele, például a mindkét oldalon hajlított kijelzőt, az új platformhoz fejlesztett processzort vagy a vezeték nélküli töltést, hogy csak néhányat említsek.
A készülékeket tarifától függően többféle konstrukcióban lehet megvásárolni, az Edge ára 122 980-tól, a legdrágább 219 990 forint lesz, az S6 ára pedig 83 380-tól 179 990 forintig terjed. Részletfizetésre azonban van mód, így akár havi 3790 forintért is elvihető egy S6.
Bitport: Manapság mit tartanak fontosnak az ügyfelek, amikor készüléket választanak?
M. M.:Több alapvető elvárással is szembesülünk. Az egyik, hogy az új mobilt azonnal szeretnék elvinni, használni, felfedezni. Ez teljesen érthető, itt az úgynevezett "love brandekről" és a hozzájuk kapcsolódó nagyon erős érzelmekről beszélünk. Mindenki, aki bontott már ki új telefont, ismeri ezt az érzést.
Az ügyfeleknek ugyanakkor jellemzően ma már az alacsony havidíj az elsődleges, igaz, mindehhez azért továbbra is a legújabb, legtrendibb készülékekre vágynak.
Bitport: Hogy lehet ezeket az elvárásokat szolgáltatói szempontból is optimalizálni?
M. M.: Ez valóban nagy kihívást jelent, de törekszünk arra, hogy az ügyfeleink időről-időre ismét nálunk vegyék meg az újabb készülékeiket is. Emellett nyilván az is legalább olyan fontos elvárás, hogy nyereségesen működjünk. Ezért igyekszünk kellőképpen rugalmasan választható elemekből álló finanszírozási konstrukciókkal megjelenni a piacon.
Bitport: Milyen szempontokat vesznek figyelembe a szolgáltatók, amikor meghatározzák a készülékek árazását?
M. M.: Mi is úgy működünk, mint minden kereskedő, azaz nekünk is többféle elemet kell beépítenünk a termékeink és szolgáltatásaink árába. Megjelenik benne a beszerzési ár, az ÁFA, ami Magyarországon ugye nagyon magas. Aztán ott van még a fenntartás, a fejlesztés költsége, de ezk csak a legfontosabbak. A mobilszolgáltatókat ráadásul különadó is sújtja, ennek az árazásra gyakorolt hatásáról is sok szó esett már.
Van viszont ezen a területen egy több évtizedes gyakorlat, az úgynevezett készülékár-támogatás. Ezt a szolgáltató nyújtja az ügyfélnek, aki így a tényleges piaci árnál kedvezőbben juthat új telefonhoz, akár több százezer forintos csúcskészülékekhez is. Az iparágban teljesen általánossá vált, hogy támogatott áron adjuk a készüléket, akár részletre is, cserébe viszont biztosítékként megjelent a készülék- és tarifahűség elem a rendszerben.
Csakhogy a készülékár-támogatás az utóbbi években már túlzottan nagyarányúvá vált. Vannak olyan országok, ahol az átlagos támogatás mértéke eléri már a 70-80 százalékot. Én ezt nem tartom jó iránynak, azt gondolom, a piac visszatér majd egy egészségesebb egyensúlyba.
Bitport: Mire alapozza ezt?
M. M.: Hiszek abban, hogy hosszú távon elsősorban nem a készülékárral kell megkülönböztetnünk magunkat, hanem a szolgáltatásainkkal. Attól kevésbé leszek boldog, hogy nagyon jó áron van egy csúcskészülékem, de nem jó a hálózat, amin használom, vagy nem az én egyéni igényeimre van szabva a tarifarendszer. Az ügyfélélmény ugyanis sokkal inkább az előbbiekhez kapcsolódik. Ahhoz, mennyire tudom gördülékenyen használni a telefonomat, böngészni vele az interneten, zenét, vagy filmet letölteni, pénztárcaként fizetni vele és még sorolhatnám.
Az is biztos, hogy a magyar piac ma még túlzottan a készülékárra koncentrál. Ez azonban nem egészséges. A nemzetközi piacelemzésekben is azt látjuk, hogy ebben elmozdulás tapasztalható, azaz világszerte csökkentik a szolgáltatók a készülékár-támogatásokat, és helyette a hálózati fejlesztéseket és a szolgáltatásai minőségét hangsúlyozzák.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak