Az IDC előzetes adatai szerint az idei második negyedévben sikerült megtartani az okostelefonos piac lendületét és összességében kétszámjegyű eladásnövekedést elérni. A szállítók közül azonban nem mindenki tudta kihasználni a lehetőséget.
Vesznek olcsón, drágán, keleten és nyugaton
Az áprilistól június végéig tartó periódus a történelem második legnagyobb okostelefonos eladásait hozta az amerikai piackutatónál. A globálisan értékesített 337,2 millió készülék 11,6 százalékkal erősebb negyedévet jelent, mint az egy évvel ezelőtti. Miközben a fejlett piacokon jól mentek a nagy gyártók felső kategóriás készülékei, a fejlődő régiókban elsősorban az olcsóbb, belépő szintű készülékekkel lehetett fűteni a szegmens növekedését.
A hagyományos készülékek lassan kikopnak a világból. A "butatelefonoknál" nagyobb volt a visszaesés, mint amilyen gyorsan nőttek az okostelefonos eladások, így a teljes mobilpiacon összességében egy nagyon enyhe recesszió látszik. A 464,6 milliós értékesítés egyben azt jelenti, hogy manapság már minden négy eladott mobilból három okostelefon.
A király meztelen
Nem hozott örömet a jelentés a piac legnagyobb szereplőjének. A piacot immár évek óta vezető Samsung ugyan továbbra is éllovas, de a nagyok közül csak a dél-koreai cég nem volt képes egy évvel ezelőtti eredményeire rálicitálni. 2014 második negyedévében például még bőven kétszer annyi készüléket adtak el, mint az Apple, most viszont már csak másfél az egyhez az arány. Ráadásul a legutóbbi karácsonyi szezonban szinte összeértek a riválisok, köszönhetően többek között a rendkívül fontos kínai piacon mutatott siralmas Samsung-teljesítménynek.
Bezzeg az Apple-nél nincs probléma az iPhone-okkal! A cupertinói vállalat története legsikeresebb második naptári negyedévét hozta a 47,5 millió darabos eladással. Mivel ott a többi termékkategória nem villogott különösebben, az Apple lassan egytermékes vállalattá egyszerűsödik.
A Samsungnak azonban immár nem csak az Apple-től kell tartania. A legnagyobb kínai gyártók a piaci növekedést többszörösen meghaladó ütemben zárkóznak fel. A Huawei például ha így folytatja, legközelebb már kétszámjegyű részesedéssel büszkélkedhet majd, de nagy lendülettel, és még nagyobb ambícióval nyomul a semmiből pár év alatt felépített Xiaomi is.
Az első öt utolsó helyét is egy kínai szállító foglalja el, igaz a Lenovo helyzete annyiban különleges, hogy ezt az eredményt egy felvásárlásának köszönheti. A Lenovo tavaly október végén vett át a Google-től hivatalosan a Motorola egy évvel ezelőtt a megvásárolt mobil részlegét, így az IDC táblázataiban szereplő éves 2,4 százalékos növekedés meglehetősen szerénynek tűnik. Ha a Lenovóéhoz hozzáadjuk a tavaly ilyenkori Motorola-eladásokat, akkor elég komoly, 33 százalékos visszaesés rajzolódik ki. Ennek oka elsősorban a hazai piacon megmutatkozó erős verseny lehet, amelyben a Huawei és a Xiaomi hatékonyabbnak bizonyult.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak