Idén is elkészítette a világ legértékesebb márkáit lajstromozó listáját az Interbrand. A 2000. óta minden évben publikált eredmények ezúttal nem hoztak változást a legjobbak között. Tavalyhoz hasonlóan ismét az Apple végzett az élen, amelyet most is nagy riválisa, a Google követ, míg a dobogó legalsó fokára a Coca-Cola ereje még mindig elég.
Technológiai erődemonstráció
A nem egyértelműen pozitív pénzügyi eredmények és a friss adatvédelmi botrány ellenére az Apple biztosan úl a trónon, sőt tavalyi előnyét még növelni is tudta az üldözökkel szemben. Az almás márka értékét a szakértők jelenleg 118,9 milliárd dollárra becsülik. Az Apple 21 százalékos értéknövekedése a legerősebb volt a legjobb tíz cég között. Nem panaszkodhat a Google sem: 107,4 milliárdosra becsült márkaértékével elérte, hogy ez legyen az első olyan év, amikor két 100+-os márka áll az élen. (Ráadásul a keresőóriást a MillwardBrown egy hasonló felmérése az első helyre rangsorolta.)
Az éllovasok mellett számos más technológiai cég befért a legjobbak közé. Bár az Interbrand besorolása szerint a két első mellett csak a Microsoft és a Samsung tekinthető a szektor képviselőjének, de a pénzügyi szolgáltatónak kategorizált IBM-et is nyugodt szívvel ide vehetjük.
Lecsúszók és feltörekvők
Ha a bővebb eredményeket nézzük, ott is tömött sorokban következnek az infokommunikációs szektor képviselői. Nem meglepő, hogy közülük a Facebook tudott a leginkább előre törni. A közösségi oldal jelenleg a 29. legértékesebb márka, de az egy év alatt elért 86 százalékos növekedésből látszik, bőven van még lendület a Zuckerberg-birodalomban. A pozitív példák között mindenképpen érdemes szólna a Huaweiről. A 4,3 milliárdos márkaértékkel bíró hálózati és távközlési cég az első kínai vállalkozás, amelyik befért a százas listára.
Kellemetlen eredményt hozott az idei összeállítás az Intelnek, amely folytatta évek óta tartó lejtmenetét és 8 százalékos értékvesztéssel kénytelen volt elbúcsúzni a Top10-től. Semmi meglepő nincs a hányatott sorsú Nokia megítélésében. A már tavaly is óriásit zuhant márkaérték idén újabb 44 százalékot esett. Igaz, volt honnan lebucskázni, mert az évről évre tapasztalt hatalmas leértékelődés ellenére sem tudott kiesni a legjobb százból a márka. A most elfoglalt 98. hely azért jelzi, jövőre már nem valószínű, hogy találkozni fogunk a listán a finnek egykori büszkeségével.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak