A száz legértékesebb globális márka összértéke 2013-ban elérte az 1,5 ezer milliárd dollárt, ami rekord mértékben, 8,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – derül ki az Interbrand felméréséből. A társaság az ezredfordulón jelentette meg először a világmárkákat rangsoroló listáját. Azon a listán az Apple akkor még csak a 36. volt "mindössze" 6,6 milliárd dolláros márkaértékkel. Az azóta eltelt közel másfél évtized alatt a közel tizenötszörösére nőtt az alma logójú márka értékét: most 98,3 milliárd dollár.
Technológiai fölény
Az idei listát általában is a technológiai szektor uralja közel 450 milliárd dolláros összértékkel. Ez nem véletlen, hiszen az ezek által a cégek által gyártott eszközök ma már az emberek mindennapjainak szinte nélkülözhetetlen részévé váltak – magyarázták a szakértők a jelenséget. Mindenesetre a top tíz vállalatból hét érkezik ebből az ágazatból, ráadásul az öt leggyorsabban növekvőből négyet ad az IKT-ipar.
A legnagyobb arányú, 43 százalékos növekedést a ma még az 52. helyen álló Facebook érte el, de 34 százalékot tudott felmutatni a dobogó második fokán álló Google is. Az Apple 28 százalékot javított tavalyi márkaértékén, ettől arányában alig marad el a maga 27 százalékával a jelenleg 19. helyet elfoglaló Amazon. A Samsung is az idei leggyorsabban növekvők közé került: a 20 százalékos növekedésével a koreai márka ebben az évben a 8. helyet tudta megszerezni.
(Forrás: Interbrand)
A Samsungnak nagy jövőt jósolnak a szakértők: a távol-keleti cég lehet az Apple első számú kihívója. Bár a mobilkészülékek piacán már sikerült is leköröznie az amerikai vetélytársat, a lista összeállítói szerint a márkaérték várhatóan lassabban követi majd a tényleges értékesítés pozícióit.
Akiknek nem sikerült
A technológiai szektorban sem minden rózsás, vannak olyan társaságok is, amelyek nemhogy növekedni nem tudtak, hanem korábbi helyüket sem tudták megőrizni. Az idei abszolút vesztesek közé sorolható például a Yahoo! és a Blackberry: a két cég be sem került a top 100-ba. A jelenleg az 57. helyen lévő Nokia pedig a lista történetének legnagyobb visszaesését produkálta: 65 százalékkal csökkent a márka értéke. A Dell is esett vagy 10 százalékot, amivel csak a 61. helyet tudta megragadni.
A technológiai szektor fölényét az idén már egy másik toplista is mutatta. Mint korábban megírtuk a MillwardBrown piackutató cég rangsorában a dobogó minden fokát IT-cégek foglalhatták el. A rangsor első ötven helyezettje között tizenöt cég került ki ebből az iparágból. Az élcsapat eleve három technológiai cég: az Apple, a Google és az IBM.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak