Kevés az informatikus? Akkor képezzünk többet! Eddig szint mindenki eljutott, a "hogyan?" kérdésre adandó válaszban azonban egyelőre nincs konszenzus sem a pedagógusok, sem az oktatáspolitikusok, sem az érintett iparágak képviselői között (tegyük gyorsan hozzá: ma már talán nincs is olyan iparág, amely ne lenne érintett). Az IVSZ például évek óta propagálja a brit modellt, a szigetországban ugyanis az általános iskolai tananyag részévé tették a programozást.
A lassú szülésnek azonban van egy kétségtelenül pozitív hozadéka: néhányan egyszerűen megunták a várakozást, és belekezdtek úgy, ahogy ők jónak látták. Most kettőről is hírt adunk.
Programozó dojo
A sikeres magyar gyökerű LogMeIn például elhatározta, hogy meghonosítsa azt a Japánban és az az Egyesült Államokban dívó hagyományt, hogy oktatórobotokat vonnak be az általános iskolások digitális oktatásába. Ezért itthon is útjára indították a CoderDojo nevű nemzetközi kezdeményezés, amit idén rendeztek meg harmadszor.
A CoderDojo célközönsége a 9-13 éves gyerekek. A cél pedig az, hogy bevezessék őket a programozás világába. Idén egy a kérdésben valóban illetékes startup vállalkozást is sikerült bevonniuk a programba, a társszervező Codie ugyanis épp ennek a korosztálynak fejleszt olyan távirányítható robotot, aminek az irányításával a gyerekek elsajátíthatják a programozás, kódírás alapjait.
A budapesti Dojo főpróbáját október 20-án tartották a LogMeIn irodájában. A részt vevő gyerek a programozás logikai alapjainak elsajátítása után mindjárt ki is próbálhatták, mit jelent tudásuk a gyakorlatban. A szervezők hét további alkalmat terveznek 2016. áprilisáig. Az ingyenes foglalkozásokra egyaránt várnak lányokat és fiúkat – hangsúlyozták a szervezők. A programok főleg a Codie programozására épülnek. A jelentkezésről a LogMeIn oldalán találhatók bővebb információk.
Mindenhova kell ez a tudás
A Vezető Informatikus Szövetsége, amely a hazai nagyvállalatok informatikai vezetőit tömöríti, szintén aktivizálta erőforrásait. Amellett, hogy a tagok előadások formájában beviszik az iparági gyakorlatokat az egyetemek előadótermeibe, idén nyártól a gyerekeknek is szerveznek oktató programokat. Programozó tábort szerveznek iskolai szünetekre általános iskolás gyerekeknek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karával együttműködve.
Az egyetem adja a helyszínt, a kar oktatói pedig a szakmai hátterét. A táborában olyan tananyagot és módszereket alkalmaznak, amivel a gyerekek játszva tanulnak. Megismerhetik a kódírás alapjait, és azonnal gyakorlatba is átültethetik a tanultakat. Talán nem véletlen, hogy ebben a táborban is előkerül – és valószínűleg a legnépszerűbb feladat is – az egyszerű robotok programozása. Az oktatók olyan gyakorlati feladatokat állítanak össze, melyek közel állnak a 8-14 éves korosztály világához, de segítenek elsajátítani az algoritmikus gondolkodás alapjait.
A VISZ diáktáborát nyáron szervezte meg először. És hogy van rá igény, mi sem jelzi látványosabban, hogy közel kétszeres volt a túljelentkezés. A Szövetség a sikeren felbuzdulva az őszi iskolai szünetre is szervezett tábort.
Ez nem női szakma?
A szakemberhiány felszámolásának forrása lehet az is, ha több lányt sikerül elcsábítani a természettudományos pályákra. Ezzel próbálkozik például a Morgan Stanley. És van is ebben lehetőség, hiszen az IKT ipar által foglalkoztatottak körében a 20 százalékot sem éri el a nők aránya.
A Morgan Stanleynek van is erre egy programja, az IT girls (a béven mondjuk lehetne még csiszolni), amiben általános és középiskolásoknak, egyetemistáknak is szerveznek foglalkozásokat. Szintén van együttműködő parnerük, a Skool (amit egyébként több, az iparágban érdekelt cég is támogat).
A Morgan Stanley programja is arra helyezi a hangsúlyt, hogy a programozás nem öncélú, hanem izgalmas feladat, aminek gyorsan láthatjuk az eredményét is. Legutóbbi foglalkozásukon például játékprogramozás volt a feladat.
Ha nem leszel programozó, akkor is hasznos
Nem lehet mindenkiből programozó. De nem csak azért fontos a digitális tudás, hogy az iparág munkaerő-igényét biztosítsa. A teljes IKT iparnak elemi érdeke, hogy eszközeiket minél jobban értsék a felhasználók. A CoderDojo hazai szervezője, a LogMeIn-es Michael Zwecker például így magyarázta, hogy miért szálltak be a szervezésbe: nap, mint nap érzékelik, hogy egyre nagyobb a szakadék a programok előállítói és felhasználói között.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak