A ClipDis sikere elég bizonyítékkal szolgált arra, hogy a szinte a semmiből is lehet nagy sikereket elérni a startup világban, még ha az általános közvélekedés az ellenkezőjét is sugallja. A magyar vállalkozók egy teljesen új generációja van születőben, amit a hazai (és külföldi) befektetői körök is egyre jobban kezdenek megismerni, felfedezni, és az is fontos változásnak tűnik, hogy egyre több hardveres alapú projekt jut kedvező pozícióba. A következő projektek közös jellemzője, hogy még nagyon újak, ígéretesek, vagy ha ismertebbek is, akkor újszerűségük, különlegességük miatt feltétlenül figyelmet érdemelnek.
Kwindoo
Rengeteg lista terjed a neten arról, hogy melyek a legtipikusabb, startupok által elkövetett hibák, amelyek között rendre ott van az az intelem is, hogy ne legyen túl általános az ötlet. Az oly sokat emlegetett egyediség mellett talán még fontosabb annak a szűk, különleges rétegnek (piacnak) a megtalálása, amely egy speciális problémával küzd és speciális megoldásra van szüksége. Az idei Appra magyar! versenyen díjazott Flexident alapítói a versenyvitorlázásban találták meg mindezt a problémakört és a Kwindoot is ennek a sportnak szánják.
Friss Tamás, az egyik ötletgazda elmondta, hogy a Kwindoo egy mellék projektként indult 2003 végén, amiből mostanra egy, a teljes megvalósulás felé tartó, erős befektetői háttérrel rendelkező termék lett. A szolgáltatással, illetve az ahhoz kapcsolódó alkalmazással (webes felülettel) a nagy hajók számára kiírt vitorlásversenyek szervezőin, résztvevőin segítenének úgy, hogy a verseny kiírásától egészen annak befejezéséig egységes platformot nyújtanak a sportolóknak, egyesületeknek, amin minden megtalálható, ami a lebonyolításhoz, információ átadáshoz kell.
A hazai szakembereket foglalkoztató Kwindoo fejlesztésén 12-en dolgoznak megfeszített tempóban, amit egy 300 ezer eurós tőkebefektetés segít. A támogatás megszerzése nem ment könnyen, mivel Tamásék az első startup rendezvényes körök alatt érezték, hogy ez a világ nem passzol hozzájuk, mivel esetükben egy üzleti tapasztalattal, előélettel rendelkező csapatról van szó, így végül a kapcsolati háló és a vitorlás közösség segítségével jutottak el befektetőjükhöz. A Kwindoo már túl van a béta verzió kiadásán, jelenleg a platform tesztelése zajlik, a végleges, publikus verzió megjelenése májusra várható.
Shoka
Az okos jelző már-már fárasztóan sokszor kerül elénk a különböző eszközök, berendezések kapcsán, és kevés olyan létezik, ami valódi hasznot hoz használójának. Elsőre a Shoka intelligens csengője is ehhez hasonló érzetet kelthet bennünk, de a szintén teljes mértékben magyar fejlesztés ennél jóval többel kecsegtet. Az okoscsengő az egyre gyarapodó kerékpáros közösségnek tesz majd jó szolgálatot azzal, hogy megreformálja és plusz funkciókkal látja el a bringák csengőjét.
A Shoka egy alkalmazásból és a csengőből álló rendszer, amely együtt és külön-külön is hasznos funkciókat biztosít a kerékpárosoknak. Az alkalmazás önmagában egy fitnesz apphoz hasonló lehetőségeket nyújt, a csengővel kiegészülve viszont már helyzetmeghatározásra, navigációra, és különböző dallamú csengetésekre is használható. A Shoka a benne elhelyezett szenzorokra épít, jelez, ha valami túl közel került hozzánk, beépített LED-ek segítenek a tájékozódásban, és egy hangszóró, illetve gyorsulásérzékelő gondoskodik arról, hogy a sebességünkhöz igazodó hangerőn szólaljon meg az egyedileg beállított csengőhang. A projekt még életpályája elején jár, a csapat jelenleg is azon dolgozik, hogy az ötletre a befektetői körökben felhívják a figyelmet.
Codie
Az előzőhöz képest ez a projekt a siker kapujában toporog, ami azért is figyelemreméltó, mert egy kifejezetten unikális eszközről és ötletről van szó. A Codie egy távirányítható robot, amit a készítői a 8-12 éves gyerekeknek szánnak részben szórakozási, részben ismeretbővítési céllal. A tavaly indult projekt célja egy olyan jármű létrehozása volt, ami önmagában az irányításával képes a programozás, kódírás alapjait megtaníttatni a gyerekekkel, amihez a fejlesztők egy erre a célra megírt grafikus programozási kezelőfelületet is létrehoztak.
Az apró, de mozgékony robotot egy sor szenzorral látták el annak érdekében, hogy minél változatosabb programozói feladatokat lehessen a segítségével elvégezni úgy, hogy a tulajdonosa nem is feltétlenül van tisztában azzal, hogy ő éppen egy programsort alkot. A nemzetközi sajtót is megjárt projekt hosszú előkészítő munka után végül az Indiegogon kötött ki, ahol kifejezetten jól teljesít. A 70 ezer dolláros célból már 74 százalékot, azaz több mint 50 ezer dollárt összehozott a kis robot, így igen nagy esély van rá, hogy gyártásba kerülhet az eszköz.
Sopreso
Ha olvasónk közül valaki valaha előadott már konferencián, az tudja, hogy mennyire kevés lehetőség van 10-15 perc alatt interakcióba lépni a hallgatósággal. Nézői oldalról tekintve szintén kevés sansz van arra, hogy az előadóval kapcsolatba lépjünk, az előadás végén pedig csak nagyon ritkán adódik lehetőség, idő a publikus kérdésekre, válaszokra. Ezen változtatna a 2013 tavasza óta létező Sopreso, amely név a Social Presentation Software kifejezés megkurtított változata.
A platform az előadás indításakor lendül működésbe, amikor a nézők kapnak egy linket, ahol nyomon követhetik a diákat, illetve további lehetőség nyílik számukra. Ezek közül a legjellemzőbben használt a már említett kérdések funkció, hiszen anonim módon, a többi nézővel karöltve jobb, érdekesebb, bátrabb kérések születnek, ami képes beindítani az interaktivitást. Ezen kívül rengeteg lehetőséget kínálhat még a rendszer, aminek kezelését a konferenciák moderátorai láthatják el.
Pál Dénes CEO és társalapító elmondása szerint szükség volt némi időre, mire rájöttek, hogy bármennyire is az előadókhoz kapcsolódik, mégsem rájuk kell koncentrálni a Sopreso népszerűsítésekor. Az új cél immáron a konferenciák szervezői, akiknek érdekükben áll, hogy a rendezvényt egy ilyen plusz lehetőséggel turbózzák fel. A már két befektetési körön átesett vállalkozás legfontosabb üzenete, hogy ezzel az eszközzel az előadót delegáló cég lemérheti és nyomon követheti, hogy az előadás, vagyis a cég üzenete milyen hullámokat vert és véleményeket váltott ki a nézők között.
Droppy
Záró témaként a Droppy ötletét dobjuk be a köztudatba, ami annyira új, hogy még a róla szóló weboldalt is úgy kell levadászni a neten. A magyar csapat egy olyan diagnosztikai módszeren dolgozik, ami megkönnyíti és a sokszorosára gyorsítja a laboratóriumi vérvizsgálatot. Az elképzelés szerint a vizsgálatot kezdeményező egy küldeményben kapja kézhez a gyors és fájdalommentes vérvételhez szükséges szettet, amit aztán a megadott címre kell visszajuttatnia. A vérvétel laikus számára is könnyen, gyorsan elvégezhető, szaktudás nem szükséges hozzá, és mindössze 2-3, az ujjhegyből származó vércseppel elvégezhető.
A Droppy igazán izgalmas része akkor kezdődik, amikor visszakerül a minta, mivel ezután jön a vér kielemzése, aminek eredménye a páciens a mobilján futó appban landol. A részletes adatok így végre nem egy nehezen értelmezhető papíron sorakoznak, hanem rendszerben, visszakereshetően, adatbázisba rendezve.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak