Előállt a következő három évet meghatározó stratégiájával a Sony. A cég elnök-vezérigazgatója tegnap tartott sajtótájéoztatójának lényegét egy félmondatban is össze lehet foglalni: nem a méret, a profit a lényeg.
Hét szűk esztendő
A patináns vállalat nem volt a legjobb formájában az utóbbi években. Mind a mobilok, mind a tévékészülékek frontján alaposan állva hagyták a riválisok. Jellemző a helyzet komolyságára, hogy a most március végén záruló pénzügyi év hét esztendőn belül a hatodik olyan lesz, amelyiket kénytelenek nettó veszteséggel zárni. A Sony jelenlegi első ember, Kazuo Hirai három éve került a vállalat élére, és azóta szinte permanens forradalom zajlik házon belül.
A sorozatos átalakítási kísérletek és leépítési hullámok azonban egyelőre nem hozták meg a várt áttörést. Igaz, az irányt a legutóbbi időszakban már kedvezően ítélték meg a befektetők, hiszen egy év alatt több mint 80 százalékot emelkedett a részvényárfolyam a tokiói tőzsdén.
Kisebbek, de gazdagabbak lennének
Az elnök-vezérigazgató a 2018-ig tartó vállalati tervszámok között említette az 500 milliárd jenes üzemi eredmény elérését (ez 25-szörös javulás lenne), illetve 10 százalékos ROE-t, azaz sajáttőke-arányos megtérülést. Bevételi célszámot nem említett, ami már pontosan jelzi, mire is kívánják fektetni a hangsúlyt az elkövetkező időszakban.
Ennek persze már voltak jelei a közelmúltban tett lépéseknél. A legemlékezetesebb példát a PC-s üzletág leválasztása adta, amivel a Sony búcsút intett a Vaio márkának. De ide sorolható a tévés részleg kiszervezése is. Utóbbi maradt Sony-tulajdonban, de önálló leányvállalatként működik tovább.
A mobilnak is mennie kell?
Konkrétan ugyan nem került szóba a mobilos részleg sorsa, de a Reuters tudósítása szerint egy kérdésre az elnök-vezérigazgató ezen a területen sem zárta ki az exit lehetőségét. Azaz a Sonynál valószínűleg rábólintanának egy megfelelő ajánlatra, amivel megszabadulhatnának a portfólióban nem túl fényesen teljesítő divíziótól.
Kazuo Hirai általánosságban is hitett tett a társaság decentralizálása mellett. Igyekezni fognak a rosszul, vagy túl kiszámíthatalanul teljesítő részlegeket házon kívülre pakolni, hogy az anyavállalatnak csak a legjobban menő üzletágakkal kelljen elsősorban törődnie. Ezek a lépések több formát ölthetnek: lehet szó a tévés termékkörnél használt leányvállalati kiszervezésről, felmerülhet valamiféle együttműködési megállapodás más partnerekkel, és természetesen mindig opció a jó öreg eladás is.
A Playstation húzza majd az igát
De akkor mi marad? A Playstation és a konzolhoz kapcsolódó Network szolgáltatáscsomag mindenképpen. Utóbbi felhasználói bázisának bővítését a cég első számú embere külön is kiemelte a konkrét célok között. A konzol negyedik generációs változata rekoreladásokat hozott tavaly, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy az utóbbi időszak negyedéves eredményei ne legyenek annyira siralmasak.
A másik terület, amelyikre biztosan fókuszálni fognak, az a kameramodulok és különbőző érzékelők. A fényképezéshez szükséges alkatrészek szépen hoznak a konyhára, ami annak is köszönhető, hogy nem csak a Sony termékeibe, de rivális gyártók mobiljaiba is szerelnek a japán modulokból.
Kevésbé hangsúlyosan, de a nemrégiben komoly hackelés áldozatává vált, filmgyártással foglalkozó Sony Pictures és a zeneiparban aktív Sony Music is szerepet kap a most vázolt stratégia végrehajtásában. Ezek a vállalkozások külön szervezeti egységként működnek, de a tervek szerint szerves részét képezik majd a profitra koncentráló új irányvonalnak. Sőt várhatóan nagyobb szabadságot is kapnak majd az anyavállalattól, hogy a gyorsan változó gazdasági környezetre a megfelelő válaszokat adhassák.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak