Az iskolákban nincsenek megfelelő eszközök, a tanárok pedig lemaradtak a diákoktól – ezek is akadályozzák a digitális oktatás terjedését, állítja a Fujitsu egy nemzetközi kutatása. A magyar helyzet is hasonló.

Az erőforrások és a szaktudás hiánya lassítja a személyre szabott, interaktív oktatást támogató, új technológia bevezetését. Az oktatási intézmények háromnegyedében még mindig az a legfőbb probléma, hogy legyen hálózat vagy laptop. A válaszadók 54 százaléka a diákok digitális felkészültségét kiválónak vagy jónak értékelte, viszont abban szinte teljes volt az egyetértés – a válaszadók 88 százaléka mondta ezt –, hogy az elkövetkező egy év nagyon fontos feladata a tanárok digitális kompetenciájának fejlesztése. Így összegezhető a Fujitsu megbízásából végzett nemzetközi kutatás, a The Road to Digital Learning eredménye.

Bár a kutatási körbe vont hét országból mindössze két európai van – Nagy-Britannia és Németország –, az eredmények a tendenciák szintjén tanulságosak a magyar helyzetre is. A felmérést emellett Ausztráliában, az Egyesült Államokban, Hongkongban, Indonéziában és Thaiföldön végezték el magáén és állami fenntartású oktatási intézményekben, nagyjából egyenlő megoszlásban az alap- (31 százalék) és a középfokú (34 százalék) iskolákban, valamint a főiskolákon, egyetemeken (35 százalék).

Ambiciózus tervek – hiányos erőforrások

Pedig elképzelésekben nincs hiány. Az oktatási intézmények többségének ambiciózus elképzelései vannak arról, hogy lehetne a digitális megoldásokkal személyre szabottabb, interaktívabb és együttműködőbb oktatást folytatni. A megvalósítást azonban több tényező lassítja. A feladat komplexitása önmagában is komoly kihívás, amit nehezít, hogy az intézményekben gyakran elavult IT-rendszerek működnek, és az erőforrások is szűkösek. A kutatás szerint az iskolák többségének még hosszú utat kell megtennie, hogy olyan fejlett technológiákba tudjon beruházni, mint a felhőalapú oktatási alkalmazások vagy a virtuális és a kiterjesztett valóság megoldások. Az intézmények többsége azonban már eljutott annak felismeréséig, hogy először a megfelelő alapokat kell lefektetniük, és meg kell szüntetniük a szakemberhiányt.

Az ma már sehol sem kérdés, hogy a technológia fontos szerepet játszik a gyermekek oktatásában és az egyenlő esélyek biztosításában. A válaszadók 94 százaléka mondta, hogy a személyre szabott oktatás fontos vagy nagyon fontos. 84 százalékuk pedig saját feladatának is tartja, hogy felkészítse diákjait a digitális jövőre.

De ez nem csak saját felismerésük. Az oktatási intézményekre egyre erősebb nyomást gyakorolnak a szülők és a diákok elvárásai és a versenyképesség megőrzésének kihívása. Az intézmények 77 százaléka szeretne öt évben belül digitális kiválóságközponttá válni, ami éles ellentétben áll a jelenlegi realitásokkal: az általános és középiskolák 87 százaléka semmilyen eszközt sem biztosít a diákjainak, és ha még biztosít is, általában három tanuló osztozik egy eszközön.

A tanároknak idegen, ami a diákoknak természetes

Komoly hiányosságok vannak a felkészültség terén is: a válaszadók 51 százaléka elismeri, hogy nehezen követi a technológiai változásokat. Miközben a diákok mind jobban boldogulnak a digitális világban, a tanárok jellemzően kevésbé jól képzettek technikailag. Ezt mutatja, hogy a válaszadók 54 százaléka kiválónak vagy jónak értékelte diákjai digitális hozzáértését, míg a tanárok digitális kompetenciáit a nagy többség (88 százalék) az elkövetkezp egy év prioritásának jelölte meg. A kutatók szerint az oktatási intézmény még csak most készíti fel oktatóikat a digitális oktatási módszerek és megoldások, valamint az őket támogató technológiák, például a számítási felhő használatára.
 

A magyar iskolákban is ritka, hogy az okostelefonokat használják a tanuláshoz

Mindezt tetézi az intézmények gyenge infrastruktúrája. A gyenge hálózatok, az elavult hardverek és szoftverek mellett komoly kihívás az eszközök, az infrastruktúra és az alkalmazások megfelelő kombinációjának megtalálása is. Csupán a válaszadók 46 százaléka gondolja úgy, hogy a lehető legjobb eszközökkel támogatja a digitális oktatási célokat. A diákok eszközei gyakran meghibásodnak vagy megsérülnek, de problémákat okoz a beépített biztonsági funkciók hiánya vagy korlátozottsága is.

A válaszadók 97 százalékának prioritás a hozzáférés és a biztonság egyensúlyának megteremtése. 90 százalékuk szerint felül kell vizsgálnia vagy javítania kell eszközei és rendszerei megbízhatóságát és hibatűrését.

Ehhez azonban pénz is kellene, aminek hiánya a válaszadók 54 százalékát gátolja a fejlesztésekben. A költségvetés nagy része még ma is az alapok kiépítésére megy el: 87 százalékuk például azt tervezi, hogy vezeték nélküli hálózatot épít ki a következő 1 évben.

Ezt adja alapból a digitális háttér

Az oktatatás digitalizálásának egyik nagyon fontos hozadéka, hogy sokkal rugalmasabbá teszi a személyre szabottabb tanítást. A tanulás üteme egyénekre szabható, a tananyagokhoz való hozzáférés (bárhonnan, bármikor) egyszerűbbé válik. Az előrehaladásról gyorsan és folyamatosan lehet visszajelzést adni, miközben a diákok, a tanárok és a szülők közötti együttműködés is gördülékenyebbé válhat. Ash Merchant, a Fujitsu oktatási igazgatója, szerint ennek megteremtésében kulcsszerepe van a csatlakozásnak, az egyszerűségnek és a biztonságnak.

A kutatás Közép-Európára nem terjedt ki. A hazai oktatás digitalizálásáért folytatott küzdelemről jó képet ad a Nádori Gergely és Prievara Tibor által vitt Tanárblog. Nádoriék is átvették a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium földrajz szakos tanárának, Havassy Adrásnak a diákjai körében végzett kutatását arról, hogy ők hogyan is viszonyulnak a digitalizációhoz.

Elitiskola tipikus problémákkal

A Rákóczi Gimnázium persze semmiképpen sem tekinthető átlagos magyar iskolának. A kérdőívet kitöltő gyerekek saját eszközei legalábbis ezt sugallják: mindössze a diákok 0,4 százaléka (253 diákból egy) nyilatkozta azt, hogy nincs okostelefonja, 3,1 százalékuk pedig azt, hogy van, de nem használja (például mert elromlott). Ráadásul a diákok több mint 40 százalékának van iPhone-ja (bár erre a kérdésre kevesebben válaszoltak).

Havassyt gyakorló tanárként elsősorban az érdekelte, hogy a diákok szerint mire lehet használni a tanulásban az okostelefont. A diákok legtöbbje az azonnali visszajelzést és a jó ismétlési és gyakorlási lehetőséget említette. A legkevesebben a „motivál az otthoni tanulásra” lehetőséget választották. Havassy a felmérést a korábbi években is elvégezte, és ebből kiderült, hogy az azonnali visszajelzés előnye felértékelődőtt.

 
Havassy András - Rákóczi Gimnázium
Create pie charts

Az egyébként Havassy minikutatásából is kiderül, hogy elég komoly problémát okoz a legáltalánosabb digitális eszközök, az okostelefon beépítése a tanulási folyamatba. (A felmérés eredményinek összesítő grafikonjait az Infogramon lehet megnézni.) A diákok jelentős számban válaszolták azt, hogy más (értsd: nem a Havassy által tartott) órákon nem használják a telefonjukat. A Fujitsu felmérése is hasnoló jelenséget sugall: míg az általános iskolákban a tanárok általában felkészültebbek a diákoknál, a középiskolában már elolvad az oktatók előnye, sőt egyre nagyobb előnyre tesznek szert.

Közösség & HR

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.