A közösségi finanszírozás mostanra a termékek megvalósításának egyik hasznos eszközévé vált. Mi is több eseten számolunk be olyan projektekről, amelyekre vásárlók ezrei áldoztak úgy pénzt, hogy magát a terméket csak hónapokkal később kapják kézhez. A látványos sikerek mellett persze rengeteg elbukó kampány is van, de egy-egy Kickstarter, vagy Indiegogo projekt még akkor is kiváló eszköze a figyelem felhívásnak, ha a kívánt összeg nem jön össze.
Szállj velem!
A crowdfunding eddig jellemzően kis vállalkozások, startup cégek eszköze volt, és nagyobb vállalatok is inkább a marketing részeként használták. Éppen ezért különleges a Sony legutóbbi próbálkozása, amivel az eddigiektől teljesen független, saját közösségi finanszírozási rendszert hozott létre. A First Flight pontosan úgy épül fel, ment az előbb említett két nagy oldal, azzal a különbséggel, hogy itt a Sony fejlesztőinek kísérleti termékeit lehet támogatni.
A Sony közleménye szerint nem egy olyan termékötlet születik házon belül, amelyek a nagyvállalati felépítés miatt képtelen eljutni a megvalósításig. A First Flight ezeknek a projekteknek adja meg a lehetőséget ahhoz, hogy elkészüljenek, új bevételi forrást is generálva ezzel.
A japánok azt is hangsúlyozzák, hogy a hagyományos keretek között megtervezett, majd legyártott termékekkel kapcsolatban nagyon nehéz hasznos visszajelzéseket kapni, a First Flight azonban pontosan azt a kétoldalú kommunikációt teremti meg az ötletgazdák és a támogatók között, ami egyébként hiányzik.
FES, MESH, HUIS
Az oldalon minden termék saját adatlappal, leírással, képekkel és videókkal mutatkozik be, és a többi hasonló felülethez hasonlóan, itt is van egy célösszeg. A First Flight jelenleg három kampányt tartalmaz, amiből kettő már lefutott, egy pedig még aktív szakaszban van. A sikeresek közé tartozik az egyedileg programozható, a lakás automatizálására, vagy csak egyszerű barkácsolásra használható MESH, illetve a tavaly decemberben általunk is bemutatott FES karóra (lásd nyitókép).
A harmadik, még aktív kampány egy programozható, egyszerű kezelőfelületű távirányító, a HUIS. Erre a termékre 5 millió jent (kb. 11 millió forint) céloztak meg, amiből több mint az 50 százalék meg is van, azaz nagy eséllyel sikeres lesz.
A First Flight egyelőre kizárólag Japánban érhető el, és úgy tűnik, hogy a jövőben is a cég saját fejlesztései kaphatnak helyet rajta. A Sony ily módon egyrészt a házon belül folyó, ígéretes ötleteket szeretné felkarolni, de a vezetőség arra is számít, hogy ezzel a vállalat újra visszatalál a korai, kísérletezős, újító énjéhez, amit saját bevallása szerint is kissé szem elöl vesztett az utóbbi években.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak