Mikor és milyen jogi szabályozást kap a drónok lendületesen fejlődő piaca?

A Bitport is gyakran foglalkozik a távirányítással működő, azaz emberi vezető nélkül közlekedő légi járművekkel, a drónokkal. Hazánkban még nem túl gyakori az ehhez hasonló eszközök használata, de az USA területén, vagy Európa nyugati országaiban megszokott kép a 30-40 méter magasban zümmögve repkedő drónok.

Egy teljesen új iparág, illetve azzal párhuzamosan piac van kialakulóban, ami előbb vagy utóbb valamiféle jogi szabályozást igényel, hiszen a hatályban lévő törvények nem alkalmasak az új jelenség lekövetésére. Az Explico tanácsadókból álló jogász csapata egy sajtóbeszélgetésen járta körbe, hogy milyen lehetőségek, veszélyek, buktatók merülhetnek fel a témával kapcsolatban és egyáltalán: milyen irányban indulhatnak el a hatóságok.

Hasznos és egyben problémás találmány

A szakértők szerint elsőként azt érdemes megvizsgálni, hogy milyen problémák merülhetnek fel akkor, ha a cégek, vagy csak egyszerű emberek által reptetett drónok helyzete nincs valamilyen módon rendezve. Az egyik ilyen jelentős szempont a felelősség kérdése: mi történik akkor, ha egy drón lezuhan, kárt, netán személyi sérülést okoz. Jelenleg kideríthetetlen, hogy egy jármű kihez tartozik, így amennyiben egy drón bűncselekmény elkövetésének az eszköze lenne, akkor a bűnüldöző szervek számára esélytelen az ügy felderítése.

Iparágakat formálhatnak át: az Amazon házhozszállító drónjai

A másik, jelentős vetület a privacy, a magánszféra, vagy ahogy az Explico szakemberi fogalmaztak: az egyedül maradás jogának a kérdése. A legtöbb drón kamerákkal rendelkezik, álló- és mozgóképek készítésére alkalmasak, így minden további nélkül rögzíthet olyan területekről, kertekről, udvarokról felvételeket, amihez annak tulajdonosa nem járult hozzá és elégtételt sem vehet az előbb felvázolt beazonosíthatatlanság miatt.

Ugyanakkor az is kétségtelenül igaz, hogy a drónok bizonyos piacokon, szakmákban hatalmas változásokat fognak elhozni, ami csak úgy lehetséges, ha megvannak az azt rendező szabályok. Nem egy mezőgazdasági vállalkozás használja őket a területek bejárásásához, képek készítéséhez, logisztikai feladatokat is elláthatnak, nem beszélve a rendvédelmi szervek, tűzoltóság, a katonaság szerepéről, akik élet és vagyonmentés során, vagy csak egy bizonyos terület felderítéséhez használhatják őket.

Minek nevezzelek?

A jövőbeli szabályozás egyik sarkalatos pontja annak megállapítás lesz, hogy mit nevezhetünk drónnak. A légi járművek besorolására más most is léteznek regulák, amelyek kimondják, hogy 150 kg-os felszálló tömeg alatt nemzeti szabályozás alá esnek, így a hazai jogszabályok szerint a 25 kg alatt repülőmodellnek számítanak, viszont az ez alatti kategória helyzete egyelőre nincs rendezve. Felmerülhet megoldásként az is, hogy a drónokat valamely technikai jellemzőjük szerint (méret, tömeg, hatótávolság) kategorizálják, vagy esetleg a célhoz rendelt szabályozásra kerül sor, amit az USA-ban.

Nem vicc: a drónok "népsűrűsége" problémákat jelenthet a jövőben

Az Explico munkatársai úgy tudják különböző forrásokból, hogy jelenleg is zajlik a hazai „dróntörvény” előkészítése, de azt még nem lehet tudni, hogy kinek a kezébe kerül a terület – a legerősebb tipp, hogy a légi irányítás felel majd ezekért a járművekért. A törvényalkotók előtt megoldandó feladatként áll a drónok nyomon követése, a velük való kommunikáció megoldása, ami felveti, hogy idővel csak olyan járművek kerülhetnek forgalomba, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Sőt, csak az vásárolhatja meg, aki rendelkezik biztosítással, „jogosítvánnyal”, vagy egyéb képzettséggel.

A megfelelő szabályozást a drónokat forgalmazó cégek is nagyon várják, mivel addig nem szívesen fektetnek be ebbe a területbe, amíg nem tudják, hogy miként változhatnak meg a feltételek a jövőben. Mindemellett a jogszabálynak „megfelelően rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon a reális igényekhez, azaz fel tudjon adni olyan szempontokat, amelyek később esetleg jelentéktelennek bizonyulnak vagy értékelni tudja azokat, amelyek később válnak kritikussá.”, szól az Explico véleménye.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.