Alig pár héttel az Apple amerikai ügye után az EU is tárgyalóasztalhoz ültette az almás céget, a Google-t és fogyasztóvédelmi szervezeteket. A cél az alkalmazáson belüli vásárlások szigorúbb felügyelete.

Az Európai Bizottság (EB) lépéseket sürget a mobilalkalmazásokkal kapcsolatos fogyasztói aggályok kezelésére. A helyzet tisztázására a bizottság egy kétnapos találkozót tart éppen most, melyen a nemzeti jogérvényesítő hatóságok és egyes jelentős technológiai vállalatok képviselőivel - áll a megbeszélésről kiadott közleményben. A jelentős technológiai vállalatok alatt elsősorban a Google és az Apple képviselőit kell érteni. A két nap alatt arra próbálják rászorítani a cégeket, hogy záros határidőn belül találjanak megoldást, többek között az akaratlan vásárlások megakadályozására.

Drága lehet, ami ingyen van

A mobil alkalmazásokból a fejlesztők leginkább úgy tudnak pénzt csinálni, ha ingyenesen teszik elérhetővé a programot, viszont használat közben az extra funkciókért, előnyökért már pénzt kérnek. Ezt az üzleti modellt illetik a free és a premium angol kifejezésekből képzett freemium elnevezéssel. Mivel a felhasználókat egyre nehezebb rávenni arra, hogy magáért a letöltésért adjanak ki pénzt, így a freemium modell erősen terjed.

Különösen igaz ez a játékok esetében, ahol extra felszerelést, plusz erőforrást és hasonló dolgokat lehet vásárolni, nem ritkán 100 eurós vagy még nagyobb tételekben. Az uniós adatok szerint a játékok több mint fele freemium kategóriába sorolható. A fogyasztói oldalon pedig egyre-másra hallani olyan esetekről, amikor gyerekek játék közben akaratlanul több ezer vagy tízezer forintnak megfelelő összeggel rövidítették meg a családi kasszát. Az EB szerint a fogyasztók sokszor nincsenek teljes mértékben tisztában azzal, hogy pénzt adnak ki valamire, mivel az összeg automatikusan a hitelkártyájukra terhelődik. 

Viviane Reding alelnök, az Unió jogérvényesülésért felelős biztosa szerint "a mobilalkalmazások uniós iparágában óriási lehetőségek rejlenek, legyen szó akár a munkahelyteremtésről és a növekedésről, akár mindennapi életünk színvonalának innovatív megoldások révén történő javításáról. Ahhoz, hogy az ágazat kiaknázhassa e lehetőségeket, elengedhetetlen, hogy a fogyasztók megbízzanak az új termékekben. A fogyasztók megtévesztése egyértelműen helytelen üzleti modell, és az uniós fogyasztóvédelmi szabályok szellemével is ellentétes. Az Európai Bizottság nagyon konkrét válaszokat vár a mobilalkalmazások iparágától a polgárok és a nemzeti fogyasztóvédelmi szervezetek által megfogalmazott aggályokra."

Négy kulcskérdés

A fogyasztók által felvetett és a találkozókon megvitatandó négy legfontosabb témakör a következő:

˜– az "ingyenesként" reklámozott játékok ne téveszthessék meg a fogyasztókat a ténylegesen felmerülő költségek tekintetében;

– a játékok ne buzdíthassák közvetlenül a gyermekeket különféle, a játékhoz tartozó tételek megvásárlására vagy arra, hogy rábírjanak egy felnőttet ilyen tételek számukra történő megvásárlására;

– a fogyasztók kapjanak megfelelő tájékoztatást a fizetési feltételekről, és a vásárlások értéke ne kerüljön automatikusan lehívásra az alapbeállítások révén, a fogyasztók kifejezett hozzájárulása nélkül;

– az értékesítők adjanak meg egy e-mail címet, amelyen a fogyasztók kapcsolatba léphetnek velük, amennyiben felvilágosításra van szükségük vagy panaszt kívánnak tenni.

Az EB reméli, hogy a találkozók alkalmat adnak a Bizottságnak és a tagállami hatóságoknak arra, hogy a fogyasztók által megfogalmazott aggályok kezelése érdekében megegyezésre jussanak az iparág képviselőivel. A találkozók kimenetelétől függetlenül az Európai Bizottság a fogyasztói jogok érvényesítéséért felelős nemzeti hatóságokkal közösen továbbra is figyelemmel kíséri a fejleményeket, és szükség esetén meghozza a megfelelő intézkedéseket.

Tengerentúli példa

Hatalmas vitákra lehet, hogy nem kerül a két nap alatt sor, mivel az alkalmazásáruházak üzemeltetőinek sem érdeke hosszú távon, hogy nem kívánt ásárlások miatt erős negatív vélemény kezdjen kialakulni a felhasználók körében. Ráadásul alig néhány hete zárult az USA-ban az fogyasztóvédelmi kérdésekben illetékes Federal Trade Commission (FTC) által indított eljárás, melynek végén az Apple kötelezettséget vállalat több mint 32 millió dollár visszafizetésére olyan ügyfeleinek, akik akaratlanul vásároltak a cég alkalmazásboltjából letölthető alkalmazásokban.

Az Apple iOS-ben egy-egy app letöltésénél vagy valamilyen online vásárlásnál kell megadnia a felhasználónak a jelszavát, ám ezt követően a rendszer még 15 percig nem kérdezi meg újra a jelszót. Ez a kényelminek tervezett funkció viszont könnyen eredményezhet olyan kellemetlen helyzeteket, mint például a még 2011-re datálható sztori az 1400 dolláros törpbogyóvásárlás

Az Apple első számú vezetője egyébként egy dolgozóknak küldött körlevélben sajnálkozott az FTC eljárása miatt. Tim Cook azt nehezményezte, hogy olyasmi miatt állították őket a sarokba, amivel kapcsolatban már korábban saját hatáskörben lépéseket tettek. A vezérigazgató elmondása szerint még tavaly mind a 28 millió, gyerekeknek szánt alkalmazásban vásárló ügyfelükkel felvették a kapcsolatot. Közülük mintegy 38 ezren nyújtottak be panaszt, és ezeket az ügyfeleket kártalanítani fogják.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.