A fejlesztők késleltetett pénzkeresési módszere nem újdonság, ám a "türelmes finanszírozás" igazi forradalma a mobilos alkalmazásokkal és játékokkal kezdődött el. Ingyenes, és mégsem: ez a freemium.
Még mindig 1-2 dollárt, vagy akár többet is kiad egy okostelefonos app vagy játék hivatalos megvásárlására? Egyre többek szerint túl sok ez az összeg, legalábbis a hagyományos értelmében. Az App Store vagy az
Android Market Google Play kínálatában napról napra több olyan alkalmazást találhatunk, amelyet alapesetben teljesen ingyenesen letölthetünk és használhatunk, fizetni csak az extra tartalmakért és lehetőségekért lehet. A tapasztalatok szerint ugyanis a kiemelt szolgáltatásokért, bónuszokért igenis szívesen fizetnek az emberek, akár többet is, mint amennyit alapesetben az alkalmazásra szántak volna.
Ingyen már fizetnek ■ A freemium név az ingyenes (free) és prémium szavak összevonásából szüketett, és tökéletesen leírja a finanszírozási stratégiát, amelyet már nem csak a kezdő fejlesztők, hanem nagy játék- és alkalmazásforgalmazó vállalatok is egyre szívesebben alkalmaznak.
Vásárlás játékon belülről: az iPhone-okon működik igazán a freemiumA New York Times egy házaspár által otthon összehozott iPhone-játék történetén keresztül
elemzi a módszert.
Natalia Luckyanova és
Keith Shepherd észak-karolinai otthonukban fejlesztettek egy viszonylag egyszerű ügyességi játékot Temple Run néven, amelyben csapdák és ellenségek elől kell menekülni. Az appot 99 centért tették elérhetővé az App Store-ban: az első hetekben jó kritikákat kapott, ám gyorsan veszített népszerűségéből, és pár héten belül már csak elenyésző letöltést tudott felmutatni.
Egy hónappal a kiadás után a játék felkerült egy olyan weboldalra, amely egyetlen napra ingyenesen tesz elérhetővé mobilos appokat: természetesen azonnal meglódult a letöltésszámláló, ezért a házaspár hamarosan az App Store-on is ingyenessé tette a Temple Run-t... és azóta kifejezetten jól keresnek vele. A mostanáig 40 milliónál is többször letöltött játékba ugyanis olyan funkciókat építettek, amelyekkel a játékosok extra karaktereket, háttereket, előnyöket biztosító "kiskapukat" vásárolhatnak pénzért. Ugyan a házaspár pontosan nem mondta el, mennyit kerestek ezzel a módszerrel, az azonban sokat elárul, hogy a Temple Run a napokban 14. helyen állt azon a listán, amely az Apple alkalmazásboltjának legjövedelmezőbb appjait sorolja fel.
A hiúságok vására ■ A mobilszoftverek piacát elemző Flurry felmérése szerint folyamatosan nő a freemium által termelt bevétel nagysága és a mobilos pénzcsináló gépezetben képviselt aránya is: az App Store forgalmának 65 százalékát, közel kétmilliárd dollárt az ingyenes appok extra tartalmaiért fizetett összegek adták. A cég magyar származású alelnöke,
Peter Farago úgy véli, ez többek között annak köszönhető, hogy az Apple kifejezetten egyszerű módszereket ad a felhasználóknak az alkalmazásokon belüli közvetlen vásárlásra. Az Android egyelőre hátrébb jár ezen a téren, mivel
a Google mobilos piacterén eddig csak jóval bonyolultabban volt megoldható a hasonló stratégia.
A Sims FreePlay-ben az extra öltözetek, bútorok és tárgyak kerülnek pénzbeA freemium módszert már olyan nagyágyúk is alkalmazzák, mint a PC és konzoljátékok után a mobilokra is célzó Electronic Arts, amely a népszerű Sims sorozat egyik legújabb változatát, a Sims FreePlay-t működteti így.
Nick Earl alelnök szerint az EA mobilos útiterve szerint a megjelentetett játékaik legnagyobb százaléka alapesetben ingyenesen lesz letölthető, fizetni csak a bónuszokért kell majd.
A játékokból lassan átszivárog a freemium módszer más alkalmazásokba is, találhatunk például olyan mobilos fotómanipulátort, amely bizonyos extra effekteket és szűrőket kínál pénzért, de alapszintű tabletes honlapszerkesztőkben is vásárolhatunk extra webes témákat, grafikákat. Farago szerint a freemium módszer persze rizikós, hiszen időben eltolja a fejlesztés megtérülését, ám az emberek hiúságára játszani a jelek szerint sokaknak megéri.