A magyar felhasználók között az ingyenes email-szolgáltatók részesedése eltér a nemzetközi trendektől, köszönhető a ma is igen erős magyar fejlesztésű szereplőknek. A Freemail az aktív felhasználók 33 százalékával rendelkezik, holtversenyben a 32 százalékos Gmaillel, míg a Citromail 15 százalékon áll – derül ki a MiniCRM 4 millió felhasználót vizsgáló, az év első három hónapját átfogó elemzéséből.
Más szolgáltató, más felhasználó
A kutatás a lemorzsolódási arányt is vizsgálta, ami a kutatás szerint legfeljebb 5-7 százalékos maximumnál nevezhető egészségesnek. Ezek az adatok egyértelműen a Google-nek kedveznek: a Citromail közel 30 százalékos lemorzsolódást mutat, ami nem csak a Freemail hasonló, ugyancsak jóval átlag feletti mérőszámánál magasabb, de a Gmail értékének nagyjából tizenhatszorosa.
A tanulmány készítői felhívják a figyelmet arra, hogy a statisztikákban vannak bizonyos torzító elemek is, melyeket az értékelésnél figyelembe kell venni. A lemorzsolódási statisztikákban nagy különbséget okoz például az, hogy Google Gmail fiókok nem szűnnek meg automatikusan, azokat csak a felhasználó tudja törölni. Ezért a felhasználók által elhagyott vagy elfelejtett e-mail címek is működőnek látszanak tanulmány statisztikáiban. Több nagy szolgáltató ellenben aktívan tisztítja felhasználói bázisát, és ennek jegyében több hónap inaktivitás után automatikusan törli a nem használt fiókokat.
Egyes szolgáltatók egyébként fellépnek az álfelhasználók ellen, például törlik a robotok által készített fiókokat. Így próbálják megakadályozni, hogy a lehető legkevesebb nem rendeltetésszerű felhasználó legyen a rendszerben.
forrás: MiniCRM Zrt.
Az elemzés a szolgáltatók piaci részesedésén és annak alakulásán túl az aktív mailcímmel rendelkező hírlevél-feliratkozók kattintási és vásárlási hajlandóságát is értékelte. Ennek alapján az aktív felhasználók körében nagyjából 15 százalékos átlagos kattintási arányt sikerült elérni, és ebben a tekintetben is a Gmail teljesített a legjobban. Az adatok azt az evidenciát is alátámasztják, hogy a Gmail-felhasználók a maguk 6 százalékos konverziós értékével (a kattintás utáni, a hirdető számára hasznos művelet, vásárlás, letöltés) ugyancsak köröket vernek a többiekre.
Itt azonban figyelembe kell venni a szolgáltatók eltérő adatvédelmi politikájának torzító hatását – hívják fel a figyelmet a tanulmány készítői. A Gmail fiókokban a megnyitási arány méréshez használt egyedi képek az adott e-mail minden megnyitásakor megnyílnak. Ugyanakkor vannak olyan szolgáltatók, melyeknél a felhasználók védelmében alapértelmezésként nem nyílnak meg az e-mailekbe ágyazott képek. Így a marketingüzenetet küldők nem minden esetben tudják mérni az e-mail megnyitásának tényét.
Emellett a piaci átlagnál szigorúbb, felhasználókat védő spamszűrő rendszerek szintén befolyásolják a statisztikákat.
Minden huszonhatodik bejön
A MiniCRM közleményéből kiderül, hogy az összes vizsgált hirdető 3,78 százalékos konverziós arányt produkált, vagyis az az email-marketing és hírlevelek, illetve az email-kampányok címzettjei közül százból négyen végeztek a feladó számára hasznos műveletet a kattintás után. Ez a szám magasabb az e-kereskedelemben keresőoptimalizálással és kattintásalapú hirdetésekkel átlagosan elérhető, már elfogadható 2 százaléknak, ugyanakkor a direkt összehasonlításnak ebben az esetben nem sok értelme van.
A Sanoma másként látja
A Sanoma Media Budapest Zrt. hivatalos közleményt adott ki a felméréssel kapcsolatban, melyben a felmérés megállapításait cáfolja. A közleményt változtatás nékül adjuk közre.
"Valótlant állított a MiniCRM
A MiniCRM által 2014. április 14-én kiadott „Gyakrabban vásárolnak a Gmail felhasználói” közlemény több valótlanságot is tartalmaz. A sajtóanyag szerint a MiniCRM a saját rendszere által kezelt email címekre alapozva készítette el a kutatását, mely így nem volt reprezentatív.
A CRM rendszerek általában ügyfeleik által gyűjtött email címeket kezelnek, akik médiavásárlással (nyereményjátékkal) és tranzakciókkal építenek adatbázist. Az arányok torzítását okozhatja, ha a médiavásárlás nem követi a piaci arányokat, és sokkal inkább reprezentálja azt, hol kapja meg olcsóbban a vásárló a felületet, ahonnan regisztráltakat tud gyűjteni. A kutatás során a MiniCRM által a Citromailre küldött anyagok nagy tömegű, többnyire kéretlen levelek voltak. Ezeket a Citromail szigorú szűrőrendszere, ami pont a szóban forgó kéretlen levelek áradatától védi meg a felhasználókat, nem engedett át, így a „kutatás” során ezeket a visszapattanó leveleket megszűnt postafiókként értelmezték.
A szigorú szűrőrendszer mellett a Citromail számára fontos, hogy hirdetőit minél jobb minőségben szolgálja ki, ezért az inaktív postafiókokat 90 nap elteltével törli, ezzel biztosítva azt, hogy csak aktív felhasználók legyenek a rendszerben. A Citromail szolgáltatását egyébként naponta közel 10 000 új regisztráló választja, és a postafiókok száma január-március között növekedést mutat. A magyar email-szolgáltató önmagában 2,2 millió postafiókot kezel, adatbázisát nem nyereményjátékkal építi, hanem valós igények mentén kínál minőségi email szolgáltatást.
A MiniCRM kutatásának hitelessége a konverziós értékek tekintetében is megkérdőjelezhető. Mivel a konverziós értékek mérése általában az ügyfél (webshop) oldalán valósul meg, ezért kérdéses, honnan származnak a kutatási adatok. A konverziós adat nagymértékben attól függ, hogy milyen intelligens megoldással célozzuk a hirdetéseket, illetve a landing page paraméterei milyenek.
A Citromail 2014. első negyedévévi kikattintási aránya 23%-os volt, messze magasabb, mint ami a MiniCRM közleményében szerepelt.
A felhasználók alapvetően a Citromail két előnyét emelik ki. Az egyik a biztonság, mivel – ellentétben a nemzetközi trendekkel, ahol a reklámok célzását így oldják meg – a Citromail nem olvas bele a levelekbe, a másik pedig az egyszerű használat. A Citromail használata ingyenes, ezért reklámokból tartja fent magát; nagy erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy olyan ajánlatok juthassanak csak el a felhasználókhoz, amelyeket nem érzékelnek reklámnak, azaz az üzenet érdekli az olvasót."
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak