A Bitport első alkalommal, hagyományteremtő szándékkal rendezte meg az őszi CIO BUDAPEST konferenciát, amelyre a tavaszi CIO Hungary után most is kereken száz nagyvállalati informatikai vezető fogadta el a meghívást.

A Bitport szeptember 10-én első alkalommal, hagyományteremtő szándékkal rendezte meg a CIO BUDAPEST konferenciát. A rendezvény a hosszú múltra visszatekintő tavaszi CIO HUNGARY mellett egy csapásra az CIO szakma második legjelentősebb éves találkozójává vált: mint áprilisban, most is kereken száz nagyvállalati informatikai vezető fogadta el meghívásunkat a rendezvényre. A szakmai program ezúttal "Olcsóbban, gyorsabban, messzebbre" mottóval a megfizethető, gyorsan bevezethető, jó megtérülést ígérő megoldásokra fókuszált. A három panelbe szervezett tizenhárom előadás a módszerek, a technológiák és a best practice bemutatását célozta.

A módszerek

A konferencia első előadásában a Corvinus Egyetem Informatikai Intézetének igazgatója, Racskó Péter elemezte a TCO, a ROI és a felhősített vállalat viszonyát. Nyilvánvaló, hogy egyes rendszereket a belső szervezet képtelen jobban működtetni, mint a cloud szolgáltató, azonban a CAPEX, az OPEX vagy az emberi erőforrás szempontok önmagukban nem alapozhatják meg a döntést. Amennyiben a cloud infrastruktúra és szolgáltatás portfólió integrálálása jelentős erőforrásokat igényel, csak akkor térül meg a bevezetés, ha az előnyöket egyértelműen ki lehet használni. A versenyelőnyt nem nyújtó alkalmazásoknál érdemes, az innováció területén pedig erősen ajánlott mérlegelni a felhőt - egyéb kompetenciákat viszont továbbra is jó házon belül tartani. Bár a szolgáltatók korrekt TCO és ROI táblázatokat mutatnak az ügyfeleknek, nem lehet csak a kijövő számok alapján dönteni: a számoló táblák nem vesznek figyelembe rengeteg dolgot, amelyet egy CIO-nak mérlegelnie kell.

A VISZ elnöke és az OTP elnök-vezérigazgatói főtanácsadója, Braun Róbert az innováció megváltozott helyéről beszélt Front end vagy core? című előadásában. A jelenlegi kínálati piac választékából következik az a nagy szabadságfok, amelynek következtében a fejlesztési igények átlapolják a különböző modulokat, és a fejlesztőknek igen komplex feladatot jelentenek. (Az IT fejlesztések nagy része folyamat szemléletű, ami a feldolgozási folyamat minden elemét érinti.) A legnagyobb kihívást az adatok előhívása és azok minőségének ellenőrzése jelenti. A nagy szállítók rengeteg modult kínálnak, a tényleges munka során mégis azok gyakori bővítésre vagy helyettesítésére van szükség - ennek kapcsán Braun Róbert a core és front end folyamatok változó kapcsolatát mutatta be, szót ejtve a közeljövő meghatározó technológiáiról is.

A Zsigmond Király Főiskola oktatója, a jelentős informatikai vezetői múlttal rendelkező Kerékfy Pál a tanácsadók szerepét és alkalmazását vizsgálta. A tanácsadók a nagy virtualizált rendszer bevezetésétől kezdve egészen odáig hasznos közreműk, amikor a felső vezetés nem ismeri ki magát az IT-n, gyanakszik vagy megtakarításokat akar. Ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül a tanácsadók motivációja, érdekei és függetlensége sem: honnan származik a tanácsadó tudása és tapasztalata, elméleti vagy gyakorlati ismeretei vannak, kapcsolatban áll-e valamilyen szállítóval, és végül: mennyire naprakész a tudása? Felmerülhet, hogy az adott kérdésben a külső vagy a belső kompetencia az erősebb, és egyáltalán a külső vagy a belső szakemberek hajtsák az innovációt, és mennyire kell bevonni a HR-t a tanácsadók kiválasztásába? Ezek a kérdések nem válaszolhatók meg valamilyen ökölszabállyal, viszont az is biztos, hogy nem mindig érdemes a belső kompetenciára támaszkodni - például azért, mert azt drága lehet felépíteni, viszont nem minden esetben lehet teljesen kihasználni.

A tanácsadókkal kapcsolatban nyitva maradt kérdések egyrészére Kórász Tamás, a KPMG informatikai tanácsadással foglalkozó részlegének igazgatója válaszolt, aki a szolgáltatásintegrációról, egészen pontosan az összetett szolgáltatói környezetben a maximális előny minimális kockázatokkal való eléréséről tartott előadást. Végighaladva a korábbi modellek (belső IT, monolit outsourcing, több szereplős outsourcing) során Kórász Tamás felvázolta, mikor nem odázható tovább a szolgáltatásintegráció, és ajánlásokat fogalmazott meg a különféle integrációs modellek kapcsán, bemutatva azok előnyeit és hátrányait.

A koppenhágai székhelyű FatDUX hazai képviselője, Pónya Judit a felhasználói élmény és a vállalatok belső hatékonyságának kapcsolatát tekintette át. Kiderült, hogy sokszor már a követelmények és a célok világos meghatározása, illetve a felhasználói igények felmérése is komoly gondot jelent, vagyis hiányzik a megfelelő mentális modell. A felhasználók terhelhetősége sem minden esetben ismert, vagyis túl nagy hangsúlyt helyeznek rá, hogy a felhasználókat közelítsék a rendszerekhez oktatáson, súgókon keresztül - miközben a rendszer is közelíthető lenne a felhasználókhoz a rendelkezésre álló eszközök és korlátok figyelembe vételével. (Ahogy a porosz von Moltke tábornok is megállapította, egyetlen haditerv sem éli túl az ellenséggel való találkozást.) Pónya Judit vázolta a lényeges használhatósági alapelveket, végighaladva többek között a demó verziók, a prototípus tesztelése, a béta tesztelés, a használhatósági tesztelés és az analitika tárgykörein.

A technológia

A második panelt Szarka Attila, az APC rendszermérnökének előadása nyitotta, aki az adatközpontok üzemeltetésénél alkalmazható megtakarítási lehetőségeket szemléltette. A spóroláson túl kiemelte az üzemeltetési hatékonyság növelését és a rendszerszintű, holisztikus megközelítést, kitérve a rendelkezésre állás és üzleti hatékonyság egymásnak ellentmondó követelményeire, illetve az üzemeltetés és az informatika kapcsolatának problémáira. Csakúgy, mint Racskó Péter cloud témájú prezentációjában, ebben az előadásban is felbukkant az a klasszikus hasonlat, amelyben vak emberek vizsgálnak egy elefántot: ugyanarról az állatról van szó, de aki a lábát érinti meg, az oszlopnak hiszi, aki az orrmányát, az kígyónak.

Hogyan felezzük meg az üzleti alkalmazások költségét és fejlesztési idejét? - tette fel a kérdést Kovács Péter, az Oriana alapító ügyvezető igazgatója. Az üzletifolyamat-menedzsment (BPM) piacról szólva elmondta, hogy ezen a területen a kötött funkcionalítású, dobozos szoftverek rugalmatlansága áll szemben a lassú és drága egyedi fejlesztésekkel. Kovács Péter szerint az Oriana éppen erre kíván válaszolni, amikor a saját fejlesztésű, robusztus motorra építve nyílt forrású alapsémákat, illetve azokból összeállított üzleti alkalmazásmintákat kínál az egyedi követelményekhez. Kiemelte az Oriana prototípus alapú fejlesztési módszertanát: mire az igény felmerül egy üzleti alkalmazás iránt, addigra a fejlesztés 60-70 százaléka már meg is történt.

A ShiwaForce vezérigazgatója, Kovach Anton prezentációja abból az alapfelvetésből indult ki, hogy a mai ügyfelek egyre több területen már nem a tökéletes megoldást keresik, hanem azt akarják, hogy az adott pillanatban működjön megfelelően az adott rendszer - gondoljunk egy régi, évtizedekig használt színpadi díszletre és egy mai tévé-show percenként változó digitális háttereire. A ShiwaForce ebben a környezetben versenyezteti Karma platformját, ami a világ legelterjedtebb ügyviteli rendszere, az Excel rugalmasságával képes kiváltani a merev ügyviteli rendszerek képességeit, és ami a Bloomberg Tradebook idén indított GROW programjában lehetőséget kapott arra is, hogy bemutatkozzon a nemzetközi piacon.

Kővári Attila BI-szakértő előadása az IT-vezetők szerepét tárgyalta az önkiszolgáló BI meghonosításában. Az ilyen az eszközök rohamosan terjednek, mert a belépésük - akár az IT megkerülésével is - ingyenes vagy olcsó, könnyen tanulhatók, az üzleti felhasználóknak egyre több pénzük van rá (miközben a BI továbbra is túl drága), a gyártók pedig trójai falóként nyomják be őket a cégekhez. A témával az IT vezetőknek is foglalkozniuk kell, mert az ilyen szoftvertechnológiák előbb-utóbb hozzájuk fognak tartozni: a felhasználók ki fogják járni, hogy legyen nekik - intő jel, ha a felhasználók arra panaszkodnak, hogy kinőtték az Excelt -, ez pedig előbb-utóbb IT probléma lesz. Jelenleg van, ahol valós vagy álproblémák miatt tiltják az önkiszolgáló BI-t, van, ahol passzívan vagy proaktívan eltűrik a dolgot, máshol pedig előre menekülésként, esetleg a stratégia részeként támogatják azt.

A bevált gyakorlatok

A harmadik, esettanulmányokra kihegyezett panelban az IT biztonsági újságíróként is jól ismert Csizmazia-Darab István, a Sicontact tanácsadója a biztonsági megoldások helyéről számolt be a vállalati rendszerben Hol és mit kell mindenképpen védeni? címmel. A tipikus támadási vektorok bemutatása mellett az előadás egyik legfontosabb témája a biztonsági befektetések költségének, illetve a káresemények költségének egyensúlya volt: az utóbbi években egyre több nagyszabású incidens igazolta, hogy a dollármilliós károk mögött sokszor a későbbi veszteség töredékébe kerülő intézkedések elmaradása és a rossz kommunikáció áll. A hatékony védekezéssel kapcsolatban kiderült, hogy le kell számolni a támadhatatlan platformok mítoszával.

Az előadás végén felmerült a Viber példája, ami elvileg tényleg csökkenti a mobil számlát, viszont már a telepítésekor letölti magának a telefonkönyvet, ami vörös lámpa a biztonságtudatos felhasználók és cégek szemében. Bedő Erik, a SciamuS vezetője olyan megoldásokat mutatott be, amelyek valóban csökkentik a kommunikációs költségeket, és nincs hozzájuk szükség véleményes hátterű appokra. A mobil kommunikációt tekintve ilyen például az érvényes szerződések áttekintése, a számlainformációkból és a híváslistákból készített költség- és forgalomelemzés, a készülékhűség-elemzés, a dinamikus adatforgalom-elemzés vagy az eszközstratégia, illetve a mindezekkel kapcsolatos számítások elvégzése.

Marsó Gyula, az Olajterv CIO-ja egy videokonferencia-rendszer bevezetésének tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal a három nagy hazai telephellyel és számos külföldi fiókkal rendelkező, 2500 fős Olajterv Csoport sikeres projektje alapján. Bemutatta az ütemezés és a megvalósítás lépéseit, a sikerkritériumokról szólva pedig kiemelte, hogy nem minden megbeszélésnél hatékony a videokonferencia. A megfelelő hálózat mellett létfontosságúnak találták a HD felbontás és a jó hangminőség, amit a laptopok kameráira épülő megoldások képtelenek biztosítani. Ugyanennyit számít az egyszerű használat, így a könnyű be- és kikapcsolás vagy a számítógépek könnyű illesztése, mivel - utalva Pónya Judit prezentációjára - megállapítható, hogy a megtérülés nagyban függ a megfelelő felhasználói élménytől is.

A metaadat-vezérelt adattárház. Egy bevezetés tanulságai címmel Rekenei Zoltán, a CIB Bank informatikai vezetője tartotta a konferencia záró előadását. A szakember a programozás során felhalmozódott metaadatok kezeléséről és felhasználásáról hozott gyakorlati példákat. A metaadat alapú, grafikus fejlesztésre való átállás nem volt problémamentes, de többéves folyamattal sikerült a cégnél átalakítani a fejlesztési folyamatokat. Egyik előnye az ilyen megközelítésnek, hogy a programok, objektumok, jogosultságok a metaadatszerveren vannak tárolva, így nagyon sok információ egyszerűen lekérdezhető, illetve tömegesen módosítható. Az informatikai vezető ugyanakkor felhívta a figyelmet a rendszer hátrányaira is. Például ez a megoldás összetettebb, több architektúraelemet tartalmaz, így a hibák előfordulására fokozottan kell figyelni.

Közösség & HR

A befektetőket egyelőre nem győzték meg az Intel nagyszabású tervei

A csipgyártónál nagyon lelkesek a PC-eldások várható felfutása miatt, és nagy lehetőségeket látnak a GPU-k iránti óriási keresletben is, de a cég részvényeinek nem tett jót az első negyedéves veszteségek bejelentése.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.