Annak örülnek a legjobban, hogy a felhőszolgáltatások már teljes erejükben virítanak.

A felhős bevételek adják a cég összes bevételeinek 13 százalékát, de még mindig az új licencek értékesítése, illetve a frissítés és terméktámogatás a legnagyobb bevételi forrása az Oracle-nek. Ahogy Safra Catz vezérigazgató fogalmazott az elemzői híváson, a cég által végrehajtott fordulat már egyértelműen mutatja az erejét.

A harmadik negyedév teljes bevétele 9,2 milliárd dollár volt, ami éves alapon 2 százalék növekedést jelent (az árfolyamhatás kiszűrésével egyébként 3 százalék a plusz). A nettó profit 5 százalékkal nőtt, így meghaladta a 2,2 milliárd dollárt.

A részletekben nem sok meglepetés volt. Ahogy mindenki várta – és az Oracle is tervezte –, az új szoftverlicencek értékesítése csökkent. Igaz, a mértéke elég húzós:éves összevetésben 16 százalékkal hozott, 1,4 milliárdot a tavalyi 1,7 milliárddal szemben. Ezt némileg ellensúlyozott a licencfrissítések és a támogatás bevételeinek növekedése. A tavaly harmadik negyedévben ezt utóbbi közel 4,7 milliárd dollárt hozott, míg idén 100 millió dollárral többet, ami 2 százalékos növekedést jelent.

Jelentős, 9 százalékos a csökkenés hardverfronton. Az értékesítés mínusz 14 százalékkal, a támogatás mínusz 4 százalékkal zárta a negyedévet éves összevetésben, azaz a teljes hardverüzlet összességében a tavalyi 1,1 milliárdot meghaladó bevételhez képest idén csak 1 milliárd dollárt hozott.

Ami az egyes üzletágak részesedését illeti, a hardver helyet cserélt a felhővel: egy éve még a hardver adta az összbevétel 13 százalékát, míg a felhő még csak 8-at. Idén viszont a felhő 13 százaléka áll szemben a hardveres üzlet 11 százalékos részarányával.

 
Oracle 2017 Q3 - szoftver vs felhő
Create column charts


Ennél azonban sokkal fontosabb egy másik fordulat, melyet Safra Catz a következő pénzügyi évre jósol: a vállalat akkorra várja, hogy a felhős bevételek összességében többet fognak hozni, mint az új licencek értékesítése. És ez az, ami most igazán számít.

Már érezhető a NetSuite-hatás

A felhős üzlet ismét nagyot nőtt: az együtt számolt SaaS és PaaS 73 százalékkal, az IaaS pedig 17 százalékkal bővült. Előbbi 580 millióról 1 milliárd fölé, utóbbi 152 millióról 178 millió dollárra nőtt. A teljes felhős üzlet így összességében 62 százalék növekedést tudott felmutatni. A vállalat több mint 1100 új SaaS-ügyféllel gyarapodott, és közülük 210-en PaaS-t is vásároltak mellé.

Larry Ellison azonban most sem aprózta el a nagy célokat: azt ígérte, hogy hamarosan az infrastruktúraszolgáltatás lesz az Oracle legnagyobb felhős üzlete. Magyarázata szerint az Oracle most már olyan helyzetben van, hogy segíthet ügyfeleinek adatbázisaikat Oracle-felhőbe vinni. És ezzel ismét megerősítette azt, hogy ezen a téren a legnagyobbakkal, elsősorban az Amazonnal kívánnak versenybe szállni.

 
Oracle 2016-17 Q3 - Cloud-bevételek
Create column charts


A felhős bevételeknél a növekményt csak részben hozta az organikus bővülés, a másik fontos tényező, hogy ez volt az első olyan negyedév, amelybe már beleszámolták a tavaly nyáron felvásárolt NetSuite-et. A 9,3 milliárdos felvásárlást sok elemző problémásnak érezte, de az Oracle-részvényesek ennek ellenére láthatólag nem pártoltak el a vállalattól.

A NetSuite-nek a hozadéka azért sem elhanyagolható, mert a felvásárolt cég épp abban a kkv-s körben erős, ahol az Oracle szinte nincs is jelen. Sőt a Garner a felvásárláskor még azt is a véleményt is megkockáztatta, hogy a NetSuite porfóliójával az Oracle az ERP-piacon a korábbinál sokkal kiegyensúlyozottabb versenyt vívhat az SAP-val.

Mark Hurd ezzel kapcsolatban konkrét adattal is szolgált: a felhős ERP-bevételek 280 százalékkal bővültek, és ennek a legfőbb forrása a NetSuite volt. De az ERP egyébként is szépen bővül, a NetSUite-ügyfeleket leszámítva is több mint 560 új ügyfelet szerzett a vállalat. Az új ügyfelek fele ráadásul még soha nem vett ERP-t az Oracle-től.

Az IaaS szegmens bruttó árrése egyelőre 30 százalék, ami nem igazán jó, sőt Catz további csökkenést vár a következő néhány negyedévben a magas beruházásigény miatt. Utána azonban gyorsan javul majd ez a mutató.

Cloud & big data

Az orosz fillérekért is mélyre hajolnak az amerikai gyártók

Hasonló történik, mint az utóbbi néhány évben Kínában, csak sokkal kevesebb pénzt hoz.
 
Hirdetés

Okos városok felé nyit az ALEF, a Libelium kizárólagos disztribútora lett

Portfólióját az okos város projektek irányába szélesíti az ALEF csoport, amely a közelmúltban disztribúciós megállapodást kötött a témában az élenjárók közé sorolt spanyol Libelium céggel.

Egy hackertámadás kezdete és felfedezése ritkán esik egybe. A kettő között eltelt napok, hetek, hónapok időszaka az, amikor a támadók észrevétlenül garázdálkodhatnak a rendszerben. Lehet és kell is csökkenteni ezt az időt.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

Hirdetés

A leghatékonyabb védelem a zsarolóvírusokkal szemben

Már a sérülékenység ismertté válása utáni egy-két órát követően megnyugodhatnak azok, akik a Cisco preventív eszközeivel védik hálózataikat a legújabb fenyegetésekkel szemben.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.