A hordozható okos eszközök piacának tekintélyes szeletét birtokló Fitbit még tavaly decemberben hozta nyilvánnosságra, hogy felvásárolja a Pebble okosóra gyártójának szoftveres eszközeit és szellemi tulajdonát. A pontos összeget azonban akkor nem közölték, ám a legfrissebb üzleti jelentésből kiderül, hogy a konkurencia felszámolása mindössze 23 millió dollárjukba került.
Hol vár állott, most kőhalom
A Pebble egyértelműen a Kickstartenek köszönheti létrejöttét. A közösségi finanszírozó oldalon a cég első projektje rögtön rekordot állított fel, hiszen korábban senkinek nem sikerült több mint 10 millió dollárt gyűjtenie. 2015-ben aztán ezt is sikerült überelni az új generáció, a színes kijelzős Time kampányának, amely végül bő 20 milliót kasszírozott. Mindemellett kockázatitőke-befektetőktől és egyéb forrásokból további tízmilliók áramlottak a vállalathoz.
A lendület azonban láthatóan teljesen kifogyott 2016-ra. A cég tavaly tavasszal dolgozói negyedének kényszerült felmondani, miközben az okosórák szegmense 50 százalékos visszaesést volt kénytelen elszenvedni az eladott darabszám tekintetében.
A szenvedésnek végül a Fitbit ajánlata vetett végett. A kapott összeg meg sem közelíti a technológiai piacon valóban sikeres startupok által elérhető szinteket. És bár 23 millió dollár egy kupacban így is jól mutat, ebből aligha lesznek dúsgazdagok az alapítók. A decemberi felvásárláskor a pletykák túloztak kicsit, amikor 40 millió dollár alatti vételárról szóltak, ráadásul már akkor világos volt, hogy a Fitbit nem veszi át a Pebble felhalmozott adósságát, ami becslések szerint bőven meghaladja a most nyilvánosságra hozott összeget.
Kifilézték, ami használható
A Fitbit eredetelieg fitnesszkarkötők gyártására koncentrált, de tavaly a termékskála bővítésére tett kísérletként piacra dobta saját okosóráját, a Blaze-t. Valószínűleg ennek a családnak a megerősítéséhez kellett a Pebble, pontosabban annak jól körülhatárolható értékei. A megvásárolt szellemi tulajdonjogok mellett jól jön a startup szakembergárdája, legalábbis azok, akik a megfelelő területeken dolgoztak. Hírek szerint a Fitbit a Pebble-dolgozók 40 százalékának tett ajánlatot, elsősorban szoftverfejlesztőknek, de néhány interfész-tervező is kapott lehetőséget, a hardveres részről viszont senkire nem tartottak igényt. Maga a Pebble karórája amúgy nem is képezte a megállapodás részét. A terméket a továbbiakban senki nem forgalmazza majd. A Fitbithez került márkanév sorsa viszont egyelőre bizonytalan.
Egyébként a Fitbit sincs túl jó bőrben, amit kiválóan szemléltet a cég részvényárfolyama. A 2015-ös tőzsdére menetelt követően az 50 dolláros szintet megközelítő árfolyam jelenleg 6 dollár alatt tartózkodik. Ennek oka, hogy sem az okoskarkötők, sem az okosórák nem tudtak igazán áttörni a mainstream kategóriába. A Microsoft tavaly ki is szállt az egész szenvedésből, az idei CES pedig enyhén szólva sem volt túlreprezntálva a szegmens új csillagaival.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak