Elképesztő rekordot állított fel egy vállalkozás, amely Android és iOS rendszerekkel kommunikáló okosított órát fejlesztett. Ha összeadjuk az eddigi Kickstarter-rekordereket, összesen sem kaptak annyit, mint amennyit a Pebble.
Mostanság még az érdekes, üzletileg működőképes ötletek finanszírozása sem egyszerű. A gazdasági bizonytalanság miatt pénzüket féltő befektetőket egyre nehezebb meggyőzni világszerte, hogy megnyissák a pénzcsapokat. A közösségi finanszírozás (crowdfunding) modellje azonban néhány szerencsés (és/vagy kiváló) projekt esetében ezen a problémán játszi könnyedséggel emelkedik felül.
Az idő (rettenetesen sok) pénz ■ A Pebble okosóra kifejlesztői eredetileg 100 ezer dollárt akartak összekalapozni a
Kickstarter segítségével. Ennyire volt szükség, hogy a prototípusból nagyüzemi méretben előállított termék lehessen. A közösség finoman szólva is óriási érdeklődést mutatott a koncepció iránt, hiszen alig több mint egyetlen nap leforgása alatt átlépte a projekt az egymillió dolláros finanszírozási szintet. Most, egy héttel a támogatási időszak lezárulta előtt már közel 10,2 milló dollárnál áll a számláló, és minden lehetséges támogatói szint elkelt. Egészen pontosan a legkisebb, egydolláros kategória még támogatható, ami mindössze arra jogosítja az adakozót, hogy a jövőben értesítést kapjon az újdonságokról. Ezt egyébként egy sima hírlevélfeliratkozással meg lehet ingyen is tenni, de mégis akadt (jelenleg) több mint 750 ember, akik ezt a lehetőséget választották.
Maga a termék egyébként első ránézésre nem tekinthető világrengető megoldásnak. Egy iPhone-nal vagy androidos mobil eszközökkel Bluetooth kapcsolattal kommunikáló okosóráról van szó, amelyre külön alkalmazások tölthetők le, képes értesítéseket fogadni, utasítások adhatók vele a telefon felé, jelez, ha emailünk érkezett, de azt is megmutatja, hogy éppen ki hív minket az esetleg a táska mélyén lapuló telefonunkon.
A crowdfunding
lényege, hogy a felterjesztett ötletek, termékek, projektek elindulásához szükséges pénzt magánszemélyek – vagy akár cégek – adják össze apró részletekben. Ha a finanszírozási időszak alatt sikerül elérni a célul kitűzött összeget, akkor a projekt elindul, az adakozók pedig az adományuk szintjének megfelelő ajándékokat, dedikált termékeket és egyéb ellenszolgáltatást kapnak.
Az Egyesült Államokban 2009 óta működő Kickstarternek sikerült először elérnie, hogy nem egyszer meghökkentő mennyiségű pénzt kalapozzon stabilan össze az általa meghirdetett tervekre.
Érdekes adalék, hogy egy másik órás projekt, a TikTok már vezette egy ideig a
Kickstarter legsikeresebb ötleteinek toplistáját. Az iPod nanóból karórát varázsoló kiegészítő majdnem 950 ezer dolláros finanszírozása több mint egy évre biztosította a csúcstartói pozíciót. A Kickstarter 2009-es indulása óta összesen 11 ötlet vezette a ranglistát. Az elsőhöz még 3 329 dollár is elég volt, az utolsó (egy számítógépes játék) már ennek ezerszeresével, több mint 3,3 millió dollárral került az élre.
Ahonnan majd szépen el is tűnik a Pebble kampányának egy hét múlva esedékes zárásakor. A karóra sikerét jól jellemzi, hogy ha összeadjuk az eddigi toplistás projekteket, akkor is kábé 3 millióval többet keresnek egyetlen ötletükkel az új rekorder gazdái.
Rögvalóság ■ Sajnos itthon a közösségi kalapozás modellje már korántsem nevezhető ennyire sikeresnek. Hiába indult szinte egyszerre
több crowdfundingra épülő oldal Magyarországon, a kezdeti időszakban sehol sem látszott úgy, hogy akár egyetlen ötletet is fel tudna karolni a hazai közönség. Március elején mi is megnéztük, hogy állnak, és az akkor kirajzolódó
lehangoló összkép után két hónappal sem sokkal jobb a helyzet. A mostani cikk kapcsán ismét megnéztük a magyar állást, és szomorúan konstatáltuk, hogy mindössze egyetlen,
75 ezer forintos projekt érte el a megvalósításhoz szükséges támogatási szintet. Fájdalom, de úgy tűnik, Amerika nem csak kilométerben van messze...