Negyedmilliárd dollárt is megért a svéd Electroluxnak egy kickstarteres projekt, ami jól mutatja, hogyan szövi át mindennapjainkat a mobil- és egyáltalán a digitális technológia. Az Anova Culinary a szuvidálás vagy szuvidolás (sous vide – vákuum alatt) digitalizálására indított egy sikeres projektet. Miután a Kickstarteren 2014-ben összeszedtek több mint 1,8 millió dollárt, most az alapítók még nagyobbat szakítottak.
Az Electrolux összesen 250 milliót fizet a kis San Franciso-i startupért. Készpénzben egyelőre azonban csak 115 milliót, mert a fennmaradó 135 ezer dollár csak ígérvény, amelynek kifizetése az Anova jövőbeni teljesítményétől függ. A cég megőrzi önállóságát, és megmarad az Anova márkanév is. A svéd háztartásigép-gyártónak nem csak a termék tetszett meg, hanem a startup közvetlen értékesítési modellje is, valamint az, hogy a cég nem csak terméket értékesít, hanem egyben közösséget is épít, amelyet további marketing- és értékesítési lehetőségek kiépítésére tudnak használni.
Népszerű az otthoni csúcsgasztronómia
De miről is van szó? A szuvidolás manapság az egyik legmenőbb konyhatechnika. A lényege, hogy a húst, zöldséget oxigéntől elzárva (vákuumzacskóban) alacsony hőmérsékleten párolják, hogy minél több aromát megőrizzenek az alapanyagban. Ez azonban csak akkor működik jól, ha a folyamat során a főzési hőmérsékletet pontosan lehet kontrollálni. A professzionális berendezések meglehetősen nagyok – és persze drágák is. A főzőedénynek szigeteltnek kell lennie, és a vizet folyamatosan keringetni kell ahhoz, hogy hőmérséklete mindig és mindenhol egyenletes legyen.
Az alapítók – Natalie Vaughn, Stephen Svajian és Jeff Wu – olyan elérhető árú eszközt akartak alkotni, ami a főzésben is adja az Apple-élményt: kezedbe veszed és használod. Így találták ki azt a botmixerhez hasonlító sous-vide berendezést, amivel egy sima fazékkal is lehet oldani a vákuumos főzést – plusz poénnak pedig ott van, hogy az újabb modelljeit mobilról, egy appon keresztül is lehet vezérelni, illetve felügyelni.
Három év alatt értek a csúcsra
A startup igazi sikertörténet. Az alapötlet állítólag Jeff Wué volt, aki egészen más területről érkezett, gyógyszeripari eszközök gyártásával foglalkozott. Az ötlet 2009-ben fogalmazódott meg benne, amikor a MIT (Massachusetts Institute of Technology) egyik laborjában hallgatók kísérleteztek az akkor még gyerekcipőben járó főzési módszerrel.
Végül 2013-ban alapítottak céget a projektre, és kezdetben közösségi finanszírozással biztosították az eszköz fejlesztésének a pénzügyi hátterét. Maga az eszköz lényegében egy merülőforraló (lásd a videót), ami egy 12 liter/perc kapacitású vízkeringető szivattyú segítségével egyenletesen tudja tartani a vízfürdő hőmérsékletét. A főzési hőmérsékletet egy egyszerű digitális kijelzőn lehet beállítani. A főzési hőmérsékletet elég széles tartományban, 25 és 99 Celsius-fok között lehet állítani (a szuvidolást leggyakrabban 50-60 Celsius-fokos hőmérséklet-tartmányban végzik). Használatához persze egy vákuumozó berendezést is be kell szerezni.
A szuvidoló berendezés Bluetooth-on vagy wifikapcsolaton keresztül csatlakozhat egy mobil apphoz, ami nagyon fontos szerepet kap az egész modellben. Egyrészt így lehet a berendezést távolról irányítani, ellenőrizni a folyamatot, és riasztást kérni a főzési idő lejártakor.
Az app azonban ennél jóval több segítséget ad: oktató videót a berendezés használatához, több mint ezer olyan receptet, amiben a szuvidolás alap, a receptek elkészítéséhez pontos útmutatót. Ám ami talán még ezeknél is fontosabb, az Anova-használók közössége recepteket oszthat meg egymással az appon keresztül, ami további marketinglehetőségeket rejtő közösségépítő szerepet is kap.
Már most is nyereséges
Az Anova alapítói jókor voltak jó helyen. Bár a szuvidolást már a 70-es években kitalálta egy francia szakács, a 2014-ben elhunyt Georges Pralus, és a csúcsgasztronómiában már egy ideje bevett módszer, szélesebb körű, otthoni alkalmazása csak az utóbbi néhány évben vált népszerűvé. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az élelmiszerek alacsony hőmérsékleten történő hőkezelésének vannak egészségügyi kockázatai, ugyanis egyes kórokozók nem mindig pusztulnak el 60 Celsius-fok alatt. A módszer elterjedéséhez ezért az élelmiszer-egészségügyi szabályoknak is fejlődniük kellett.)
Wuék egyik fontos előnye az ár volt. 199 dollárért kínálják egyszerűen használható berendezésüket – az hasonló tudású otthoni berendezések mintegy duplájába kerülnek –, melynek piacra dobásához már 2014-ben, azaz egy évvel a cégalapítás után 1,8 millió dollárt tudtak összekalapozni a Kickstarteren.
2015-ben 40 millió dollár bevételük volt, és az Electrolux vezérigazgatója szerint a cég már most nyereségesek. A szuvidolási őrületet nézve az Anova számára a svéd gyártó ismertsége óriási lehetőséget jelent a további növekedésre. Az Electrolux számára viszont nagyon értékes lehetett, hogy az Anova körül állítólag kialakult egy félmilliós felhasználói közösség, amely a svéd gyártó termékeinek értékesítését is segítheti.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak