Az USA-ban az év első felében 135 milliárd dalt hallgattak meg stream formájában.
Hirdetés
 

Nagy és fontos dolgok történnek a zeneipar körül és ahogy oly sok egyéb területen, itt is a technológia formálja át a piacot. A streaming egyre erősebben és agresszívabban alakítja át a felhasználói szokásokat, és nem csak világszinten, hanem hazánkban is komoly változásokat idéz elő a trendekben.

Amerikában már most tarol a streaming

Mindezt a Nielsen párt nappal ezelőtt napvilágra hozott adatai is alátámasztják: 2015 első félévében 135 milliárd dalt hallgattak meg az amerikai felhasználók streaming formájában. Ez a masszív szám azért is jelentős, mert ezzel már most megduplázódott a tavalyi évben összehozott mennyiség, illetve az elmúlt hónapokban ezt az ugrást új belépő nélkül, ugyanazok a szolgáltatók (Spotify, YouTube, Deezer, stb.) hozták össze.

Ez a hatalmas ugrás azt is előrevetíti, hogy mindezt a zenevásárlás, és -hallgatás hagyományos módszerei sínylik meg, Ez így is van, bár a Nielsen adatai arányaikban mégsem mutatnak olyan hatalmas hanyatlást. A digitális zeneboltok letöltései 10,4 százalékkal, 531,6 millióra csökkentek, míg az album eladások (beleértve a digitális és fizikai hanghordozókat, CD-ket is) 4 százalékos visszaesést mutatnak, amivel 116 milliónál állt meg a számláló.

Zenei streaming: sokan hallgatják, egyre többen fizetnek is

Ebben az évben eddig pont a streaming modellel hadakozó Taylor Swift adta el a legtöbb albumot. Az '1989' című lemezéből 2 millió darab kelt el, míg a zenéinek visszavonásáig több mint 188 ezer alkalommal streamelték ugyanezt az anyagot. A 135 milliárd alkalom szédületesnek tűnik, főleg, hogy csak az USA adatairól van szó. Érdemes észben tartani azonban, hogy ezek a meghallgatások nem feltétlenül hoznak minden egyes alkalommal bevételt is a szolgáltatók, illetve művészek számára.

A magyarok szeretik, és fizetnek is érte

Egy nemrég lezajlott, a Telenor által szervezett kerekasztal-beszélgetésen is arra figyelmeztettek a szakértők, hogy a látványos számok ellenére a streaming piac még küzd az üzleti modellért. Ennek az az oka, hogy a felhasználók nagy többsége még mindig az ingyenes, de reklámokkal ellátott lejátszási módokat választják. Ez leginkább a Spotify-re jellemző, ellenben a Deezerrel, ahol csak egy bizonyos ideig van erre lehetőség, utána csak akkor lehet tovább menni, ha előfizet valamelyik csomagra.

Ugyanezen a fórumon árulta el az Artisjus képviselője azt, hogy Magyarországon jelenleg közel 100 ezer felhasználó fizet a zenei streamingért, ami egyelőre elenyésző az amerikai piachoz képest, ennek ellenére ugyanazok a tendenciák érzékelhetők nálunk is, mint ott. A CD eddig meredeken csökkent, most stagnál, a digitális vásárlások alig érezhetőek, az online streaming pedig erősödik. Ennek a folyamatnak a mobilszolgáltatók a legerősebb mozgatói, hiszen a Telenor (Deezer) és a Telekom (Spotify) is kínál előfizetői csomagokat, amit tovább erősít a zenehallgatás mobilkészülékekre való áthelyeződése.

Az látszik tehát, hogy a zenei streaming üzletileg akkor kecsegtet sikerrel, ha mögötte egy erős, a felhasználókkal már addig is szoros kapcsolatban lévő cég áll. Ezért is lesz nagy jelentősége a nemrégiben elindult, de még ingyenes időszakát élő Apple Music-nak. Az Apple szintén az „egy ideig ingyenes, aztán fizess érte” modellt követi, mivel három hónap letelte után havi 10 dollárt vehető igénybe a szolgáltatás. Ez várhatóan tovább fogja pörgetni azt 135 milliárdos számot, és még nagyobb jelentőséget ad a streaming műfajának.

Piaci hírek

Itt egy új eszköz a big tech platformoktól független közösségek építésére

Az ActivizyPub protokollra épülő Bonfire Social keretrendszer az eddigi megoldásoknál modulárisabb és testre szabhatóbb kialakításával támogatná az építkezést a közösségi weben.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.