Néhány fejlett országban egy ideje már több pénzt hoz a kiadóknak a letöltés és a streaming, mint a CD. Világszinten viszont csak most zárult be az olló.
Hirdetés
 

Történelmi évként vonul be a zeneipar nagykönyvébe a 2014-es esztendő, hiszen a globális iparági szövetség (IFPI) adatai szerint tavaly már ugyannyi pénzt folyt be a digitális csatornákból, mint a fizikai hordozókból. Innentől kezdve pedig már csak az a kérdés, hogy milyen sebességgel nyílik majd a másik irányban az éppen bezárult olló.

Leszámolás a múlttal

Az IFPI világszintű zeneipari felmérésnek számaiból egyértelműen kirajzolódik a technológiai őrségváltás. Idén először fordult elő, hogy a letöltésekből, streaming és egyéb digitális szolgáltatásokból legalább annyi forgalom származott, mint a CD-kből. A teljes iparág közel 15 milliárdos bevételéhez ezek a szegmensek mintegy 7-7 milliárddal járultak hozzá, míg a maradékot az előadói jogdíjak, a zeneszámok kereskedelmi, filmes és egyéb felhasználása adta.

A tradicionális és az új technológiákra építő megoldások közötti különbséget jól szemlélteti, hogy az összességében nagyjából stagnáló piacon előbbiek 7 százalékot nőttek 2013-hoz képest, míg a CD-k (és a még mindig létező LP-k) eladásai újabb 8 százalékot estek.

Folyamatos bevételek

De magában a digitális piacon belül is nagy mozgolódást látni. Egyre nagyobb teret nyernek az előfizetéses rendszerben működő streaming zeneszolgáltatások, míg a hagyományosabbnak mondható fizetős letöltés kezd kifulladni. Előbbi szegmens közel 40 százalékkal tudta éves forgalmát növelni, miközben a letöltésekből 8 százalékkal kevesebb pénzt láttak a kiadók, mint 2013-ban.

A streaming szolgáltatások elterjedése azonban rendkívül változatos képet mutat, ha országonkénti bontásban vizsgáljuk a bevételek arányát. Dél-Koreában és az észak-európai országokban szint csak az előfizetéses modell létezik, míg Kanada, Ausztrália, vagy éppen Németország esetében ennek az ellenkezője igaz. Utóbbi területeken sokkal inkább a fizetős letöltéseket preferálják a zenekedvelők.

A direkt letöltést nem, mindössze stabil internetkapcsolatot igénylő zenehallgatási forma egyébként már itthon is elterjedőben van. Ettől nem független dolog, hogy számos globális szolgáltatás vált elérhetővé nálunk is az utóbbi években. Az eNET ma publikált kutatásából pedig az derül ki, hogy okostelefonnal rendelkező honfitársaink majdnem 80 százaléka hallgat zenét készülékén. Közülük pedig 84 százalék mondta azt, hogy zenei streaming oldalakat is látogat.

 

Globális zeneipar 2014-ben | Create infographics
Cloud & big data

A Google is rálépett az Anthropic kijelölte útra

Az OpenAI után a DeepMind is az MI-startup szabványát használja a modellek és az adatok összekapcsolására.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.