Az évtized végére meg fogja haladni a 10 milliárd dollárt a vállalati tartalomkezelő eszközök piaca, és nem véletlenül: az üzleti célok elérésének hatékony eszköze lehet az ECM.

A vállalati tartalomkezelés nem csupán dokumentumok, táblázatok összességét jelenti, hanem mindazokat a stratégiákat, eljárásokat és eszközöket, melyekkel létrehozható, kezelhető, tárolható és prezentálható az összes olyan információ, ami a szervezeti folyamatokkal kapcsolatban születik vagy született.

Egy jól kitalált és megfelelően alkalmazott rendszer nélkül számos, vállalati folyamatokat érintő probléma konzerválódhat. Komoly gondot okozhat például a dokumentumok különböző verzióinak használata. Kezdetben "csak" inkonzisztenssé válik a vállalati információkészítés és -kezelés, ami belső, kommunikációs problémákat okozhat, ám a helyzet eszkalálódásával az ügyfelek is megtapasztalhatják, hogy valami nem megy rendben a cégnél.

A tartalmak kezelése tehát világosan definiált szabályok alapján, átláthatóan, az érintettek számára egyszerűen hozzáférhetően kell, hogy történjen

Dokumentumkezeléstől a komplex megoldásokig

Napjaink kiforrott ECM rendszereinek is kezdenie kellett valahol, ez a "valahol" pedig a dokumentumkezelő eszközök születésénél keresendő. Az 1980-as évek végén, az 1990-es évek elején jöttek létre az első ilyen elektronikus fejlesztések (EDMS), amikor mindenki azt hitte, hogy a papíralapú világot az új évezredre már magunk mögött hagyjuk.

Az eredeti elektronikus dokumentumkezelő rendszerek önálló termékek voltak, lefedve a munkafolyamatok, a kép- és a dokumentumkezelés valamint a vállalati kapcsolatkezelés témakörének valamelyikét. Hatékonyabb felügyeletet ígértek a dokumentumok és az azokkal kapcsolatos eljárások felett, felgyorsítva az egyébként időrabló feladatok elvégzését. Ezzel párhuzamosan biztonságosabbá is váltak a folyamatok, (jobban) mérhetővé a termelékenység és azonosíthatóvá a hatékonyság.

Felismerve a benne rejlő előnyöket, egyre több vállalat fordult az EDMS felé, stabilan növekvő piacot generálva az ezredforduló előtt. Ekkorra kiderült, hogy a különböző folyamatokat lefedő rendszerek között átjárást biztosítva tovább fokozható azok hatékonysága. Ma már természetesnek hangzik, de csak akkor ismerték fel annak hatékonyságát, ha a táblázatkezelő, szövegszerkesztő és prezentációkészítő alkalmazások kompatibilisek egymással, funkcionálisan kiegészítik egymást.

A fentieken túl még egy trend bontakozott ki ebben az időszakban. Terjedni kezdett az internet, pontosabban a Web, ami magával hozta a webes tartalmak kezelésének igényét, majd szükségét is.

Koncentrálódik a piac

Ahogy az lenni szokott, egy piac felnövésével a kisebb-nagyobb szereplők java összeáll vagy felvásárolják, csak kevesen jutnak saját erőből a piac csúcsa közelébe. Igaz volt ez az ECM-re is, mely a konszolidációs szintet a 2000-es évek közepére kezdte elérni. A Microsoft 2001-ben indította útjára SharePoint megoldását, mások akvizíció révén kerültek meghatározó szerepbe. Az IBM például 2006-ban jutott a FileNet birtokába; a felvásárlás 1,6 milliárd dolláros összege jól mutatja, mennyire komolyan vették már akkor is a vállalati tartalomkezelésben rejlő lehetőségeket. Természetesen nem csak a zárt szellemi tulajdonú megoldásoknak áll(t) a zászló, máig fontos szereplő például az Alfresco nyílt forrású, nyitott standardokra alapuló fejlesztés, ahogyan a Sense/Net is.

A Gartner becslése szerint 2008-ra nagyjából 3,3 milliárd dollárosra nőtt az ECM-piac értéke. Eddigre már a világ kétezer legnagyobb vállalatának 75 százalékánál teljesített szolgálatot valamilyen tartalomkezelő rendszer.

Noha a gazdasági világválság okozott némi döccenést a szegmensben, 2013-ban 5,1 milliárd dollárt ért a globális ECM-piac, szintén a Gartner összegzése szerint. A MarketsandMarkets pedig friss elemzésében rámutatott, hogy a tavalyi, mintegy 6,78 milliárd dolláros szegmens 2019-re várhatóan 12 milliárd dolláros értékre fújódik fel.

Ez az éves átlagosan 12,7 százalékos bővülés azt jelzi, hogy noha a piac egyértelműen felnőtt, még mindig van tere a fejlődésnek. Cikksorozatunk további részeiben azt vizsgáljuk meg, merre tart a vállalati tartalomkezelés világa, milyen lehetőségeket kínál most az ECM és milyen trendek bontakoznak ki a közeljövőben a szegmensben.

Cloud & big data

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.