Miközben a világban közel egyharmadával növekszik a mobiltárcás költés, nálunk egyelőre visszavonulót fújnak az eddigi szereplők. Európa többi része is alulteljesít.

Az idén világméretekben már 1,35 ezer milliárd dollárt költünk a mobilokba költöztetett virtuális bankkártyánk segítségével, ami 32 százalékkal több az egy évvel korábbinál – állapította meg egyik legutóbbi elemzésében a Juniper Research. A költések zöme a Távol-Keletre és Kínára koncentrálódik, köszönhetően az Alipay és a WeChat sikerének, de a témában érintett társaságok erőteljesen nyomulnak az USA-ban is, ahol jelenleg a piac 77 százalékát a PayPal uralja.

Egyértelmű PayPal-uralom a tengerentúlon

A nagy kérdés ugyanakkor ma már nem az, hogy a távol-keletiek versenybe tudnak-e egyáltalán szállni hazai pályán is a nagy tengerentúli piaci szereplőkkel, hanem hogy mikor teszik ezt meg. A Mobile Commerce Daily szerint a Trump-adminisztráció ugyan várhatóan igyekszik késleltetni a folyamatot, így azonnali lerohanásra nem lehet számítani, de a következő 8-10 évben már egy nagyobb szeletet mégiscsak kihasíthatnak a kínaiak az amerikai piacból.

Az elemzés szerint tavaly az amerikai okostelefonok 16,5 százalékán hajtottak végre érintésmentes fizetést, ami még a PayPalnak is tág teret nyit a jövőre nézve. A mobilfizetések területén eddig megtett erőfeszítéseit díjazva a Juniper Research tanulmánya a PayPal-t egyértelműen a mobiltárca-ipar vezető cégeként tartja számon, mögé sorolva a többi nagyot: az Alipay-t, az Apple-t, a Mastercardot, a Samsungot és a WeChatet.

A jelentés kitér arra is, hogy a mobilfizetési tranzakciók 43 százaléka fizikai termékek vásárlását jelenti, második helyen a helyi pénzátutalás szerepel, amire a PayPalnak saját ingyenes és igen népszerű közösségi fizetési megoldása van (Venmo).
Némileg ellentmond az amerikai piacot érintő lelkesedésnek, hogy a mobiltárca-megoldások még az ottani fizikai értékesítő helyeken sem annyira terjedtek el. Egy összesítés szerint ugyanis a legutóbbi Black Friday tranzakcióinak 90 százalékánál még mindig a hagyományos kártyás fizetést alkalmazták. Ennek az is lehet az oka, hogy az új fizetési módszer biztonságával és kényelmével kapcsolatos feltételezések a fogyasztókat egyelőre nem igazán győzték meg.

Identitásválságban Európa

A Juniper Research elemzése ugyanakkor nem túl hízelgő Európára nézve. Ahogy a Mobile World Live bloggere ennek kapcsán fogalmaz, a kontinens identitásválságban van a mobitárcával kapcsolatban. Mindez annak ellenére jellemző, hogy máskülönben a technológia elfogadottsága és az okostelefon-penetráció is magas. De akkor hol a hiba, miért jellemzi majd a következő öt évben is jóval kisebb üzleti potenciál az európai mobilfizetési megoldásokat, mint akár a Közel-Keleten, vagy Indiában? Sőt az elemzők szerint még az afrikai piac is leköröz majd minket.

Pedig szakmailag odatették magukat a cégek, az ilyen irányú szolgáltatások a legtöbb európai piacon nagy márkanevekkel indultak el. Mobilkészülék-gyártók, távközlési szolgáltatók, bankok, kereskedők egyaránt aktívan vettek részt a tesztekben, aztán az éles startban is, az eredmények égis alulmúlják a kezdeti várakozásokat.  

Az okok talán abban kereshetők, hogy minden erőfeszítés ellenére a kezdeményezés nem tudott érdemi és vonzó különbözőséget felmutatni az egyéb érintésnélküli fizetési formákhoz képest. Pedig alapjában véve még erre sem igazán lehetett panasz, hiszen a mobiltárcába nem csak a bankkártyánk, hanem a számtalan egyéb törzsvásárlói vagy hűségkártyánk is integrálható, vagy ezen keresztül ugyanannak az értékesítő partnernek az egyéb szolgáltatásait is el lehet érni. A Juniper vezető tanácsadója szerint az utóbbiakkal ma még nem igazán lehet felrázni az európai piacot, a hűségkártyák beköltöztetésével viszont már igen. A brit Ovum tanácsadó cég saját kutatása szerint a 16-24 év közötti korosztály több mint 90 százaléka számára fontos, sőt nagyon fontos az említett funkció megléte.   

Ki legyen a nyerő az ökoszisztémában?

A probléma gyökere azonban sokkal inkább ott keresendő, hogy Európában túlságosan széttöredezett a mobiltárca-piac. Az elemzők úgy látják, hogy ebben szegmensben túl sok az eszkimó és a kevés a fóka. Ahhoz, hogy a mobilszolgáltatók jól meg tudják különböztetni magukat, egyszerre kell, hogy versenyben álljanak más operátorokkal, a bankokkal, a készülékgyártókkal és a fejlesztő startupokkal.

Állítólag annak is egyre nyilvánvalóbbak a jelei, hogy a fejlettebb európai piacokon a mobil előfizetők már kezdenek telítődni a sokféle applikációval, a letöltött alkalmazások zömét másodszorra már soha, vagy csak ritkán használják.

Miközben minden egyes üzleti szereplő országról országra igyekszik kihasználni az elsőként megjelenés lehetőségét és önálló stratégiát alkotni, amúgy egy olyan piaci környezettre, ahol még erőteljesen működnek a készpénzes tranzakciók, máris vannak olyan államok, ahol bezáródni látszik az ajtó a nagy mobiltárca szolgáltatók előtt. Az Európai Központi Bank idénre ígérte például, hogy az euróövezetben megvizsgálja a mobilfizetések szabványosítási kérdéseit, mindeközben Norvégiában máris összefogtak az ottani nagy bankok, hogy biztosítsák a központi szerepüket a helyi piacon és a formálódó ökoszisztémában. Hasonlóra lehet számítani más európai országban is.   

A Telekom és a Vodafone egyelőre becsukja a tárcáit

Mindeközben nálunk éppen megszűnőben van az is, ami eddig volt, ugyanis a kereskedelmi szolgáltatást nyújtó két operátor, a Magyar Telekom és a Vodafone nemrégiben éppen arról tájékoztatta az ügyfeleit, hogy a jövőben más mobilfizetési megoldás után kell nézniük.  

Az első mobiltárcás tesztek 2013-ban indultak Magyarországon, másfél évvel később pedig elsőként a Magyar Telekom rajtolt el ennek kereskedelmi változatával, a MobilTárcával. Nagyjából egy fél évvel később pedig a Vodafone is kinyitotta a maga Walletjét. A szolgáltató legutóbbi tájékoztatása szerint viszont már csak idén január végéig lehetett igényelni a speciális SIM-mel ellátott virtuális bankkártyát.

A Magyar Telekom április elsejétől vezeti ki a piacról a MobilTárca szolgáltatást. Megkeresésünkre a cég kommunikációs osztályától viszont azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a társaság még az idén megújuló mobil fizetési applikációval jelentkezik. Hozzátették: a Magyar Telekom hisz abban, hogy a mindig kéznél lévő mobiltelefonnak fontos szerepe lehet a fizetésben, hiszen segítségével könnyen, gyorsan fizethetünk készpénzmentesen. Az ügyfeleknek egyébként nincs teendőjük a mostani szolgáltatás kivezetése kapcsán.  

A Telenor is részt vett a nyilvános tesztben, de végül felemásan kapcsolódott be a mobil fizetési rendszerbe. MyCard néven saját márkás hitelkártyával, illetve az ahhoz szervesen kapcsolódó, de más kártyákkal is együttműködő mobilfizetési alkalmazással, a MyWallettel jelent meg 2014. végén.  Ez azonban nem sorolható a secure SIM-alapú virtuális kártyaszolgáltatás kategóriájába. A Telenort is megkerestük a kérdéseinkkel, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.