A Magyar Telekom ma élesítette MobilTárca szolgáltatását. A Telenor és a Vodafone még dolgoznak saját szolgáltatásukon.

Nemcsak az országban, hanem Európában is első azzal a Magyar Telekom, hogy élesben elindította a MobilTárca szolgáltatásának hűségkártyával és jegyvásárlással kiegészített változatát – mondta Christopher Mattheisen vezérigazgató a cég mai sajtótájékoztatóján. Egyelőre az alapváltozattal, vagyis a mobiltelefonba költöztetett érintés nélküli (NFC –  Near Field Communication) fizetés lehetőségét sem túl sok szolgáltató kínálja a kontinensen.

Elfogadó helyekből is kell a kritikus tömeg

A MobilTárca egy olyan alkalmazás, amellyel virtuális formában egy NFC-képes mobiltelefonban NFC-képes SIM kártyán - tárolhatók a bank- és a hűségkártyák,  a koncert-, színház- és más belépőjegyek. Az alkalmazás segítségével a PayPass bankkártyákhoz hasonlóan egyszerűen és biztonságosan, egy érintéssel lehet fizetni, hűségpontokat gyűjteni, valamint rendezvényekre belépni. A technológiát lényegében az egyérintéses PayPass bankkártyák alapozták meg

A rendszer 2013 nyarán indult magyarországi tesztjében, melyet az érintett cégeket egyesítő Magyar Mobiltárca Szövetség koordinált, mindhárom mobilszolgáltató részt vett négy fontosabb projektpartnerrel, az OTP Bankkal, a MasterCarddal, a SuperShoppal és az InterTickettel. A Szövetség létrejöttének köszönhetően már az rajtnál országos elfogadói hálózat várja a MobilTárca használóit. Jelenleg 18 ezer elfogadóhely van az országban, ami összességében mintegy 38 ezer terminált jelent (ez a hazai bankkártya-terminálok 42 százaléka). Hűségpontot gyűjteni és beváltani közel 600 üzletben, automatában, valamint ugyanennyi taxiban lehet, míg 23 budapesti rendezvényhelyszínre lehet MobilTárcában tárolt NFC jeggyel belépni.

Néhány éve még a megfelelő mobiltelefonok is hiányoztak a piacról. A szakértők szerint azonban ma már ez is elérte a kritikus tömeget, csak a Telekom előfizetőinél 300-400 ezer NFC-képes okostelefon van használatban, de ezek száma már 2015 végére elérheti az egymilliót.

Számlával rendelkező OTP-s ügyfelek előnyben

A tranzakciók technológiai és biztonsági háttért a MasterCard nemzetközi szabványai adják. Hemberger András, a kártyacég regionális vezetője úgy nyilatkozott, hogy az összes mastercardos fizetés 15 százaléka már az említett egyérintéses módon zajlik.

A projekt fizetési szolgáltató partnere az OTP Bank, melynél a megfelelő betéti számla mellé december elejétől igényelhető a mobiltelefonba költöző virtuális bankkártya. "Az alkalmazásba lényegében a fizikai bankkártya chipje van beletéve" – mondta erről Kovács Antal, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese. Szerinte emiatt a MobilTárca ugyanolyan biztonságos, mint a chipes kártyák, sőt igény szerint a felhasználók további biztonsági elemeket is használhatnak hozzá. A MobilTárcával fizetésnél is érvényes az, ami a PayPass kártyáknál: 5 ezer forint feletti vásárlásnál a rendszer mindenképpen kéri a felhasználó ezen alkalmazáshoz megadott jelszavát. Azoknak, akiknek már van a legnagyobb hazai lakossági banknál internetbankos hozzáférésük, azon keresztül is igényelhetik a virtuális bankkártyájukat.

A hűségpontok gyűjtés és beváltása a SuperShoppal együttműködésben valósul meg. Hovanyecz Norbert, a SuperShop ügyvezető igazgatója elmondta: a programhoz csatlakozott kereskedők többségénél – például a Sparnál, OMV-nél és a Budapest Taxinál – lehet már MobilTárcában gyűjteni a pontokat, az OBI áruházaiban pedig a közeljövőben épül ki teljesen a rendszer.

A koncertjegy-vásárlási lehetőséget a Jegy.hu üzemeltetője, az InterTicket biztosítja. Jobbágy Ervin, az InterTicket ügyvezető igazgatója, úgy fogalmazott, hogy az eladott jegyek többsége már most elektronikus úton kerül a felhasználóhoz, de végcél a jegyértékesítés teljes elektronizálása.

A tájékoztatón szóba került az Apple mobilos fizetési rendszere, az Apple Pay. Ennek magyarországi bevezetését még korainak tartották a projekt szereplők, hivatkoztak a rendszer zárt jellegére és arra, hogy elterjesztésében még komoly földrajzi korlátok is vannak.

A konkurencia egyelőre még kivár

A MobilTárca igénybevételéhez kell egy a a megoldást támogató okostelefon, egy NFC-SIM kártya – ha nem megfelelő a SIM, akkor azt a szolgáltató ingyenesen cseréli –, valamint a Google Play Store-ból letölthető MobilTárca alkalmazás, és végül a Telekomnál egy mobil hang- és internetelőfizetés. A Telekomnál jelenleg tizentöt készüléktípus támogatja a MobilTárcát, de ezek számát az év végéig szeretnék megduplázni. Maga a MobilTárca alkalmazás és szolgáltatás ingyenes. Néhány funkció használata azonban adatforgalommal járhat, aminek a díja az előfizetési csomagtól függ.

Bár a tesztben mindhárom szolgáltató részt vett, a Telenor és a Vodafone egyelőre kivár az éles bevezetéssel. Megkerestük a két céget is, hogy mikorra várható, hogy náluk is elinduljon a szolgáltatás. A Telenor sikeresnek ítélte a tesztet, és az ügyfeleitől is pozitív visszajelzéseket kapott. Ennek ellenére még várnak. "A mobilszolgáltató ezen a téren is az ügyfelei számára a legjobb megoldást szeretné kínálni és azon dolgozik, hogy ez a lehető legrövidebb időn belül megtörténjen" – írták lapunknak.

Ennél valamivel konkrétabb terveket tudtunk meg a Vodafone-tól. A szolgáltató sajtóosztályától kapott információ szerint: "a Vodafone stratégiai partnereivel dolgozik saját Mobiltárca szolgáltatásának beindításán. A kiemelt fontosságú szolgáltatás idén decemberben egy belső teszttel indul, és 2015 első negyedévében válik az ügyfelek számára is elérhetővé."

Mobilitás

Rengeteg személyes adatot lophattak el francia kórházakból

A támadók szerint több 1,5 millió ember adatai vannak náluk, ennek felét pedig a híradások szerint már áruba is bocsátották.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.