Nemcsak az országban, hanem Európában is első azzal a Magyar Telekom, hogy élesben elindította a MobilTárca szolgáltatásának hűségkártyával és jegyvásárlással kiegészített változatát – mondta Christopher Mattheisen vezérigazgató a cég mai sajtótájékoztatóján. Egyelőre az alapváltozattal, vagyis a mobiltelefonba költöztetett érintés nélküli (NFC – Near Field Communication) fizetés lehetőségét sem túl sok szolgáltató kínálja a kontinensen.
Elfogadó helyekből is kell a kritikus tömeg
A MobilTárca egy olyan alkalmazás, amellyel virtuális formában egy NFC-képes mobiltelefonban NFC-képes SIM kártyán - tárolhatók a bank- és a hűségkártyák, a koncert-, színház- és más belépőjegyek. Az alkalmazás segítségével a PayPass bankkártyákhoz hasonlóan egyszerűen és biztonságosan, egy érintéssel lehet fizetni, hűségpontokat gyűjteni, valamint rendezvényekre belépni. A technológiát lényegében az egyérintéses PayPass bankkártyák alapozták meg
A rendszer 2013 nyarán indult magyarországi tesztjében, melyet az érintett cégeket egyesítő Magyar Mobiltárca Szövetség koordinált, mindhárom mobilszolgáltató részt vett négy fontosabb projektpartnerrel, az OTP Bankkal, a MasterCarddal, a SuperShoppal és az InterTickettel. A Szövetség létrejöttének köszönhetően már az rajtnál országos elfogadói hálózat várja a MobilTárca használóit. Jelenleg 18 ezer elfogadóhely van az országban, ami összességében mintegy 38 ezer terminált jelent (ez a hazai bankkártya-terminálok 42 százaléka). Hűségpontot gyűjteni és beváltani közel 600 üzletben, automatában, valamint ugyanennyi taxiban lehet, míg 23 budapesti rendezvényhelyszínre lehet MobilTárcában tárolt NFC jeggyel belépni.
Néhány éve még a megfelelő mobiltelefonok is hiányoztak a piacról. A szakértők szerint azonban ma már ez is elérte a kritikus tömeget, csak a Telekom előfizetőinél 300-400 ezer NFC-képes okostelefon van használatban, de ezek száma már 2015 végére elérheti az egymilliót.
Számlával rendelkező OTP-s ügyfelek előnyben
A tranzakciók technológiai és biztonsági háttért a MasterCard nemzetközi szabványai adják. Hemberger András, a kártyacég regionális vezetője úgy nyilatkozott, hogy az összes mastercardos fizetés 15 százaléka már az említett egyérintéses módon zajlik.
A projekt fizetési szolgáltató partnere az OTP Bank, melynél a megfelelő betéti számla mellé december elejétől igényelhető a mobiltelefonba költöző virtuális bankkártya. "Az alkalmazásba lényegében a fizikai bankkártya chipje van beletéve" – mondta erről Kovács Antal, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese. Szerinte emiatt a MobilTárca ugyanolyan biztonságos, mint a chipes kártyák, sőt igény szerint a felhasználók további biztonsági elemeket is használhatnak hozzá. A MobilTárcával fizetésnél is érvényes az, ami a PayPass kártyáknál: 5 ezer forint feletti vásárlásnál a rendszer mindenképpen kéri a felhasználó ezen alkalmazáshoz megadott jelszavát. Azoknak, akiknek már van a legnagyobb hazai lakossági banknál internetbankos hozzáférésük, azon keresztül is igényelhetik a virtuális bankkártyájukat.
A hűségpontok gyűjtés és beváltása a SuperShoppal együttműködésben valósul meg. Hovanyecz Norbert, a SuperShop ügyvezető igazgatója elmondta: a programhoz csatlakozott kereskedők többségénél – például a Sparnál, OMV-nél és a Budapest Taxinál – lehet már MobilTárcában gyűjteni a pontokat, az OBI áruházaiban pedig a közeljövőben épül ki teljesen a rendszer.
A koncertjegy-vásárlási lehetőséget a Jegy.hu üzemeltetője, az InterTicket biztosítja. Jobbágy Ervin, az InterTicket ügyvezető igazgatója, úgy fogalmazott, hogy az eladott jegyek többsége már most elektronikus úton kerül a felhasználóhoz, de végcél a jegyértékesítés teljes elektronizálása.
A tájékoztatón szóba került az Apple mobilos fizetési rendszere, az Apple Pay. Ennek magyarországi bevezetését még korainak tartották a projekt szereplők, hivatkoztak a rendszer zárt jellegére és arra, hogy elterjesztésében még komoly földrajzi korlátok is vannak.
A konkurencia egyelőre még kivár
A MobilTárca igénybevételéhez kell egy a a megoldást támogató okostelefon, egy NFC-SIM kártya – ha nem megfelelő a SIM, akkor azt a szolgáltató ingyenesen cseréli –, valamint a Google Play Store-ból letölthető MobilTárca alkalmazás, és végül a Telekomnál egy mobil hang- és internetelőfizetés. A Telekomnál jelenleg tizentöt készüléktípus támogatja a MobilTárcát, de ezek számát az év végéig szeretnék megduplázni. Maga a MobilTárca alkalmazás és szolgáltatás ingyenes. Néhány funkció használata azonban adatforgalommal járhat, aminek a díja az előfizetési csomagtól függ.
Bár a tesztben mindhárom szolgáltató részt vett, a Telenor és a Vodafone egyelőre kivár az éles bevezetéssel. Megkerestük a két céget is, hogy mikorra várható, hogy náluk is elinduljon a szolgáltatás. A Telenor sikeresnek ítélte a tesztet, és az ügyfeleitől is pozitív visszajelzéseket kapott. Ennek ellenére még várnak. "A mobilszolgáltató ezen a téren is az ügyfelei számára a legjobb megoldást szeretné kínálni és azon dolgozik, hogy ez a lehető legrövidebb időn belül megtörténjen" – írták lapunknak.
Ennél valamivel konkrétabb terveket tudtunk meg a Vodafone-tól. A szolgáltató sajtóosztályától kapott információ szerint: "a Vodafone stratégiai partnereivel dolgozik saját Mobiltárca szolgáltatásának beindításán. A kiemelt fontosságú szolgáltatás idén decemberben egy belső teszttel indul, és 2015 első negyedévében válik az ügyfelek számára is elérhetővé."
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak