2007-es bemutatkozása óta most először adtak el kevesebbet az okostelefonból a korábbi időszakhoz képest.

Mióta bemutatták az elképesztően népszerű iPhone 6-ot, a techóriás folyamatosan küszködik, hogy valami még újabbat, jobbat mutasson vásárlóinak, és még magasabbra kurblizhassa fel az eladási adatokat. A múlt hónapban ugyan elérhetővé vált a vízálló, elődjénél fejlettebb kamerával rendelkező iPhone 7, de ez nem győzte meg a széles tömegeket arról, hogy máris dobják korábbi készülékeiket és rohanjanak a boltokba újgenerációs okostelefont venni.

Különösen úgy volt nehéz dolga az Apple-nek újra elcsavarni ügyfelei fejét, hogy a két modell között külsőre lényegi különbség nem nagyon akad. Azaz az iPhone 7 szinte teljesen ugyanúgy néz ki, mint elődje. És ez végül anyagi formában is utolérte a Steve Jobs alapította vállalatot.

Az Apple ugyanis közzétette a szeptember 24-ével záródó negyedévének pénzügyi eredményeit. Eszerint ez már a harmadik negyedév a sorban, amikor visszaeső iPhone eladásokat regisztrálnak, ezzel pedig ez lett az első olyan üzleti év az Apple számára az okostelefon 2007-es bemutatkozása óta, amikor alacsonyabb összesített eladási számokról kénytelen beszámolni az előző évhez képest.

Persze félteni nem kell azért az almás céget, a megtorpanás még mindig iszonyatosan jó eladási értékeket mutat: 45,5 millió iPhone talált gazdára három hónap alatt. Ez mindazonáltal 2,5 millióval kevesebb, mint az egy évvel korábbi, hasonló időszakban produkált eredmény. Ugyanakkor a tényleges értékesítési szám meghaladta a pénzügyi elemzők előzetes várakozásait, akik 44,2 millióra lőtték be az eladási adatokat.

Túl sok a konkurens

Amint azt már említettük, az iPhone 6 annyira jól sikerült, olyan sok ember ízlését sikerült eltalálni vele, hogy használóinak jelentős része olyan mértékben elégedett, hogy nem kíván – egyelőre – új terméket vásárolni. Ez egyben nagy elismerés is az Apple-nek, hiszen ezen az igencsak dinamikusan változó piaci szegmensben sikerült – az itt uralkodó mércével nézve – tartós terméket előállítania.

Ha kitekintünk az Apple háza tájáról, akkor azt láthatjuk, hogy időközben az androidos konkurencia is nagyon megerősödött. Hiába van szerencséje a BlackBerry és a Windows alapú okostelefonok gyakorlatilag kihalásával az Apple-nek (és koncentrálhat immár a nagyvállalati piacra is), a Samsung Galaxy S7 annyira jól fogy, hogy valós alternatívát jelent a csúcskategória közelébe belőtt iPhone-ok számára.

Az csupán az almás cég isteni szerencséje, hogy az abszolút csúcsot képviselő Note 7 akkumulátorproblémák miatt besült, mint piaci ellenfél. Ezt ugyanakkor nem csak az Apple fordíthatja előnyére, hanem az olyan riválisok is, mint a Huawei (a cég vadonatúj óriástelefonjáról itt írtunk bővebben). De ebben a tekintetben a Google sem időzíthetett volna jobban: az amerikai keresőóriás a most ősszel debütáló telefonjai esetében döntött úgy, hogy a korábbi modellekhez képest jelentősen feljebb pozícionálja a Pixeleket.

Egyéb eredmények

Összességében nincsen szégyenkezni valója az Apple-nek; az eredmények még mindig óriási számokat hoztak. A szolgáltatásokból származó bevétel – 24 százalékos növekedést követően – minden idők legjobbját produkálta 6,3 milliárd dolláros bevétellel, az összesített bevétel pedig 46,9 milliárd dollár lett. Negyedéves szinten 9 milliárd dolláros – részvényenként 1,67 dolláros - nettó hozamot jelentett a vállalat az utolsó negyedévben.

Mindez persze már nem mutat olyan szépen az egy évvel ezelőtti, hasonló időszakra vonatkozó adatokhoz viszonyítva. 2016-ban ugyanis három hónap alatt még 11,1 milliárd dolláros – részvényenként 1,96 dolláros – bevételről számoltak be az Apple-nél, a korábbi üzleti év pedig 51,5 milliárd dollárt hozott magával. Ezzel párhuzamosan a bruttó árrés is csökkent: 39,9 százalékról 38 százalékra esett vissza negyedéves alapon.

A vállalat bevételeinek zömét már nem az Egyesült Államokból szerezi: nemzetközi piacokról származott az Apple eredményének 62 százaléka az utolsó, lezárt negyedévben.

Elégedettek vagyunk a 16,1 milliárd dolláros cash flow-val, ami új rekord a szeptemberi negyedévek során. 9,3 milliárd dollárt adhattunk vissza befektetőinknek osztalékok és részvényvisszavásárlások révén ebben a negyedévben, összesen pedig több mint 186 milliárd dollárnál járunk tőkevisszatérítési programunkban” – foglalta össze Luca Maestri, a vállalat pénzügyi igazgatója.

Mobilitás

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.