Mióta bemutatták az elképesztően népszerű iPhone 6-ot, a techóriás folyamatosan küszködik, hogy valami még újabbat, jobbat mutasson vásárlóinak, és még magasabbra kurblizhassa fel az eladási adatokat. A múlt hónapban ugyan elérhetővé vált a vízálló, elődjénél fejlettebb kamerával rendelkező iPhone 7, de ez nem győzte meg a széles tömegeket arról, hogy máris dobják korábbi készülékeiket és rohanjanak a boltokba újgenerációs okostelefont venni.
Különösen úgy volt nehéz dolga az Apple-nek újra elcsavarni ügyfelei fejét, hogy a két modell között külsőre lényegi különbség nem nagyon akad. Azaz az iPhone 7 szinte teljesen ugyanúgy néz ki, mint elődje. És ez végül anyagi formában is utolérte a Steve Jobs alapította vállalatot.
Az Apple ugyanis közzétette a szeptember 24-ével záródó negyedévének pénzügyi eredményeit. Eszerint ez már a harmadik negyedév a sorban, amikor visszaeső iPhone eladásokat regisztrálnak, ezzel pedig ez lett az első olyan üzleti év az Apple számára az okostelefon 2007-es bemutatkozása óta, amikor alacsonyabb összesített eladási számokról kénytelen beszámolni az előző évhez képest.
Persze félteni nem kell azért az almás céget, a megtorpanás még mindig iszonyatosan jó eladási értékeket mutat: 45,5 millió iPhone talált gazdára három hónap alatt. Ez mindazonáltal 2,5 millióval kevesebb, mint az egy évvel korábbi, hasonló időszakban produkált eredmény. Ugyanakkor a tényleges értékesítési szám meghaladta a pénzügyi elemzők előzetes várakozásait, akik 44,2 millióra lőtték be az eladási adatokat.
Túl sok a konkurens
Amint azt már említettük, az iPhone 6 annyira jól sikerült, olyan sok ember ízlését sikerült eltalálni vele, hogy használóinak jelentős része olyan mértékben elégedett, hogy nem kíván – egyelőre – új terméket vásárolni. Ez egyben nagy elismerés is az Apple-nek, hiszen ezen az igencsak dinamikusan változó piaci szegmensben sikerült – az itt uralkodó mércével nézve – tartós terméket előállítania.
Ha kitekintünk az Apple háza tájáról, akkor azt láthatjuk, hogy időközben az androidos konkurencia is nagyon megerősödött. Hiába van szerencséje a BlackBerry és a Windows alapú okostelefonok gyakorlatilag kihalásával az Apple-nek (és koncentrálhat immár a nagyvállalati piacra is), a Samsung Galaxy S7 annyira jól fogy, hogy valós alternatívát jelent a csúcskategória közelébe belőtt iPhone-ok számára.
Az csupán az almás cég isteni szerencséje, hogy az abszolút csúcsot képviselő Note 7 akkumulátorproblémák miatt besült, mint piaci ellenfél. Ezt ugyanakkor nem csak az Apple fordíthatja előnyére, hanem az olyan riválisok is, mint a Huawei (a cég vadonatúj óriástelefonjáról itt írtunk bővebben). De ebben a tekintetben a Google sem időzíthetett volna jobban: az amerikai keresőóriás a most ősszel debütáló telefonjai esetében döntött úgy, hogy a korábbi modellekhez képest jelentősen feljebb pozícionálja a Pixeleket.
Egyéb eredmények
Összességében nincsen szégyenkezni valója az Apple-nek; az eredmények még mindig óriási számokat hoztak. A szolgáltatásokból származó bevétel – 24 százalékos növekedést követően – minden idők legjobbját produkálta 6,3 milliárd dolláros bevétellel, az összesített bevétel pedig 46,9 milliárd dollár lett. Negyedéves szinten 9 milliárd dolláros – részvényenként 1,67 dolláros - nettó hozamot jelentett a vállalat az utolsó negyedévben.
Mindez persze már nem mutat olyan szépen az egy évvel ezelőtti, hasonló időszakra vonatkozó adatokhoz viszonyítva. 2016-ban ugyanis három hónap alatt még 11,1 milliárd dolláros – részvényenként 1,96 dolláros – bevételről számoltak be az Apple-nél, a korábbi üzleti év pedig 51,5 milliárd dollárt hozott magával. Ezzel párhuzamosan a bruttó árrés is csökkent: 39,9 százalékról 38 százalékra esett vissza negyedéves alapon.
A vállalat bevételeinek zömét már nem az Egyesült Államokból szerezi: nemzetközi piacokról származott az Apple eredményének 62 százaléka az utolsó, lezárt negyedévben.
„Elégedettek vagyunk a 16,1 milliárd dolláros cash flow-val, ami új rekord a szeptemberi negyedévek során. 9,3 milliárd dollárt adhattunk vissza befektetőinknek osztalékok és részvényvisszavásárlások révén ebben a negyedévben, összesen pedig több mint 186 milliárd dollárnál járunk tőkevisszatérítési programunkban” – foglalta össze Luca Maestri, a vállalat pénzügyi igazgatója.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak