Noha az ismert biztonsági fenyegetések továbbra is jelen vannak a digitális világban, egyértelműen kimutatható trendek alapján folyamatosan változik, hogy milyen incidensek érhetik az internetezőket.

Új jelenség, hogy a kibertámadások üzleti hatása is kimutathatóvá vált. A támadások nemcsak időveszteséget és többletmunkát okoznak – az érintett cégek kétharmada 1-8 órás leállást tapasztalt –, hanem bevételkiesést is. Egy felmérésben a világon megkérdezett több mint háromezer döntéshozó közel negyede számolt be elvesztett üzleti lehetőségekről, 29 százalékuk tapasztalt bevételkiesést, több mint ötödük pedig ügyfeleket vesztett kibertámadások miatt.

Ugyancsak érdekes trend, hogy a behatolási, adatlopási kísérletek sikere érdekében a támadók mindinkább másolják a célkeresztjükbe került vállalatok működését. A kiberbűnözők profi szervezeteket hoznak létre; külön részleg foglalkozik például a támadások megtervezésével, a célpontról való információszerzéssel, valamint a támadóeszközök fejlesztésével – beleértve az exploit kitek menedzselését, dinamikus IP-címek kihasználását, terheléselosztó megoldásokat stb .

Végül pedig nincs új a nap alatt: a korábban már ismertté vált, de az elmúlt években háttérbe szorult támadási formák egy része ismét visszatér, állítja a Cisco 2017-es Éves Biztonsági Jelentése. Ennek összeállítása több ezer ügyfél megkérdezésével és a vállalat saját szakértői csapatának adataival történt, mely minden – webes, hálózati, e-mailes – támadási vektort lefed.

A magyar helyzet

Hazánkban IT-biztonsági szempontból felemás helyzet alakult ki. Egyrészt megnőtt a hajlandóság a biztonsági beruházásokra, különösen a zsarolóprogramok itthoni károkozása kapcsán. A vállalatok belátták, hogy immár nem "csak" – kevésbé kritikusnak vélt – adatszivárgások hatásaival kell szembenézniük, hanem akár el is veszhetnek az adataik.

Ugyanakkor mindmáig a tűzfalak korát éljük: a nagyvállalatoknál továbbra is a határvédelem számít a fő csapásiránynak, kevésbé fontos az a kérdés, hogy mi történik egy támadás alatt, illetve után. Ezért a költések java még mindig a tűzfalakra, antivírus megoldásokra koncentrálódik. Emellett meg kell küzdeni a szakemberhiánnyal is. Ennek következményeként a bonyolultabb technológiák, például a sandboxing alkalmazhatósága erősen korlátozott, mivel ezek a technológiák felkészültebb szakembereket igényelnek. 
 


Az európai adatvédelmi irányelvek – mint amilyen a GDPR – bevezetése szintén komoly kényszerként jelentkezik a magyar piacon. A 2018-as határidő mind közelebb kerül, ez pedig arra készteti a cégeket, hogy lépjenek a megfelelőség tekintetében. Egyes iparágak – például az egyébként is szigorúbb szabályozás alá eső pénzügyi cégek – jobban állnak ennek bevezetésével, más ágazatok viszont komoly elmaradásban vannak.

Mindenhonnan veszély fenyeget

Egyre komolyabb veszélyt jelentenek a felhőalapú szolgáltatások is. Míg 2014-ben mindössze 5 500, addig 2016-ban már 222 ezer felhős alkalmazást regisztráltak.

A felhőalapú szolgáltatások kicsivel több mint negyede ráadásul magas kockázatot jelent, további 58 százalékuk pedig közepes kockázatúnak bizonyult, az ilyen rendszerek biztonságával foglalkozó CloudLock szerint. Éppen ezért kiemelten kell kezelni a cloudszolgáltatásokat; jelenleg az egyik legfontosabb kihívás a nagyvállalati adatok felhőben való biztosítása. Az adatszivárgások kezelése, a biztonsági szabályzat érvényre juttatása csak néhány azon kérdések közül, melyek általános és megnyugtató módon való rendezése még nem történt meg.

Felfutóban van a malvertising is, melynek során webes hirdetéseken keresztül jut be a malware az áldozatokhoz. A szervezetek háromnegyede számolt be arról, hogy kénytelen adware-ekkel foglalkozni, mindeközben a spam is reneszánszát éli. Az évtized eleji csúcsról való visszaesést – a spammerek kivételével – mindenki örvendetesnek és megállíthatatlannak tűnő trendnek tartotta, ám a kéretlen levelek szintje 2016-ban újra a 2010-ben tapasztalt magasságokba kapaszkodott vissza. Az összes e-mail közel kétharmada bizonyult spamnek, ezek 8 százaléka pedig rosszindulatú töltettel is bírt.

Emelkedő tendenciát mutat a szerverek sérülékenysége is, miközben szerencsére a klienseké és a hálózatos sebezhetőségeké ötödével visszaesett. Ez a folyamat egyben jelzi, hogy a kiszolgálókat ugródeszkaként használják a támadók, éppen ezért biztosításuk kritikusan fontos feladat.

Felgyorsult fejlődés

Nem csak a változó trendek nehezítik meg a védekezést, hanem az is, hogy a malware-ek fejlődése felgyorsult. Ez nem csupán a különböző digitális kártevők megjelenésének tempójára van hatással, hanem az egyes kártékony kódok változásának sebességére is. A támadók együtt élnek "gyermekeikkel": ha úgy tapasztalják, hogy a régiek már nem hatékonyak, akkor gyorsan továbbfejlesztik a meglévő file-okat vagy újakat generálnak.
 


Éppen ezért fontos minél hamarabb észlelni a malware-eket. Az iparág nagyágyúi átlagosan 6 óra alatt képesek arra, hogy teljesen új, eddig ismeretlen mintákat malware-ként osztályozzanak, de az összetettebb fenyegetések esetén ez a folyamat ennél hosszabb ideig is eltarthat.

Meglepő tény, hogy a gyorsan változó digitális kártevők ellenére a szakértők több mint fele tartja cége biztonsági infrastruktúráját teljesen korszerűnek. Kétharmaduk szerint eszközeik nagyon vagy kiemelkedően hatékonyak – holott tízből átlagosan négy riasztásnak sosem járnak utána. Ennek oka, hogy ha az eszköz, vagy a hálózat riaszt is, kapacitás hiányában az érintettek közel fele nem vizsgálja ki azt. Miközben ugyanis a védelem a legkritikusabbnak vélt támadásokra koncentrál, a kevésbé veszélyesnek gondolt biztonsági incidensek felderítése elkallódhat.

Miért nehéz előrelépni?

Nem csak az üzleti tényezők, azaz az IT-biztonsági csapat által ideálisnak gondolt büdzsénél alacsonyabb költségkeret gátolja a fejlődést. A vállalatok több mint negyede kompatibilitási okokból nem alkalmaz fejlettebb biztonsági megoldásokat. Megnehezíti a beszerzést az is, hogy több mint felük nagyon sok beszállítóval van kapcsolatban, ebből következően vegyes és nehezen integrálható az infrastruktúra. Kétharmaduk minimum hat különböző IT-biztonsági terméket használ, de sokan akár több tucat rendszerrel kénytelenek együtt élni.

Egy komoly biztonsági incidens azonban általában változásokhoz vezet. Ilyen esetekben leggyakrabban a biztonsági csapat üzemeltetésről és fejlesztésről történő leválasztása történik meg, így nagyobb figyelmet kapnak az ezzel foglalkozó szakemberek a vállalaton belül. A biztonsági képzések számának növelését is gyakran alkalmazzák, a felhasználói tudatosság alacsony szintje ugyanis az egyik leggyengébb láncszem a vállalati rendszerek védelmében.

Emellett nagyobb figyelmet kap a kockázatelemzés és -kezelés, melynek köszönhetően a szervezetek kiegyensúlyozottabbá tehetik IT-biztonsági megoldásaikat. Természetesen a vonatkozó pénzügyi keret megemelése is hatékonynak bizonyul, akárcsak a szakemberek képzésére fordított erőforrások növelése.

Látható, hogy habár nehéz alkalmazkodni a folyamatosan változó környezethez, a vállalatok igyekeznek mindent megtenni az őket fenyegető IT-biztonsági kihívások leküzdésére. Ehhez aztán idomulnak a támadók is – a körforgás pedig kezdődik elölről. Az informatikai védelem tehát még sokáig folyamatos feladatot fog jelenteni a szervezetek számára.

Biztonság

Aktivista hekkerek törték fel a fehérorosz KGB rendszereit

Több ezer alkalmazott személyi aktáját szerezhették meg. Egy Telegram chatbot segítségével akarják azonosítani az ügynököket.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.