2005 áprilisában, azaz tíz évvel ezelőtt indult el a hazai elektronikus kormányzati rendszer legfontosabb eleme. Az Ügyfélkaput immár közel kétmillió honsitársunk használja.

2005 áprilisában, azaz tíz évvel ezelőtt indult el a hazai elektronikus kormányzati rendszer legfontosabb eleme. Az évforduló alkalmából a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) egy képre rendezte az Ügyfélkapu eddigi eredményeit.

Lassan, de haladunk

A hónap elején már közel kétmillió, egészen pontosan 1 975 833 regisztrált felhasználó regisztrált a kormányzati portálon. A rendszeren keresztül átmenő dokumentumforgalom tavaly elérte az 5,5 milliós darabszámot, miközben öt évvel korábban még csak ennek szűk harmadát bonyolították. 

Bejelentkezés után már csaknem száz szolgáltatás érhető el. Ezek közül minden bizonnyal a legtöbben az elektronikus adóbevallást ismerik, illetve használják, de végezhető az Ügyfélkapun keresztül többek között az anyakönyvi kivonatokkal, forgalmi engedélyekkel vagy vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos ügyintézés is. Ugyanitt idén már elérhető több pályázat elektronikus ügyintézési felülete, ilyen például a homlokzati nyílászáró-csere, a kazáncsere vagy az Otthon melege program is.

A NISZ közleménye további fejlesztéseket ígér.Az Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező felhasználóknak hamarosan lehetőségük lesz helyi önkormányzati ügyeket is elektronikusan intézni, hiszen a közeljövőben induló Önkormányzati Hivatali Portál szintén az Ügyfélkaput használja majd a felhasználók beléptetésére.

Nem csak a szépre emlékezünk

A hazai elektronikus kormányzati eszköztár kiépítése, beleértve magát az Ügyfélkaput is, azonban az elmúlt években korántsem nevezhető diadalmenetnek. Kezdetekben például élő ember számára érthetetlen hivatali értesítőket kaptak a felhasználók arról, ha számukra fontos dokumentum érkezett az ügyfélkapus fiókjukba. Ezekből az emailekből csak az nem derült ki, hogy miről van szó, és pontosan hol is kellene ezt megtekintenie a kétségek közt őrlődő polgárnak. (Azóta ha sokat nem is, de valamit javult az értesítési rendszer.)  

De nem vonul be az informatikai fejlesztések dicsőségcsarnokába az Ügyfélkapu öt évvel ezelőtti megújítása. A közel ötmilliárd forintnyi forrást felemésztő Ügyfélkapu 2 projekt előbb jókorát csúszott, majd induláskor egy rövid agóniát követően teljes csődöt mondott.

Izgalmas pillanatokat hozott 2011 második fele is, amikor kiderült, hogy több mint félmillió embernek lejár a bejelentkezési jelszava, és ha ezt nem változtatják meg, vagy nem erősítik meg az eddig használt kódot, akkor egyáltalán nem tudták volna használni a rendszert. Végül a tömeges újraregisztrációt elkerülendő kormányrendeletben kellett meghosszabbítani a korábbi jelszavak érvényességi idejét.

Jókívánság a Baltikumból

Ne legyünk azonban túlságosan ünneprontók, örüljünk, hogy már tíz éve működik az Ügyfélkapu, és minden hibája ellenére tényleg egyre több dolgot tudunk a nappalinkból is elintézni. A születésnaposnak azt kívánjuk, minél hamarabb érje el azt a szintet, ahol észt "kollégája" tart.

Piaci hírek

A magyarok fontosnak érzik a digitális képességeket, de sokaknak van mit tanulnia

Egy friss hazai reprezentatív felmérés szerint honfitársaink több mint fele érzi úgy, hogy digitális ismeretein lenne mit csiszolni.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.