Az utóbbi időben többször is beszámoltunk a Flash platform elleni keresztes hadjáratról, amely a jelek szerint végleg megpecsételi az Adobe multimédiás alkalmazásának a sorsát. Öt évvel ezelőtt még nagy vihart kavart Steve Jobs nyílt levele, amelyben megbízhatatlannak és veszélyesnek nevezte a Flash-t, az idén viszont már a dotkom piac más szereplői is ugyanerre a következtetésre jutottak, a Mozillától a Google-n és a Facebbokon át egészen az online hirdetések iparági szabványait meghatározó testület, az IAB nyár végén kiadott, HTML5-öt támogató ajánlásáig.
Évek óta növekszik az ellenállás
Arról már kevesebb szó esik, hogy a Flash népszerűsége nem mostanában kezdett zuhanni: a HTTP Archive adatai szerint a betöltéskor legalább egy Flash-lekérést küldő weboldalak aránya már 2012 elejétől fokozatosan csökken. Az akkori 50 százalék idén augusztusra majdnem 20 százalékra olvadt, a csökkenés pedig nagyjábó egyenletesnek tekinthető. Ezt ábrázolja a Statista alábbi grafikonja, amely az Alexa 10 ezer legmagasabban jegyzett oldalának eredményeire épül:
forrás: statista.com
A folyamatos csökkenést ábrásoló görbe azért lankásabb a kelleténél, mert mostanáig szilárdan állt a Flash legerősebb végvára, vagyis a külső hirdetéskiszolgáló rendszerek. Az IAB ajánlása és a legnépszerűbb böngészőket fejlesztő cégek döntései éppen ezért a végső csapást jelentik a Flash szoftverre nézve: most jutottunk el odáig, hogy az ügynökségek kénytelenek lesznek alkalmazkodni a változó környezethez, ha nem akarnak jelentős hátrányba kerülni versenytársaikkal szemben.
Az AdAge számításai szerint abban az esetben, ha a fontos böngészők egyik pillanatról a másikra letiltanák a Flash-bővítményeket, az interneten futó bannerek 84 százaléka válna elérhetetlenné. Az esetleges tiltások most még csak egyfajta opt-in korlátozást jelentenek, vagyis a felhasználók engedélyéhez kötik a Flash alapú elemek megjelenítését, de a közeljövőben sokkal szigorúbb korlátozásokra kell felkészülni. Az Amazon például már ki is hajította saját hirdetési hálózatából a Flash-t.
Érdemes elé menni a dolgoknak
A nagy léptékű váltás valószínűleg komoly kihívásokkal jár majd, hiszen a hirdetők a "gazdag multimédiás tartalmakra" költött vagyonokat nem fizetik ki állóképekre vagy animált gif-ekre, a mobil környezetben terjedő HTML5 viszont még lehetőségeiben és a képzett szakemberek számában is elmarad az évtizedes előnnyel rendelkező Flash platformtól. Nem beszélve az olyan problémákról, mint a böngészők egyedi támogatási rendszerére alapuló tesztelés vagy a hirdetési specifikációk (például fájlméretek) teljes újragondolása.
Ahogy azonban a legtöbb szakértő kiemeli, pont ezek a kihívások azok, amelyek miatt már most érdemes nekilátni a HTML5 szabványok bevezetésének akár desktop környezetben is. Ez biztosíthatja ugyanis a későbbiekben az asztali gépek, tabletek vagy okostelefonok zökkenőmentes kiszolgálását, és megspórolhatja azokat a költségeket, amelyekkel a teljes hirdetési egységek újjálépítése járna. A fenti grafikont gondolatban meghosszabbíthatja, aki kíváncsi rá, hogy minderre mennyi idő áll a rendelkezésére.
Bár a Flash nem fog nyomtalanul eltűnni, a nagy pénzeket többé senki sem fogja kifizetni a "turista osztályra" szóló megjelenésekért.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak