A hirdetési piacon még úgy-ahogy tartja magát, de a hirdetési kiszolgálók és a böngészők ott is mindjárt kivégzik.

Az utóbbi időben többször is beszámoltunk a Flash platform elleni keresztes hadjáratról, amely a jelek szerint végleg megpecsételi az Adobe multimédiás alkalmazásának a sorsát. Öt évvel ezelőtt még nagy vihart kavart Steve Jobs nyílt levele, amelyben megbízhatatlannak és veszélyesnek nevezte a Flash-t, az idén viszont már a dotkom piac más szereplői is ugyanerre a következtetésre jutottak, a Mozillától a Google-n és a Facebbokon át egészen az online hirdetések iparági szabványait meghatározó testület, az IAB nyár végén kiadott, HTML5-öt támogató ajánlásáig.

Évek óta növekszik az ellenállás

Arról már kevesebb szó esik, hogy a Flash népszerűsége nem mostanában kezdett zuhanni: a HTTP Archive adatai szerint a betöltéskor legalább egy Flash-lekérést küldő weboldalak aránya már 2012 elejétől fokozatosan csökken. Az akkori 50 százalék idén augusztusra majdnem 20 százalékra olvadt, a csökkenés pedig nagyjábó egyenletesnek tekinthető. Ezt ábrázolja a Statista alábbi grafikonja, amely az Alexa 10 ezer legmagasabban jegyzett oldalának eredményeire épül:

forrás: statista.com

 

A folyamatos csökkenést ábrásoló görbe azért lankásabb a kelleténél, mert mostanáig szilárdan állt a Flash legerősebb végvára, vagyis a külső hirdetéskiszolgáló rendszerek. Az IAB ajánlása és a legnépszerűbb böngészőket fejlesztő cégek döntései éppen ezért a végső csapást jelentik a Flash szoftverre nézve: most jutottunk el odáig, hogy az ügynökségek kénytelenek lesznek alkalmazkodni a változó környezethez, ha nem akarnak jelentős hátrányba kerülni versenytársaikkal szemben.

Az AdAge számításai szerint abban az esetben, ha a fontos böngészők egyik pillanatról a másikra letiltanák a Flash-bővítményeket, az interneten futó bannerek 84 százaléka válna elérhetetlenné. Az esetleges tiltások most még csak egyfajta opt-in korlátozást jelentenek, vagyis a felhasználók engedélyéhez kötik a Flash alapú elemek megjelenítését, de a közeljövőben sokkal szigorúbb korlátozásokra kell felkészülni. Az Amazon például már ki is hajította saját hirdetési hálózatából a Flash-t.

Érdemes elé menni a dolgoknak

A nagy léptékű váltás valószínűleg komoly kihívásokkal jár majd, hiszen a hirdetők a "gazdag multimédiás tartalmakra" költött vagyonokat nem fizetik ki állóképekre vagy animált gif-ekre, a mobil környezetben terjedő HTML5 viszont még lehetőségeiben és a képzett szakemberek számában is elmarad az évtizedes előnnyel rendelkező Flash platformtól. Nem beszélve az olyan problémákról, mint a böngészők egyedi támogatási rendszerére alapuló tesztelés vagy a hirdetési specifikációk (például fájlméretek) teljes újragondolása.

Ahogy azonban a legtöbb szakértő kiemeli, pont ezek a kihívások azok, amelyek miatt már most érdemes nekilátni a HTML5 szabványok bevezetésének akár desktop környezetben is. Ez biztosíthatja ugyanis a későbbiekben az asztali gépek, tabletek vagy okostelefonok zökkenőmentes kiszolgálását, és megspórolhatja azokat a költségeket, amelyekkel a teljes hirdetési egységek újjálépítése járna. A fenti grafikont gondolatban meghosszabbíthatja, aki kíváncsi rá, hogy minderre mennyi idő áll a rendelkezésére.

Bár a Flash nem fog nyomtalanul eltűnni, a nagy pénzeket többé senki sem fogja kifizetni a "turista osztályra" szóló megjelenésekért.

Közösség & HR

Minimális büntetést kapott és a Chrome-ot is megtarthatja a Google

Ugyanaz az amerikai bíró, aki egy éve súlyosan versenyellenesnek mondta ki a keresőóriás üzleti gyakorlatát, most meglehetősen könnyű kézzel rendelkezett a jóvátétellel kapcsolatban.
 
A vállalati adattárolás az IT-infrastruktúra egyik legkritikusabb eleme. Mégis, sok szervezet halogatja a régi rendszerek cseréjét, pedig komoly kockázatokat jelenthet az elavult technológia. Honnan tudjuk, hogy elérkezett a váltás ideje, és hogyan kerülhetők el a leggyakoribb hibák migráció közben?

a melléklet támogatója az EURO ONE

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.