Fizetős zenei streamingszolgáltatást indít jövő márciusban a YouTube – értesült a Bloomberg. Az egyelőre Remix néven futó szolgáltatással a vállalat ismét megkísérli a felzárkózást a Spotify és az Apple mellé a zenei streamingben.
A YouTube-on is a zene jön be
A dologban az az érdekes, hogy a Google-nek három párhuzamos zenei szolgáltatása is volt-van. 2011-ben indult el az androidos alkalmazásbolt részeként a Google Music (később Google Play Music), 2014-ben a YouTube Music Key, majd a következő évben a YouTube Red, a klasszikus YouTube fizetős, reklámoktalanított szolgáltatása, amely zenét és mozit is ad a felhasználóinak.
A Google végül tavaly úgy döntött, hogy kezd valamit ezekkel a lényegében párhuzamosan működő szolgáltatásaival. Első körben leigazolt egy zeneipari nagyágyút a Warner Musictól. Lyor Cohen feladata, hogy rendbe tegye a zenei streaming területét, és szorosabbra fűzze a vállalat kapcsolatait a zeneipar szereplőivel. (Cohennek egyébként van saját független lemezkiadója is, a 300 Entertainment.) Idén összevonták a Google Play Music (ami Magyarországról is elérhető) és a YouTube Red teljes csapatát, üzletet és fejlesztés egyaránt, de maguk a szolgáltatások önállóak maradtak. Nyáron azonban már az is felmerült, hogy a szolgáltatásokat is egyesítenék, amit Cohen is igencsak szorgalmazott, főleg a konstrukciók bonyolultsága miatt. Mivel a régebbi szolgáltatások kivezetéséről vagy átalakításáról egyelőre nincs szó, az új szolgáltatás bevezetésével ismét három csatornán nyomja a zenét a Google.
A Remix létrehozása részben a zeneipar nyomására történhetett. Arról kevesebbet tudni, hogy maga a YouTube (és vonatkozó szolgáltatásai) mennyi pénzt termel, mivel az Aplhabet pénzügyi eredményeiben nem tünteti fel önállóan. Az azonban biztos, hogy fontos terület, mert a vállalat hirdetési bevételein is érezhető volt, hogy sok nagy cég mondta fel hirdetési megállapodását a videomegosztó oldallal egy botrány miatt. A szerződést bontó cégek azt nehezményezték, hogy hirdetéseik szélsőséges tartalmak mellett is megjelennek.
Tisztább lesz a jogi helyzet
A Spotify és az Apple Music megjelenése egy nagyon komoly, közel két évtizedig húzódó válságból vezette ki annak idején a nagy zenei kiadókat, a piac ismét elkezdett növekedni. Ebből természetesen a Google is szeretett volna részesedni. A zenei kiadók amúgy úgy látják, számukra is sokkal nagyobb potenciál van a YouTube-ban, mint amit ki tudnak hozni belőle. Az oldalon ugyanis a zene a legnépszerűbb, havi több mint 1 milliárd felhasználót vonz, ám ebből jogdíj formájában túl kevés csapódik le a kiadóknál – természetesen a kiadók szerint. (Az valószínűleg külön is megérne egy misét, hogy a magyar jogkezelő, az Artisjus mit kezd a YouTube-on megjelenő magyar zenékkel, és milyen módon tudja behajtani a jogdíjakat az oldaltól.)
A Remixről egyelőre keveset tudni. Lényegeben egy Spotifyhoz hasonló on-demand szolgáltatást rebesgetnek, amibe a YouTube-ról videoklipeket is be lehet szívni. A YouTube állítólag alkotókkal is felvette a kapcsolatot, hogy majd ők is segítsenek az új szolgáltatás népszerűsítésében.
Ami viszont tény, hogy a szolgáltatáshoz már megkötötték az első megállapodást, véletlenül épp a Warner Music Grouppal, de folynak a tárgyalások, a Sony Musickal és a Universal Musickal, valamint egy Merlin Network nevű jogkezelővel, amely a világ számos független kiadóját képviseli. A Sonyval és az Universallal történő megállapodás lehet a keményebb dió, mivel a két kiadónak már van egy közös online szolgáltatása, a Vevo.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak