Közhely, hogy a fiataloknak alapszükséglet a net. De mennyire? Két kutatás is vizsgálta a kérdést.
Hirdetés
 

Az idősebb generációnak is fontos a net, de míg ők legfeljebb az életüket kényelmessé tevő szolgáltatásként tekintenek rá, addig a fiatalabb generáció számára egyenesen napi létszükséglet. Olyannyira az, hogy ötödük a meleg vízről is lemondana egy hónapra az internetért cserébe – mutatta derül ki az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról sorozatának legfrissebb kutatása.

Hasonló eredményre jutott az Y és Z generációval (16-tól a 37 éves korosztályig) kapcsolatban az NRC és a Vodafone Digitális identitás vs. valóság című kutatása is, amely elsősorban a generációs jelenségek vizsgálatára helyezte a hangsúlyt. Ez a korosztály már szinte csak okostelefont használ, naponta átlagosan 3,1 órát lóg a neten, abból azonban 1,8 órát tölt valamilyen közösségi oldalon.

A net lesz az otthonunk

Minél fiatalabb valaki, annál fontosabb számára a net. A Z generációnak (8-22 éves korosztály) az otthon kényelméhez az internet a legfontosabb, 88 százalékuk arról semmiképpen sem mondana le. A második helyre a zenehallgatási lehetőség (44 százalék), a harmadikra pedig hajszállal lemaradva a tisztálkodási lehetőség, például a meleg víz futott be (43 százalék).

 
eNET - Telekom Jelentés az internetgazdaságról 2017-09
Infogram


Az Y generáció tagjainak (a 23-37 éves korosztály) még a tisztálkodási lehetőséghez a legfontosabb ugyan (59 százalék), de esetükben is ott van – ráadásul a tisztálkodás mögött szorosan – a net (57 százalék). Számukra már az is fontos, hogy mit esznek, a harmadik helyre az ételtárolási, főzési lehetőség futott be (40 százalék). Az X generáció (a 38-52 éves korosztály) esetében a net nincs az első három között, a tisztálkodási lehetőség (60 százalék), az ételtárolás, főzés (55 százalék, sőt a tévénézés (38 százalék) is megelőzi. A baby-boomer generáció (53-71 éves korosztály) számára a net szintén nincs a három legfontosabb között.

Az NRC kutatása is kimutatott korosztályi különbségeket. A netezésre fordított idő még az általuk vizsgált Y és Z generáció között is szignifikáns eltérést mutat. Miközben a két korcsoport összesített átlaga napi 3,1 óra, a Z generáció 3,4 órát tölt a neten. Az NRC netes aktivitással kapcsolatos eredményei is erősítik-magyarázzák az eNET eredményeit: A legfiatalabb generáció (16-21 évesek) a legintenzívebb tartalomfogyasztó – 69 százalékuk hetente néz videót-filmet tableten vagy okostelefonon, 55 százalékuk pedig blog/vlog bejegyzéseket –, és a legintenzívebb tartalomgyártó is: 81 százalékuk készít hetente videót, fényképet. A virtuális tér számukra napi élmény, így érthető a fontossága.

A fiatalok a közösségi oldalakon élnek

Az eNET azt is megvizsgálta, miről mondanánk le a net kedvéért. Egy hónapra a felnőtt nezető lakosság 38 százaléka lemondana a konyháról és a főzésről; 27 százaléka a tévézésről; 22 százaléka az ágyáról; 20 százaléka a zenehallgatásról; 19 százaléka pedig akár a meleg vízről (is). Az már az NRC kutatásából derül ki, hogy az Y és a Z generáció tagjainak 16 százaléka úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (a 16-21 évesek körében 22 százalék az arányuk).

Az NRC által vizsgált két korosztályban a netezők 96 százaléka heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de közel ugyanennyien (91 százalék) böngész más oldalakat (nem híroldalak!) és használnak valamilyen csevegőprogramot (90 százalék).

 
NRC -Vodafone igitális identitás vs. valóság 2017
Infogram


A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93 százalék), a Facebook Messenger (89 százalék), a Youtube (89 százalék), az Instagram (44 százalék) és a Viber (37 százalék. Érdekesség, hogy a legfiatalabbak körében az Instagram népszerűsége már közelíti a Youtube-ét: 74 százalékuk használja legalább hetente.

Szeretem-nemszeretem viszonyban

Az NRC a közösségi oldalak hatását is vizsgálta. A válaszadók 18 százaléka érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké. Fontos jel viszont, hogy a két generáció 62 százalékban van csak némi tartózkodás a közösségi oldalak tartalmaival szemben, ők gondolja úgy, hogy az ott látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. A 16-21 évesek körében ráadásul még alacsonyabb ez az arány: 56 százalék. Ugyanakkor a két korosztály 37 százalékában már megfordult, hogy törli a profilját a közösségi oldalakról.

Közösség & HR

Játszik a GTA V-tel? Lehet, hogy közben ön is bitcoint bányászott

Egy mod segítségével juttattak nem kívánt állományokat GTA V-öt futtató gépekre, hogy azok kriptovalutát bányásszanak a támadóknak.
 
Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.