Közhely, hogy a fiataloknak alapszükséglet a net. De mennyire? Két kutatás is vizsgálta a kérdést.

Az idősebb generációnak is fontos a net, de míg ők legfeljebb az életüket kényelmessé tevő szolgáltatásként tekintenek rá, addig a fiatalabb generáció számára egyenesen napi létszükséglet. Olyannyira az, hogy ötödük a meleg vízről is lemondana egy hónapra az internetért cserébe – mutatta derül ki az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról sorozatának legfrissebb kutatása.

Hasonló eredményre jutott az Y és Z generációval (16-tól a 37 éves korosztályig) kapcsolatban az NRC és a Vodafone Digitális identitás vs. valóság című kutatása is, amely elsősorban a generációs jelenségek vizsgálatára helyezte a hangsúlyt. Ez a korosztály már szinte csak okostelefont használ, naponta átlagosan 3,1 órát lóg a neten, abból azonban 1,8 órát tölt valamilyen közösségi oldalon.

A net lesz az otthonunk

Minél fiatalabb valaki, annál fontosabb számára a net. A Z generációnak (8-22 éves korosztály) az otthon kényelméhez az internet a legfontosabb, 88 százalékuk arról semmiképpen sem mondana le. A második helyre a zenehallgatási lehetőség (44 százalék), a harmadikra pedig hajszállal lemaradva a tisztálkodási lehetőség, például a meleg víz futott be (43 százalék).

 
eNET - Telekom Jelentés az internetgazdaságról 2017-09
Infogram


Az Y generáció tagjainak (a 23-37 éves korosztály) még a tisztálkodási lehetőséghez a legfontosabb ugyan (59 százalék), de esetükben is ott van – ráadásul a tisztálkodás mögött szorosan – a net (57 százalék). Számukra már az is fontos, hogy mit esznek, a harmadik helyre az ételtárolási, főzési lehetőség futott be (40 százalék). Az X generáció (a 38-52 éves korosztály) esetében a net nincs az első három között, a tisztálkodási lehetőség (60 százalék), az ételtárolás, főzés (55 százalék, sőt a tévénézés (38 százalék) is megelőzi. A baby-boomer generáció (53-71 éves korosztály) számára a net szintén nincs a három legfontosabb között.

Az NRC kutatása is kimutatott korosztályi különbségeket. A netezésre fordított idő még az általuk vizsgált Y és Z generáció között is szignifikáns eltérést mutat. Miközben a két korcsoport összesített átlaga napi 3,1 óra, a Z generáció 3,4 órát tölt a neten. Az NRC netes aktivitással kapcsolatos eredményei is erősítik-magyarázzák az eNET eredményeit: A legfiatalabb generáció (16-21 évesek) a legintenzívebb tartalomfogyasztó – 69 százalékuk hetente néz videót-filmet tableten vagy okostelefonon, 55 százalékuk pedig blog/vlog bejegyzéseket –, és a legintenzívebb tartalomgyártó is: 81 százalékuk készít hetente videót, fényképet. A virtuális tér számukra napi élmény, így érthető a fontossága.

A fiatalok a közösségi oldalakon élnek

Az eNET azt is megvizsgálta, miről mondanánk le a net kedvéért. Egy hónapra a felnőtt nezető lakosság 38 százaléka lemondana a konyháról és a főzésről; 27 százaléka a tévézésről; 22 százaléka az ágyáról; 20 százaléka a zenehallgatásról; 19 százaléka pedig akár a meleg vízről (is). Az már az NRC kutatásából derül ki, hogy az Y és a Z generáció tagjainak 16 százaléka úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (a 16-21 évesek körében 22 százalék az arányuk).

Az NRC által vizsgált két korosztályban a netezők 96 százaléka heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de közel ugyanennyien (91 százalék) böngész más oldalakat (nem híroldalak!) és használnak valamilyen csevegőprogramot (90 százalék).

 
NRC -Vodafone igitális identitás vs. valóság 2017
Infogram


A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93 százalék), a Facebook Messenger (89 százalék), a Youtube (89 százalék), az Instagram (44 százalék) és a Viber (37 százalék. Érdekesség, hogy a legfiatalabbak körében az Instagram népszerűsége már közelíti a Youtube-ét: 74 százalékuk használja legalább hetente.

Szeretem-nemszeretem viszonyban

Az NRC a közösségi oldalak hatását is vizsgálta. A válaszadók 18 százaléka érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké. Fontos jel viszont, hogy a két generáció 62 százalékban van csak némi tartózkodás a közösségi oldalak tartalmaival szemben, ők gondolja úgy, hogy az ott látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. A 16-21 évesek körében ráadásul még alacsonyabb ez az arány: 56 százalék. Ugyanakkor a két korosztály 37 százalékában már megfordult, hogy törli a profilját a közösségi oldalakról.

Közösség & HR

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.