Az informatikai megoldásokat, szolgáltatásokat és tanácsadást kínáló Logicalis idén is elkészítette globális CIO-kutatását. A felmérésben 23 ország 890 informatikai csúcsvezetője vett részt. A válaszokból kiderült, hogy hiába harsogja mindenki a digitális transzformáció fontosságát, a valóságban ennek a folyamatnak sokkal nehezebb érvényesülnie a rugalmatlan vállalati kultúra, a több évtizedes szokások és alaposan beágyazódott régi rendszerek között.
Sok az akadály
A Bitport hagyományos tavaszi konferenciáját mi is a digitális átalakulásnak és a diszruptív technológiák jelentette lehetőségeknek, kihívásoknak szenteltük. A hazai informatikai vezetők reakciójából kiderült, hogy sok esetben inkább csak ad-hoc reakciók születnek, mert hiányzik a rendezett, tervezett átalakuláshoz szükséges metodológia.
Visszatérve a Logicalis globális felmérésre: a CIO-k mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szervezetüket digitális élharcosnak, innovátornak lehet tekinteni. Közel ötödük mondta azt, hogy vállalatuk korai felhasználója az új technológiai lehetőségeknek, míg a többiek átlagosnak vagy gyengének minősítették munkahelyüket ebből a szempontból.
Amikor arról kérdezték őket, hogy mik a legnagyobb akadályai a házon belüli digitális átalakulásnak, akkor három fő problémás terület rajzolódott ki. 56 százalék szerint magába a vállalati kultúrában kell keresni a választ, amely nem képes megfelelően támogatni a szükséges lépéseket. Szintén sokan, a CIO-k fele említette a költségkeret szűkösségét, illetve majdnem ugyanennyien panaszkodtak arra, hogy a régi rendszerek miatt képtelenség hatékonyan és gyorsan átalakítani a szervezetet.
Az általános kötöttségek mellett egy-egy technológia bevezetését tovább hátráltathatják egyéb tényezők is. Ilyen például a felhőbe költözés, amelynek ugyanúgy gátja lehet a jogszabályi környezet, vagy éppen a különböző biztonsági megfontolások. Hasonlóan nehézkes például modern analitikai rendszereket bevezetni, ahol a sok probléma egyikeként definiálható a szükséges képességek hiánya a munkatársaknál.
Nem segíti a CIO-k helyzetét az sem, hogy habár az elmúlt években sok feladatot sikerült házon kívüli szolgáltatókkal kiváltani, a válaszokból az derült ki, hogy azért az IT-s üzemeltetési feladatok zöme még mindig cégen belül van. Ez pedig leterheli az IT részleg vezetőségét is, akik így stratégiai gondolkodás helyett napi feladatokkal vannak elfoglalva. Érdekes ütközése a vágyaknak és a valóságnak például az, hogy 2013-ban az informatikai vezetők munkaidejük 70 százalékát szerették volna hosszú távú tervezésre, döntéshozatalra fordítani. Ehhez képest a mostani felmérésből jól látszik, hogy a CIO-knak átlagosan nagyjából pontosan ennyit kell napi ügyek megoldásával töltenie.
A könyvelés foglyai
A fenti eredmények teljesen összecsengenek egy elismert lean szoftverfejlesztő nemrégiben megjelent írásával. Mary Poppendieck blogbejegyzése pontosan arról szól, hogy milyen kilátástalan helyzetben van az IT-részleg, ha az üzlet számára fontos fejlesztésekkel akarja a céget segíteni.
A szakértő szerint ennek legfőbb oka az, hogy hiába vált világossá mára, hogy az informatika nem egy sima kiszolgáló egység, a cégek könyvelése továbbra is költségközpontként kezeli a részleget. És mivel a célok és ösztönzők is ebből a régi, elavult állapotból indulnak ki, így semmi esély nincs arra, hogy az IT-ben rejlő lehetőségeket megfelelő módon aknázzák ki. Pontosan amiatt, mert a vállalati kultúra ennek ellenkezőjét propagálja.
Poppendieck szerint változást csak az hozhat, hogy ha a szervezet levedli magáról a régi beidegződéseket. Ez legjobb esetben azt jelenti, hogy a könyvviteli eredményeket teljesen leválasztják az elérendő célok mérésétől. Ha ez nem megy, mert például a vezetőség ragaszkodik a hagyományos mutatókhoz, akkor legalább azt kell megakadályozni, hogy ez a szemlélet "végigcsorogjon" a vállalati ranglétrán. Azaz a főnököknek nem elsősorban a pénzköltés mikéntjét kell számon kérni a beosztott csapattól, hanem azt, hogy mikor, hogyan, milyen hatásfokkal teljesítették a valóban lényeges, üzlet számára fontos feladatokat. Mert amennyiben ez utóbbiak jól alakulnak, ott a hagyományos mutatóknak is a megfelelő irányba kell változnia.
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak