Egy friss kutatás szerint a nagyvállalatok informatikai vezetői egyáltalán nincsenek megelégedve szervezetük digitális átalakulásának állapotával. Ráadásul ezen nehezen tudnak változtatni, mert a múlt árnyai sokszor erősebbek.

Az informatikai megoldásokat, szolgáltatásokat és tanácsadást kínáló Logicalis idén is elkészítette globális CIO-kutatását. A felmérésben 23 ország 890 informatikai csúcsvezetője vett részt. A válaszokból kiderült, hogy hiába harsogja mindenki a digitális transzformáció fontosságát, a valóságban ennek a folyamatnak sokkal nehezebb érvényesülnie a rugalmatlan vállalati kultúra, a több évtizedes szokások és alaposan beágyazódott régi rendszerek között.

Sok az akadály

A Bitport hagyományos tavaszi konferenciáját mi is a digitális átalakulásnak és a diszruptív technológiák jelentette lehetőségeknek, kihívásoknak szenteltük. A hazai informatikai vezetők reakciójából kiderült, hogy sok esetben inkább csak ad-hoc reakciók születnek, mert hiányzik a rendezett, tervezett átalakuláshoz szükséges metodológia.

Visszatérve a Logicalis globális felmérésre: a CIO-k mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szervezetüket digitális élharcosnak, innovátornak lehet tekinteni. Közel ötödük mondta azt, hogy vállalatuk korai felhasználója az új technológiai lehetőségeknek, míg a többiek átlagosnak vagy gyengének minősítették munkahelyüket ebből a szempontból.

Amikor arról kérdezték őket, hogy mik a legnagyobb akadályai a házon belüli digitális átalakulásnak, akkor három fő problémás terület rajzolódott ki. 56 százalék szerint magába a vállalati kultúrában kell keresni a választ, amely nem képes megfelelően támogatni a szükséges lépéseket. Szintén sokan, a CIO-k fele említette a költségkeret szűkösségét, illetve majdnem ugyanennyien panaszkodtak arra, hogy a régi rendszerek miatt képtelenség hatékonyan és gyorsan átalakítani a szervezetet.

Az általános kötöttségek mellett egy-egy technológia bevezetését tovább hátráltathatják egyéb tényezők is. Ilyen például a felhőbe költözés, amelynek ugyanúgy gátja lehet a jogszabályi környezet, vagy éppen a különböző biztonsági megfontolások. Hasonlóan nehézkes például modern analitikai rendszereket bevezetni, ahol a sok probléma egyikeként definiálható a szükséges képességek hiánya a munkatársaknál.

Nem segíti a CIO-k helyzetét az sem, hogy habár az elmúlt években sok feladatot sikerült házon kívüli szolgáltatókkal kiváltani, a válaszokból az derült ki, hogy azért az IT-s üzemeltetési feladatok zöme még mindig cégen belül van. Ez pedig leterheli az IT részleg vezetőségét is, akik így stratégiai gondolkodás helyett napi feladatokkal vannak elfoglalva. Érdekes ütközése a vágyaknak és a valóságnak például az, hogy 2013-ban az informatikai vezetők munkaidejük 70 százalékát szerették volna hosszú távú tervezésre, döntéshozatalra fordítani. Ehhez képest a mostani felmérésből jól látszik, hogy a CIO-knak átlagosan nagyjából pontosan ennyit kell napi ügyek megoldásával töltenie.

A könyvelés foglyai

A fenti eredmények teljesen összecsengenek egy elismert lean szoftverfejlesztő nemrégiben megjelent írásával. Mary Poppendieck blogbejegyzése pontosan arról szól, hogy milyen kilátástalan helyzetben van az IT-részleg, ha az üzlet számára fontos fejlesztésekkel akarja a céget segíteni.

A szakértő szerint ennek legfőbb oka az, hogy hiába vált világossá mára, hogy az informatika nem egy sima kiszolgáló egység, a cégek könyvelése továbbra is költségközpontként kezeli a részleget. És mivel a célok és ösztönzők is ebből a régi, elavult állapotból indulnak ki, így semmi esély nincs arra, hogy az IT-ben rejlő lehetőségeket megfelelő módon aknázzák ki. Pontosan amiatt, mert a vállalati kultúra ennek ellenkezőjét propagálja.

Poppendieck szerint változást csak az hozhat, hogy ha a szervezet levedli magáról a régi beidegződéseket. Ez legjobb esetben azt jelenti, hogy a könyvviteli eredményeket teljesen leválasztják az elérendő célok mérésétől. Ha ez nem megy, mert például a vezetőség ragaszkodik a hagyományos mutatókhoz, akkor legalább azt kell megakadályozni, hogy ez a szemlélet "végigcsorogjon" a vállalati ranglétrán. Azaz a főnököknek nem elsősorban a pénzköltés mikéntjét kell számon kérni a beosztott csapattól, hanem azt, hogy mikor, hogyan, milyen hatásfokkal teljesítették a valóban lényeges, üzlet számára fontos feladatokat. Mert amennyiben ez utóbbiak jól alakulnak, ott a hagyományos mutatóknak is a megfelelő irányba kell változnia.

Közösség & HR

Mit kezdjünk a gyilkos robotokkal?

Kétnapos nemzetközi konferencián próbálták a szomszédos Bécsben kitalálni, miként lehetne nemzetközi szinten kezelni a mesterséges intelligencia fejlődésével egyre potensebbé váló autonóm fegyverrendszereket.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.