A Google grandiózus terve az önjáró autókkal kapcsolatban most ölt testet első alkalommal. A vállalat eddig is rendszeresen tájékoztatott bennünket arról, hogy hol állnak a fejlesztések, vagy videón szemléltette, hogy a speciális érzékelőkkel felszerelt gépkocsi miként képes az utakon maradni és közben még haladni is.
Helló Playmobil, te vagy az?
A tesztekhez eddig teljesen közönséges gépjárműveket használtak, amelyek az összes olyan berendezéssel, kezelőszervvel rendelkeztek, ami egy megszokott autóban megtalálható. Most azonban egy olyan fázisba ért a kísérlet sorozat, amikor a prototípusok megépítése van soron, ezt prezentálja a Google egy videóban.
A forgalmon kívül, csak a felvétel miatt elvégzett felvételek tanúsága szerint az első, valóban önjáró autó kísértetiesen hasonlít a Lego szettekben kapható kisautókra. A volán és pedálok nélküli jármű kétszemélyes, mindössze egy indítógomb, és egy képernyő található benne a navigáció miatt. Megépítésekor az elsődleges szempont a biztonság volt, ezért a tetőre, illetve az egyéb helyekre rögzített kamerák egyetlen holtteret sem hagynak az automatika számára, a sebességet pedig 40 km/órában maximálták.
100 darab készül belőle
A Google hivatalos blogján megjelent információk szerint a cég 100 darab prototípus legyártását tervezi, amelyekkel a nyár végéig megkezdődnek a tesztvezetések. A videón bemutatott kialakítással ellentétben ezek a járművek kapnak kormányt, és pedálokat, hogy ha be kell(ene) avatkozni, akkor legyen mihez nyúlni. Amennyiben minden a tervek szerint halad, úgy a következő pár évben egy próbaüzem indulna be Kalifornia területén, ami valószínűleg még közelebb vinné a céget a hivatalos bevezetéshez – aminek időpontja persze még így is hosszú évek múlva lehet esedékes.
A Google víziója szerint az önjáró autók könnyedén átvehetnék a kormányt az emberektől, amivel rengeteg idő szabadulhatna, nem is beszélve a balesetek megelőzéséről. Csak az Egyesült Államokban évente 33 ezren halnak meg autóbalesetekben, világ viszonylatban pedig még riasztóbb, 1 millió felett áldozatszámról beszélnek a statisztikák. A tényleges bevezetésre még a jogi berendezkedésnek, szabályozásnak is fel kell készülnie, ami valószínűleg elengedhetetlen lesz, mivel a Google-ön kívül a Volvo, a BMW, az Audi, vagyis szinte az összes nagy gyártó is dolgozik a saját önjáró autóján.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak