Saját főhadiszállása mellett elkezdte saját önműködő autói forgalomba engedését a Volvo. A svédek néhány éven belül százas nagyságrendben akarnak vásárlóiknak adni a robotpilótával szerelt kocsikból.

Nem kell Kaliforniáig mennie annak, aki élőben akarja megnézni, hogy teljesítenek az emberi beavatkozás nélkül közlekedő autók. Igaz, Göteborg sem a szomszédban van, ahol is a Volvo nemrégiben megkezdte a Drive Me projekt éles tesztelését. A kocsikban egyelőre emberi felügyelet is van, de a végcél természetesen a teljesen önállóan dolgozó robotpilóták "kinevelése".

Minden szereplő bevonásával

A svéd autógyárnál többek között azért tartják fontosnak a lépést, mert szerintük ez az első olyan kutatási projekt, ahol minden érintett szereplő, törvényalkotók, közlekedési hatóságok, egy nagyváros, a fogyasztók és maga az autógyártó is be van vonva a folyamatba. Többek között ez utóbbi különbözteti meg például a Google immár évek óta tartó saját fejlesztési projektjétől

A svédek azt tervezik, hogy 2017-ben, azaz mindössze három év múlva már száz darab ilyen kocsit adnának valódi vásárlóknak. Igaz, ahogy a jelenlegi teszt periódusban, akkor is csak arról lehet majd szó, hogy a Göteborgban és környékén kijelölt területeken lenne használható az emberi beavatkozást nem igénylő rendszer.

Mint ahogy a cég videójából kiderül, a Volvók tájékozódását radarok, GPS és cloud alapú, folyamatosan frissülő térképadatok segítik. Szembetűnő azonban a különbség a filmen látható svéd tesztjármű és a Google autója között, hiszen utóbbi tetején hatalmas rúdról lógnak fürtökben a kamerák és egyéb érzékelők, míg a Volvo teljesen hétköznapi kialakítású. Ezek alapján nem egyértelmű, mennyivel járnak előbb a Google kutatói, akik már több százezer tesztkilométer adataival dolgozhatnak.

Nemcsak kényelmesebb, biztonságosabb is...

...legalábbis ez a legfontosabb indoka bármelyik, önműködő autón dolgozó vállalatnak, amikor a robotpilóták hasznosságára kerül a szó. A svéd gyártónál is úgy látják, a balesetek elsöprő többségében emberi hiba áll a háttérben, így ha ennek a lehetőségét kiiktatjuk a rendszerből, akkor értelemszerűen csökkenhet az autóbalesetek száma. Ettől, azaz a tökéletesen működő robotpilótától és pláne ezek nagymértékű elterjedésétől persze még mindig kicsit messze vagyunk, de az már most látszik, nem csupán unokáinknak lehet majd karba tett kézzel "vezetni".

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.