Nem kell Kaliforniáig mennie annak, aki élőben akarja megnézni, hogy teljesítenek az emberi beavatkozás nélkül közlekedő autók. Igaz, Göteborg sem a szomszédban van, ahol is a Volvo nemrégiben megkezdte a Drive Me projekt éles tesztelését. A kocsikban egyelőre emberi felügyelet is van, de a végcél természetesen a teljesen önállóan dolgozó robotpilóták "kinevelése".
Minden szereplő bevonásával
A svéd autógyárnál többek között azért tartják fontosnak a lépést, mert szerintük ez az első olyan kutatási projekt, ahol minden érintett szereplő, törvényalkotók, közlekedési hatóságok, egy nagyváros, a fogyasztók és maga az autógyártó is be van vonva a folyamatba. Többek között ez utóbbi különbözteti meg például a Google immár évek óta tartó saját fejlesztési projektjétől.
A svédek azt tervezik, hogy 2017-ben, azaz mindössze három év múlva már száz darab ilyen kocsit adnának valódi vásárlóknak. Igaz, ahogy a jelenlegi teszt periódusban, akkor is csak arról lehet majd szó, hogy a Göteborgban és környékén kijelölt területeken lenne használható az emberi beavatkozást nem igénylő rendszer.
Mint ahogy a cég videójából kiderül, a Volvók tájékozódását radarok, GPS és cloud alapú, folyamatosan frissülő térképadatok segítik. Szembetűnő azonban a különbség a filmen látható svéd tesztjármű és a Google autója között, hiszen utóbbi tetején hatalmas rúdról lógnak fürtökben a kamerák és egyéb érzékelők, míg a Volvo teljesen hétköznapi kialakítású. Ezek alapján nem egyértelmű, mennyivel járnak előbb a Google kutatói, akik már több százezer tesztkilométer adataival dolgozhatnak.
Nemcsak kényelmesebb, biztonságosabb is...
...legalábbis ez a legfontosabb indoka bármelyik, önműködő autón dolgozó vállalatnak, amikor a robotpilóták hasznosságára kerül a szó. A svéd gyártónál is úgy látják, a balesetek elsöprő többségében emberi hiba áll a háttérben, így ha ennek a lehetőségét kiiktatjuk a rendszerből, akkor értelemszerűen csökkenhet az autóbalesetek száma. Ettől, azaz a tökéletesen működő robotpilótától és pláne ezek nagymértékű elterjedésétől persze még mindig kicsit messze vagyunk, de az már most látszik, nem csupán unokáinknak lehet majd karba tett kézzel "vezetni".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak