Ha nem jó az ún. UX, a felhasználók elfordulnak tőle, aminek a vállalat látja kárát. Az ERP is szépül, és akár okosóráról is használható less.

Felhasználói élmény és vállalatirányítás? Meglehetősen perverz párosításnak tűnik, pedig közel sem az. Több olyan mély változás is történt a vállalati informatika területén, amely felértékelte a számítógép-ember interakciót.

Néhány éve még az volt a mondás, hogy egy vállalatirányítási rendszer, szép magyar nevén ERP (Enterprise Research Planning) ne szép legyen, hanem jó. És a szoftvergyártók tartották is magukat ehhez: legyen praktikus, gyors, robusztus, funkciókban gazdag, az sem baj, ha bonyolult, hiszen egy vállalat működése is bonyolult.

Csakhogy az utóbbi években az ERP-szállítók – sőt voltaképpen a különféle vállalati megoldások szállítói mindannyian – kezdtek rájönni arra, hogy ez tarthatatlan. Ma már ott tartunk, hogy két ERP-t nem csak a funkciók gazdagsága vagy a robusztussága különböztet meg, hanem egyre nagyobb szerepet kap ebben a rendszer által kínált felhasználói élmény. A konfigurálhatóság, a testre szabhatóság, az áttekinthető és intuitív felület és így tovább.

Egy amerikai vállalati szoftverfejlesztési szakértő, Harold Hambrose 2009-ben egész könyvet szentelt a témának. Ő azt állította, hogy teljesen téves a vállalati szoftvereket fejlesztő cégeknek az a felfogása, hogy termékeiket az erős technológia adja el. Hambrose szerint azonban ez nem így van. Ha egy alkalmazás belterjes szakzsargonnal operál, kétértelmű üzeneteket küld vagy vizuálisan zavaros a kezelőfelülete, elriasztja a felhasználót, és vagy nem használja, vagy rosszabb esetben ellene dolgozik.

Két oldalról kényszerítették ki

Az egyik nagy hatás a mobilitás volt, amely elérte a vállalatirányítást is. Az SAP például hat éve irdatlan, 44 százalékos felárral vette meg a Sybase-t részben azért, hogy termékeit, köztük a vállalatirányítási rendszerét átvihesse mobilokra is. Először a vállalatok vezető akartak mindenhez bárhol és bármilyen eszközzel, például mobillal vagy tablettel hozzáférni. Ehhez azonban a felhasználói élménnyel – a user experience-szel – szemben is új elvárásokat teremtett.

A másik erőteljes hatás az üzleti intelligencia beköltözése az ERP-be. Az ilyen rendszereket használók szeretnének minél sokoldalúbb elemzéseket végezni a rendelkezésre álló üzleti adatokon, sőt egyre inkább tendencia, hogy a külső forrásokból, például közösségi oldalakról származó információkat is be kívánják kapcsolni ezekbe az elemzésekbe, hogy aztán látványos grafikonokon jelenítsenek meg trendeket.

Ha ez a lehetőség nincs, akkor még a vállalatok vezetői is inkább valamilyen alternatív megoldás felé fordulnak.

Felmérések is visszaigazolják

A vállalati szoftvereket, köztük ERP-t is fejlesztő svéd IFS-nek 2011-ben volt egy felmérése, amely azt hozta ki, hogy a vállaltvezetők nem szívesen használják azokat a robusztus vállalati szoftvereket, melyek kezelőfelülete nehézkes és bonyolult. Emellett kifejezetten elvárják, hogy mobilról elérjék a vállalati adatokat, és azokkal dolgozni is tudjanak.

A fiatalabb vezetők pedig még radikálisabbak: nemcsak hogy nem használják a vállalati rendszereket, de hajlamosak saját maguk találta – például felhős – megoldásokhoz nyúlni. Ez viszont a vállalat IT-részlegének a dolgát nehezíti, hiszen egyre csak hizlalja az ellenőrizhetetlen árnyék IT-t. (A kutatás egyébként azt is kihozta, hogy egy menedzser nem szívesen megy olyan céghez, ahol vadászgép-műszerfal bonyolultságú szoftverekkel kell bajlódnia.)

Ezek az eredmények még akkor is figyelemre méltóak, ha tudjuk, az IFS tanulmánya nem kis részben a vállalat mobil stratégiáját volt hivatott igazolni az ügyfelek (és valószínűleg a részvényesek) előtt.

Az Excel példája

Bár nagyon sokan szidják, voltaképpen az Excel elterjedése jól mutatja, milyen igényei vannak a vállalati felhasználóknak. Nem véletlenül mondhatta a Microsoft egyik igazgatója néhány éve, hogy az Excel a világ legelterjedtebb üzletiintelligencia-szoftvere, és hogy a világon minden hét emberből egynek biztosan van Excelje.

Az Excel ugyanis rugalmas, alkalmas táblázatok (cellák, sorok, oszlopok) megjelenítésére, rugalmas rendezésére, adatok szűrésére, valamint egyből adja a grafikus megjelenítés lehetőségét is, nem beszélve az automatikus lekérdezésekről például makrók segítségével. És bár erősek a korlátai, mutatja, hogy milyen fontos az intuíció. Egy sikeres magyar startup, a Shiwaforce.com például ezt a rugalmasságot használja ki Karma Platform nevű megoldásával.

A Technology Evaluation Centers egy tavaly készített terjedelmes tanulmánya is kiemeli, hogy az ERP rendszerek is előszeretettel fordulnak az adatmegjelenítésnek ahhoz a formájához, amit az Excel is alkalmaz. Ezt a tanulmány arra vezeti vissza, hogy az Excel a legelterjedtebb BI eszköz a világon. Ha valaki tudja használni a táblázatkezelőt, az ERP adataiból gyakorlatilag bármilyen személyre szabott jelentést elő tud állítani anélkül, hogy az IT-hoz kellene fordulnia.

Következnek a viselhető eszközök

A Technology Evaluation Centers tanulmánya idéz egy felmérés, amely szerint a vállalatok több mint fele már fontosnak tartja, hogy az ERP-hez mobil eszközökről is hozzá lehessen férni, bár az is igaz, hogy jó esetben is csak negyedük biztosít ehhez valamilyen speciális felületet. Az ERP-szállítók is igazodnak ehhez, rendszereik front-endjét igyekeznek olyan formában tálalni (pl. HTML5), hogy platformfüggetlenül, bármilyen böngészőből elérhető legyen. Így biztosíthatják például a felület automatikusan igazodjon a kijelző méretéhez, ikonokkal operálnak stb.

Egyesek szerint azonban az ERP mobilizálása és személyre szabhatósága nem áll meg az okostelefonnál és a tabletnél. Az IFS innvoációs részlege, az IFS Labs például egy ideje olyan megoldásokon dolgozik, amellyel akár az okosórákat vagy az okosszemüvegeket is be lehetne vonni az ERP-be. Természetesen ebben az esetben nem a jelentéskészítés vagy a BI funkciók jöhetnek szóba, de a kevésbé komplex műveletek (munkafolyamatok jóváhagyása, megrendelés kezelése, számlázás stb.) átvihetők még az olyan kis felületekre is, mint amit egy okosóra biztosít.

Ehhez azonban újra kell gondolni a felhasználói élmény koncepcióját. A felület korlátai miatt ugyanis új interakciós módszereket kell használni, hangvezérlést, adatbázis-objektumok vagy objektumrészletek automatikus nagyítását, gesztusfelismerést stb.

Cloud & big data

Mindenki ezt szerette volna tudni. Megvan az új Android neve

Az Android N hivatalos neve a jövőben Nougat. Mire valaki megkérdezte a twitteren: miért nem Nutella?
 
A legfrissebb felhős biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően védettebbé válhatnak az adatok, mint valaha. Az aktuális fenyegetések után az ezekre adott válaszokat járjuk körül.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Ezért fontos a felderítési idő az ipari hálózatoknál

Az IoT korában az ipari hálózatok biztonságát is újra kell gondolni. Az egyik kulcseleme lehet a védelemnek, ha rövid idő alatt felderíthető egy incidens.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.