Tesla nyomán a egyre több autógyártó áll be a sorba: új módszerrel, szoftveresen és távolról élesíthető funkciókkal húzzák le az autótulajdonosokat.

Egyre nehezebben megválaszolható kérdés: tulajdonképpen miért fizetünk, amikor átvesszük az új autónkat a szalonban? Örök életre vagy csak átmeneti használatra kaptuk meg súlyos milliókért azt a szépen csillogó, négy keréken guruló dizájndonbozt? (Akit a kérdés szoftverjogi oldala mélyebben is érdekel, lapozzon vissza a két éve megjelent, de még mindig aktuális Kié az önvezető autó? Szoftveraudit Tesla módra című cikkünkhöz.)

Az USA-ban és Kanadában valószínűleg sokként éri majd az autósokat, hogy a General Motors több új modelljénél kötelezővé tett egy három évre szóló előfizetést is, amely szoftveresen aktiválható opcionális funkciókat tartalmaz. Az OnStar (a GM connected car szolgáltatásokat fejlesztő leányvállalata) csomagja ráadásul nem is olcsó: 1500 dollár (különösen úgy drága, ha valaki nem is akarja használni).

A GM persze nem verte nagy dobra a dolgot. Már júniusban bevezették, de csak augusztus elején szúrta ki egy detroiti lap, írja a The Register. A Detroit Free Pressnek a GM szóvivője azt írta: hogy az OnStar csomagja opciós ajánlat, mert a vásárló dönti el, hogy aktiválja-e. De ettől még ki kell fizetni az első három évre a licencdíját. Utána aztán már dönthet úgy a tulajdonos, hogy nem hosszabbítja meg a szolgáltatást. A csomag része például a távirányítós (kulcs nélküli) autóindítás, a járműdiagnosztika, a korlátlan adatforgalom, wifi hotspot, valamint hozzáférés az OnStar Guardian alkalmazáshoz, amivel egyébként más autógyártók modelljeiben is lehet találkozni.

A plusz csomag ára modellenként változik, egy GMC Hummer EV pickup esetében például 0 dollár, de egy Sierra HD modellnél 1675 dollárt kell kicsengetnie a vevőnek... Már ha ezek után nem fordul ki az autószalonból.

Jó az à la carte étlap, ha nem kötelező végigenni

A Tesla precedenst teremtett, amikor rájött, hogy a 2010-es évek közepétől rendszerszerűen alkalmazott az over-the-air frissítéssel a vásárlóit lényegében kénye-kedve szerint húzhatja le. Sőt akár a használtpiacon értékesített járműveken is kereshet, mivel szoftver nélkül ezek az autók mit sem érnek. Mint a The Register írja, a Consumer Reports 2020 végén a Tesla mellett több jelentősebb gyártó is felsorolt, melyek előfizetéses szolgáltatások bevezetését tervezték, mert egyre inkább ráéreznek a mikrotranzakciók jövedelmezőségére.

A Volkswagen tavaly belengette hogy az önvezető opciót félórás etapokban lehetne bérelni tőle. A BMW több országban online store-t is nyitott autói szoftveresen aktiválható kiegészítőinek (pl. szoftveresen engedélyezhető ülésfűtés havi 18 dollárért, automatikus fényszórókapcsolás 8,50.ért stb.). És ezek mind olyan funkciókhoz kapcsolódó mikrotranzakciók, amiket már beépítettek a birtokunkban lévő autóba (azaz valószínűleg valamilyen arányban meg is fizettük az árát). Az ilyen szolgáltatások egy része (pl. a VW időalapú önvezetése) így valószínűleg fenntarthatóbb (jövedelmezőbb) a gyártóknak, és kedvezőbb az autósoknak is – ha nem kötelező.

Ez a GM 1500 dolláros "kell-vagy-kell?" jellegű, de opciósnak nevezett csomagjáról nem igazán mondható el. A szolgáltatás azonban legfeljebb rugalmatlansága miatt extrém. Árban meg sem közelíti mondjuk a Teslát, amely januárban drágított egy jó nagyot, és már 12 ezer dollárt kér (vagy havi 200 dollárt) a Full Self-Driving bétáért.

A rugalmatlanság azonban sokak torkán megakadhat. A Detroit Free Press-nek nyilatkozó kereskedők leginkább azon értetlenkednek, hogy miért nevez a GM valamit opciónak, amit kötelező megvenni. Ugyanakkor egyelőre nem tapasztalták, hogy a vásárlók tömegesen elfordulnának a márkától a plusz 1500 dollár miatt. A lap azonban megszólaltatott egy vásárlót is, aki viszont annyira felháborodott, hogy végül inkább japán autót vett.

Mobilitás

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.