A kínai gyártó nem a hagyományos távközlési piacokon, sokkal inkább az IoT területén szerzett fontos pozíciókat az európai piacon.

Európa nyitott és befogadó, mintha a második hazai piacunk lenne – nyilatkozta a közelmúltban a William Xu, a Huawei stratégiai marketingért felelős igazgatója. A kínai vállalat felső vezetője joggal dicsérhette az európaiakat: ami az USA-ban nem jött össze, az Európában virágzik. Az elmúlt időszakban egy tucatnál is több olyan együttműködést alakítottak ki európai nagyvállalatokkal, amely az öreg kontinens egyik kulcsszereplőjévé teszi a kínai távközlési berendezés- és mobilgyártót.

Ráadásul a piac legnagyobb szereplőivel sikerült megállapodniuk. A partnerei között ott van a Deutsche Telekom, az SAP, de még az olyan kutató cégekkel is sikerült valamilyen együttműködést kialakítaniuk, mint a neves Fraunhofer-Gesellschaft, amellyel például az Audinak fejlesztettek szórakoztató elektronikai rendszert. A Q7-es Audikba egyébként a kínai vállalat szállítja az LTE-kapcsolatot biztosító egységeket.

A Volkswagen csoporttal májusban kötöttek stratégiai partnerséget, amely lehetővé teszi, hogy a Huawei telefonokról lehessen vezérelni bizonyos funkciókat az autókban a MirrorLink technológia révén (a technológia, amit hét éve még a Nokia kezdett fejleszteni, az okostelefonok kijelzőjét tükrözi szinte minden funkcióval az autók érintőképernyős rendszerére).

Az amerikai "nem"-ből Európa profitált

Az Egyesült Államokban már 2012-ben indult egy kongresszusi vizsgálat, amely a kínai távközlési berendezéseket gyártó cégek amerikai jelenlétének biztonsági kockázataival foglalkozott. A jelentés egyértelműen azt javasolta, hogy a kínai szállítókat zárják ki a telekommunikációs hálózatok építéséből-fejlesztéséből.

Bár a Huawei és a ZTE is több kísérletet is tett, hogy meggyőzze az amerikai kormányzatot arról, hogy berendezéseik nem jelentenek biztonsági kockázatot, a Huawei, melynek amúgy szoros kapcsolata van a kínai állammal, végül két éve úgy döntött, feladja a tengerentúli piacot.

Ezzel párhuzamosan viszont érdekesen alakult az európai jelenléte. 2013 májusában az Európai Bizottság vizsgálat indítását tervezte a Kínából származó távközlési hálózati berendezések importja ügyében (dömpingár, tiltott állami támogatás). A vizsgálattal az európai gyártókat – elsősorban az Ericssont, az Alcatel-Lucentet és az akkor még Nokia Siemens Networks néven futó NSN-t – kívánták megvédeni a kínai dömpingáraktól.

Csakhogy paradox módon épp a nagy európai gyártók tiltakoztak legélénkebben a vizsgálat ellen. Ők ugyanis szerettek volna részesedni a nagy távol-keleti fejlesztési projektekből, amelyre egy ilyen vizsgálattal a háttérben semmi esélyük sem lett volna a kínai válaszlépések miatt. (Hogy értsük, milyen volumenű üzletekről lehet szó egy kínai mobilszolgáltató esetében: a ZTE például csak az idén akár félmillió bázisállomást is építhet Kínában.) Így aztán a vizsgálat helyett egyre inkább egyfajta "vádalku" kezdett körvonalazódni. Az EB már csak azt követelte, hogy a kínaiak emeljék az európai áraikat, és adjanak nagyobb részesedést a hazai piacból az európai berendezésszállítóknak.

Fejlesztéssel válaszolt

Miközben egyesek már kereskedelmi háborút vizionáltak, a Huawei még abban az évben erőteljes k+f tevékenységbe kezdett Európában. Újabb k+f központokat hozott létre Európában. Igaz, volt is miből. A cég jó ideje bevételarányosan is kiemelkedően sokat költ kutatásra és fejlesztésre. Évek óta átlagosan a bevételei 10 százalékát, de egyes években akár ennél is nagyobb összeget fordít ilyen célokra. 2013-ban például a k+f költések aránya elérte a bevételei 13 százalékát.

Az Egyesült Államokban viszont minden szempontból takaréklángon tartja a jelenlétét: egyedül az okostelefon-piacról nem vonult ki, ott azonban elenyésző a részesedése. Miközben az IDC szerint globális piac 5,2 százalékát birtokolta az idei első negyedévben – a TrendForce még ennél is magasabbat, 7 százalékot mért –, addig az USA-ban nem éri el az 1 százalékot: mindössze 110 ezer készüléket szállított az első negyedévben.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.