Májusban a nemzetközi sajtó szinte tényként kezelte, hogy a Google megvásárolja a játékok online közvetítésével foglalkozó Twitch.tv-t. A pletykákat azonban egyik oldalról sem követte megerősítés, csak a Twitch rajongók kaptak idegösszeomlást, ugyanis szerintük a YouTube birodalomba kerülés biztosan károsan hatott volna a Twitch élményre.
Mellbedobással győzött az Amazon
A jelenlegi helyzetben meglepetésként érkezett a hír, mely szerint az Amazon lett a befutó és szerezte meg a stream vállalkozást közel 1 milliárd amerikai dollárért. A Twitch weboldalán Emmet Shear vezérigazgató hivatalosan is bejelentette, hogy mostantól az Amazon cégcsoporthoz tartoznak, és azért esett a választás Jeff Bezos cégére, mert „hisznek a közösségünkben, ugyanazokat az értékeket tartják fontosnak, amelyeket mi, egyeznek a hosszú távú elképzeléseink, amit az ő segítségükkel még gyorsabban érhetünk el”.
Shear és a Twitch közönsége szempontjából ennél is sokkal fontosabb az a mondat, ami arról biztosít, hogy minden marad a régiben. Az iroda (San Francisco), az alkalmazottak (170 ember), de legfőképp a függetlenség is érintetlen marad, viszont az Amazon erőforrásaival a jövőben még jobb szolgáltatást faraghatnak a Twitch-ből. Az Amazon vezetősége időközben megerősítette a felvásárlás tényét és az is kiderült, hogy a vételár 970 millió dollár, amit az Amazon készpénzben fizet ki.
Emmet Shear, a Twitch 31 éves vezérigazgatója (Fotó: Paul Chinn, The Chronicle)
A PC-n is elérhető Twitch az Xbox One és a PlayStation 4 bejelentésével egy időben lett ismert, mivel lehetőséget ad a játékosoknak, hogy ingyen közvetíthessék játékmenetüket a nézőknek. A 2011-ben alapított cég rendkívül gyorsan növekedésnek indult, a 2013-as adatok már arról tanúskodtak, hogy a szolgáltató az összes fontos mutatóját meg tudta duplázni 2012-höz képest. Ez számokba öntve 12 milliárd percnyi megtekintett videó, 45 milliónál is több egyedi látogató, és közel egy millió videót streamelő felhasználó havonta.
Az online játékipar hatalmas tömegeket mozgat meg, ezért az előbbi számok ismeretében nem csoda, hogy a Twitch rövid idő alatt az USA negyedik legintenzívebb adatforgalmazójává vált, és csak a Netflix, a Google és az Apple előzi meg a ranglistán. Tavaly októberben a különböző platformokon összesen 32 millióan követték figyelemmel a League of Legends játék küzdelmeit a Twitch segítségével, ami meghaladja a népszerű 24, Breaking Bad, vagy a Maffiózók televíziós sorozatok záróepizódjainak összesített nézőszámát.
Miért lesz ez nekik jó?
Első ránézésre kissé meghökkentő párost alkot a két cég, mégis több olyan terület van, ahol az Amazon sokat profitálhat a Twitch képességeiből és közönségéből. A játékipar már jó ideje fontos terület Bezos számára: külön játékstúdiót üzemeltetnek, több cím jelent meg a Fire TV set top boxra, sőt, külön kontrollert is kínálnak a vásárlóknak. Másrészt a Twitch értékes csatornát alkothat az Amazon online hirdetéseinek, mivel a játékok közvetítését pontosan azok (fiatal, jól kereső férfiak) követik nagy számban, akik a hirdetők számára a legértékesebbek.
Az Amazon ritkán nyitja ki ennyire a pénztárcáját: a Twitch-ért kiadott összeg a második legnagyobb a cég életében, ennél többet (1,2 milliárd USD) csak egyszer, 2009-ben áldoztak az online cipőkereskedelemmel foglalkozó Zapposért. A vállalat legutóbbi nagyobb összegű beruházása 2012-ben történt, amikor 775 millió dollárért megszerezték a raktárakra specializált robot rendszereket gyártó Kivas Systemst.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak