Két informatikai nagyvállalat is közzétette idei első negyedévének eredményeit: mind az IBM, mind a Google számai csalódást keltettek.

Meredeken zuhanó forgalomról és gyorsan semmivé foszló profitról ugyan nem mindenhol lehet beszélni, mindenesetre a Google és az IBM friss pénzügyi jelentéseiben sorakozó adatok rendre elmaradtak az előzetes elemzői várakozásoktól. Ez pedig nem jó jel a tech ipar egészére nézve, ahol egy-egy jelentősebb szereplő gyengébb teljesítménye könnyen kihatással lehet más társaságok tőzsdei szereplésére, befektetési lehetőségeire is.

Hiába a sok ötlet, a Google még mindig keresőóriás

A Google láthatóan nem képes átlépni a keresóriás tituluson, hiszen még mindig abból él, amiből néhány év alatt nagyhatalommá fejlődött. Ezen valószínűleg az sem fog sokat változtatni, ha termőre fordul a Google Glass, piacra dobják az összelegózható mobilt, vagy megjelennek a közutakon az önműködő autók. A januártól márciusig tartó időszak alatt 15,4 milliárd dollár érkezett a céghez, ami egyrészt kiváló, 19 százalékos éves növekedést mutat, másrészt viszont láthatóan elmarad a piaci elemzők által reálisan elérhetőnek tartott 15,6 milliárdtól. Az összforgalomból a hirdetési bevételek bő 14 milliárd dollárt tettek ki, ám ebből még lejön a partnereknek kifizetendő 3,2 milliárdos jutalék.

A csalódást keltő eredmény mögött többek között az egy hirdetési kattintásért elkérhető átlagos díj fokozatos mérséklődése áll. Ez a mutató éves összevetésben már 2012 eleje óta szakadatlanul hanyatlik. Ez nem csak a versennyel, hanem a technológiai változásokkal is összefüggésben áll, hiszen az egyre nagyobb súlyt kapó mobil felületeken kisebb összeget lehet elkérni egy-egy hirdetési átkattintásért. Az árszínvonal csökkenését a kattintások darabszámával igyekszik pótolni a Google. Ebben a tekintetben szintén nagyon tekintélyes, 26 százalékos éves javulást könyvelhettek el, ám a szigorú elemzők itt is sokkal többet, 29 százalékos bővülést láttak reálisnak.

Az eredményeket kommentáló konferenciahívás során a cég vezetői igyekeztek is hangsúlyozni a keresési modell további fejlesztésének, finomításának fontosságát. A befektetőket mindenesetre nem nyugtatták meg túlságosan az elhangzottak. A számok közzétételét követően 5 százalékos zuhanást produkáltak a Google papírjai, amit valamivel később sikerült 3 százalékos mínuszra mérsékelni.

Mindig van lejjebb

Az IBM-nél viszont már nem csak a várakozásoktól sikerült elmaradni, de középtávú negatív csúcsok is születtek. A kék óriás hosszú idő óta komoly gondokkal küzd, amit jól szemléltet az immár két éve folyamatosan gyengülő bevételi sor. 2014 első negyedévében sem sikerült megfordítani a trendet, sőt a szűk 22,5 milliárd dolláros forgalom öt éve nem látott alacsony szintet jelent. Ami talán még nagyobb gond, hogy az elemzői konszenzus lényegesen jobb eredményt, 22,9 milliárd körüli forgalmat remélt.

A nettó profit ennél is drámaibb képet mutat: a tavalyi nyereség negyede tűnt el. A bő 2,5 milliárdos profit 800 millióval múlja alul 2013 hasonló időszakát és közel 5 százalékkal az előzetes szakértői várakozásokat. A cég a profitabilitás drasztikus csökkenését részben a vállalati átalakítás extra költségeivel magyarázza. Utóbbi miatt a mostani negyedévre is jutott egy "szerény" 870 millió dolláros tétel.

Habár az IBM még mindig az egyik legjelentősebb vállalati IT szállító, az utóbbi években egyre gyorsuló ütemben igyekszik megszabadulni a csekély profitrátával üzemeltethető részlegeitől, ami részben magyarázattal szolgál az összbevétel mérséklődésére. Ennek a folyamatnak az egyik legutóbbi példája a Lenovónak elpasszolt x86-os szerverek.

A kiutat a cég elsősorban a bőséges profitrátát ígérő cloud és analitikai megoldásokban látja. A felhő alapú technológiákba történő erőteljes invesztíció egyértelmű jele, hogy nemrégiben 1,2 milliárd dollár értékben összesen 15 új adatközpontot hoztak létre, így a korábbi egységekkel együtt már negyven, felhőszolgáltatást nyújtó data centerrel rendelkezik a vállalat. Sőt, a cloud mellett új elemként tűnt fel a kognitív számítási technológiákra épülő alkalmazások fejlesztése, aminek egyik állomása az egymilliárd dolláros beruházással megalapított Watson Group. A gond csak az, hogy az átállás meglehetősen lassú, és a hardvereknél kieső bevételeket egyelőre képtelen pótolni a cég az új termékekkel, szolgáltatásokkal.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.