Meredeken zuhanó forgalomról és gyorsan semmivé foszló profitról ugyan nem mindenhol lehet beszélni, mindenesetre a Google és az IBM friss pénzügyi jelentéseiben sorakozó adatok rendre elmaradtak az előzetes elemzői várakozásoktól. Ez pedig nem jó jel a tech ipar egészére nézve, ahol egy-egy jelentősebb szereplő gyengébb teljesítménye könnyen kihatással lehet más társaságok tőzsdei szereplésére, befektetési lehetőségeire is.
Hiába a sok ötlet, a Google még mindig keresőóriás
A Google láthatóan nem képes átlépni a keresóriás tituluson, hiszen még mindig abból él, amiből néhány év alatt nagyhatalommá fejlődött. Ezen valószínűleg az sem fog sokat változtatni, ha termőre fordul a Google Glass, piacra dobják az összelegózható mobilt, vagy megjelennek a közutakon az önműködő autók. A januártól márciusig tartó időszak alatt 15,4 milliárd dollár érkezett a céghez, ami egyrészt kiváló, 19 százalékos éves növekedést mutat, másrészt viszont láthatóan elmarad a piaci elemzők által reálisan elérhetőnek tartott 15,6 milliárdtól. Az összforgalomból a hirdetési bevételek bő 14 milliárd dollárt tettek ki, ám ebből még lejön a partnereknek kifizetendő 3,2 milliárdos jutalék.
A csalódást keltő eredmény mögött többek között az egy hirdetési kattintásért elkérhető átlagos díj fokozatos mérséklődése áll. Ez a mutató éves összevetésben már 2012 eleje óta szakadatlanul hanyatlik. Ez nem csak a versennyel, hanem a technológiai változásokkal is összefüggésben áll, hiszen az egyre nagyobb súlyt kapó mobil felületeken kisebb összeget lehet elkérni egy-egy hirdetési átkattintásért. Az árszínvonal csökkenését a kattintások darabszámával igyekszik pótolni a Google. Ebben a tekintetben szintén nagyon tekintélyes, 26 százalékos éves javulást könyvelhettek el, ám a szigorú elemzők itt is sokkal többet, 29 százalékos bővülést láttak reálisnak.
Az eredményeket kommentáló konferenciahívás során a cég vezetői igyekeztek is hangsúlyozni a keresési modell további fejlesztésének, finomításának fontosságát. A befektetőket mindenesetre nem nyugtatták meg túlságosan az elhangzottak. A számok közzétételét követően 5 százalékos zuhanást produkáltak a Google papírjai, amit valamivel később sikerült 3 százalékos mínuszra mérsékelni.
Mindig van lejjebb
Az IBM-nél viszont már nem csak a várakozásoktól sikerült elmaradni, de középtávú negatív csúcsok is születtek. A kék óriás hosszú idő óta komoly gondokkal küzd, amit jól szemléltet az immár két éve folyamatosan gyengülő bevételi sor. 2014 első negyedévében sem sikerült megfordítani a trendet, sőt a szűk 22,5 milliárd dolláros forgalom öt éve nem látott alacsony szintet jelent. Ami talán még nagyobb gond, hogy az elemzői konszenzus lényegesen jobb eredményt, 22,9 milliárd körüli forgalmat remélt.
A nettó profit ennél is drámaibb képet mutat: a tavalyi nyereség negyede tűnt el. A bő 2,5 milliárdos profit 800 millióval múlja alul 2013 hasonló időszakát és közel 5 százalékkal az előzetes szakértői várakozásokat. A cég a profitabilitás drasztikus csökkenését részben a vállalati átalakítás extra költségeivel magyarázza. Utóbbi miatt a mostani negyedévre is jutott egy "szerény" 870 millió dolláros tétel.
Habár az IBM még mindig az egyik legjelentősebb vállalati IT szállító, az utóbbi években egyre gyorsuló ütemben igyekszik megszabadulni a csekély profitrátával üzemeltethető részlegeitől, ami részben magyarázattal szolgál az összbevétel mérséklődésére. Ennek a folyamatnak az egyik legutóbbi példája a Lenovónak elpasszolt x86-os szerverek.
A kiutat a cég elsősorban a bőséges profitrátát ígérő cloud és analitikai megoldásokban látja. A felhő alapú technológiákba történő erőteljes invesztíció egyértelmű jele, hogy nemrégiben 1,2 milliárd dollár értékben összesen 15 új adatközpontot hoztak létre, így a korábbi egységekkel együtt már negyven, felhőszolgáltatást nyújtó data centerrel rendelkezik a vállalat. Sőt, a cloud mellett új elemként tűnt fel a kognitív számítási technológiákra épülő alkalmazások fejlesztése, aminek egyik állomása az egymilliárd dolláros beruházással megalapított Watson Group. A gond csak az, hogy az átállás meglehetősen lassú, és a hardvereknél kieső bevételeket egyelőre képtelen pótolni a cég az új termékekkel, szolgáltatásokkal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak