Hétköznapi szolgáltatássá teszi a Facebbok az AI-t, azaz a mesterséges intelligenciát. Tegnap jelentették be a DeepText szolgáltatást, amely a közösségi oldalra írt bejegyzéseket dolgozza fel és értelmezi, és egyből a tartalomnak megfelelően kezeli.
Teszem azt valaki arról ír a Facebook Messengerében, hogy hamarosan indul a munkahelyére, csak még hívnia kell egy taxit, a közösségi oldal máris fel tudja ajánlani: ő hív nekünk egy uberes autót. Az Uber-rendelés lehetőséget egyébként már tavaly integrálták a FB Messengerbe. Vagy ha úgy értelmezi a bejegyzésünket, hogy valamit felkínálunk eladásra, felismeri az árinformációkat, és automatikusan formázza. A lehetőség először a Messengerben jelenik meg. Egyelőre még a belső kísérletek folynak.
Kinek jó ez?
Ha bárkiben is felmerülne a kérdés, hogy kinek jó ez, akkor gyorsan szögezzük le: elsősorban a Facebooknak. Egyfelől még inkább a kommunikáció minden területét lefedő központi hellyé teszi a közösségi oldalt, valamint a Messengert, másrészt ezen keresztül már nem csak promóciós felületként jelenik meg az oldal a felhasználó előtt, hanem értékesítési oldalként is.
Ez utóbbira már voltak korábban is kísérletek. Március végén jelentették be például, hogy járatinformációkkal bővítik a Messenger szolgáltatásait. (Mint arról korábban írtunk, az eredetileg csevegésre szánt szolgáltatás egyre univerzálisabb lesz a beledrótozott egyéb lehetőségektől.) A felhasználó a Messenger felületén kap meg minden fontos információt a szerződött légitársaságoktól a check-intől a járatkésésekig, sőt ha az automatikus rendszer adta információk nem elegendőek, ott lehet emberi segítséget is kérni.
A lényeg, mint a legtöbb Facebook-fejlesztésnél, a minél gyorsabb és kiterjedtebb adatelemzés a lehető legpontosabb felhasználói profil megalkotásához. A DeepText, lényegében amolyan valós idejű gondolatolvasó, amely azonnal képes reagálni a felhasználó szöveges akcióira és reakcióira.
A rendszer öntanuló, azaz a feldolgozott szövegmennyiség növekedésével egyre pontosabbak lesznek az ajánlásai, egyre pontosabban el tudja különíteni, hogy mikor vetődik fel egy téma, és mikor utal egy bekövetkező tevékenységre. Vagy például az olyan jellegű mondatok helyes értelmezéséhez, mint az „I like blackberry” meg kell értenie, hogy a felhasználó a gyümölcsre vagy a mobilra gondolt.
Szintén megoldandó, hogy a rendszer a lehető legtöbb nyelvre működjön. Az ilyen rendszerek fejlesztéséhez a neurolingvisztikai programozás már nem alkalmas, mert nagyon sok előfeldolgozást igényel a szövegek értelmezéséhez. Az öntanuló mesterséges intelligencia viszont csökkenti az előfeldolgozási igényt, és gyorsítja a rendszer adaptálását az egyes nyelvekre.
Itt is vannak aggályok
Mint minden AI-fejlesztésnél, itt is felmerülnek az aggályok: mennyire fog elmosódni a határ a magánéletünk és a nyilvánosság között? Mennyire teszi a FB-használókat végletekig kihasználható kereskedelmi tényezővé, illetve teszi magát a közösségi oldalt kizárólagos közvetítő közegévé például az e-kereskedelem vagy a sharing economy szereplőinek, s kerül ily módon monopolhelyzetbe?
Meglehet ezek reális veszélyek. De egyesek szerint van a DeepTextnek egy könnyen belátható pozitív oldala is: eszközt ad a zaklatók vagy a gyűlöletbeszédet terjesztők visszaszorításához. A Facebook szerint mesterséges intelligenciával már több támadó jellegű bejegyzést, fotót lehetett kiszűrni, mint amennyit a felhasználók jelentettek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak