A felhasználó lelkes és fizet, majd pedig kitálal, mondván: nem ilyen lovat akartam. Marketingszakember véleménye a Preziről.

Elég régóta használom a Prezi Pro változatát. Kifizetem a 159 dollárt minden évben a használatáért. Szeretem is, jónak is tartom, mégis úgy gondolom, hogy van vele néhány súlyos probléma.

A Prezi első és legnagyobb problémája, hogy egy őrült nagy átverésre épül. Az átverés lényege az a sugalmazás, hogy „ilyet te is tudsz csinálni!”. Látod a csillogó-villogó, gyönyörű prezentációkat, és látod, hogy ez nagyon, de nagyon klassz. Aztán elhiszed a marketinget, és már látod, hogy te is ilyen nagyszerű prezentációval nyűgözöd le a hallgatóságodat a következő előadásodon. Te is meg tudod csinálni! És valóban meg tudod. Illetve: dehogyis tudod!

Nem értesz hozzá

Egy olyan Prezi létrehozásához, amit demóként szoktak neked megmutatni, több hét munka kell. Vagy legalábbis több nap. Grafikus, animátor, tervezőművész vagy talán? Vagy csupán „egyszerű” menedzser, marketinges? Kened-vágod a Photoshopot, az Illustratorot és kisujjadban van a vizuális tervezés? Ha igen, akkor kemény munkával esetleg te is tudsz jó Prezit készíteni, ha nem, akkor azonban nincs rá sok esélyed.

Ilyen demókkal adják el, de te nem ezt veszed meg (forrás: prezi.com)

A különböző konferenciákon, előadásokon számos Prezit láttam. Kilencven százalékuk pont olyan volt, mint egy rossz PowerPoint prezentáció, csak még forogtak is, amitől aztán még idegesítőbbnek találtam őket.

Átverés, hogy egy Prezi-tanfolyamon megtanulsz jó Prezit készíteni. Ha nincs hozzá érzéked, soha nem fog menni, mert a Prezi-készítés nem (elsősorban) a technikai ismereteken múlik.

Állítom ezt úgy, hogy több megbízást nyertünk már el egy jó Prezi segítségével, amin esetenként akár egy hétig is keményen dolgoztunk. Ennek az időnek legalább a felét részben a multimédiás anyagok összegyűjtésével, részben valamilyen képszerkesztő alkalmazás előtt töltöttük.

Ha valaki nem tud ennyi energiát beletenni egy Prezibe, akkor inkább ne készítsen mozgó, pörgő animációkat, mert az eredmény csak egy rendkívül idegesítő bemutató lesz.

Hol az előadó?

A második probléma a Prezivel, hogy nem az előadásra koncentrál. A szépségre összpontosít, ami hosszú távon kevés.

Az előadónak különböző információkra van szüksége: látnia kell, hogy hány perce tart az előadása, mennyi ideje van még, mi jön a következő dián, és milyen jegyzeteket fűzött az aktuális slide-hoz. A legtöbb előadó ezek nélkül az infók nélkül elveszettnek érzi magát – természetesen nem azokra a sztár előadókra gondolok, akik úgy begyakorolják a prezentációjukat, hogy álmukból felébresztve is tudják, hogy mikor mi jön. Ilyenből azért viszonylag kevés van. Sokkal többen vannak azok, akiknek a napi munkájuk mellett kell több-kevesebb rendszerességgel előadásokat tartaniuk, de közel sem ez a fő tevékenységük.

(Hozzáteszem, hogy minél jobb előadó valaki, annál kevésbé van szüksége bármilyen eszközre, mert egy grafikont akár a saját kezünkkel is jól el lehet mutogatni.

A Prezi fejlesztőinek már rég fel kellett volna tenniük magunknak a kérdést: voltaképpen milyen gyakorlati segítséget tudunk adni az előadónak az előadás közben?

Csapnivaló terméktámogatás

A Prezi gyorsan nőtt túl nagyra. Emlékszem, másfél éve lehetett, hogy fizetni szerettem volna 600 dollárt azért, hogy a Prezi munkatársai létrehozzanak egy saját céges sablont nekünk. (Van ilyen szolgáltatásuk – papíron legalábbis.) Akárhány levelet írtam (ötször biztosan pórbálkoztam), akárhova (ebből is volt öt biztosan), nem sikerült megvásárolnom a szolgáltatást. És sajnos a terméktámogatásukkal sem sokkal jobbak a tapasztalataim.

Az üzleti modell hiánya

Miközben online vállalkozások ezrei használják ki a webes ökoszisztémát, nem létezik hivatalos Prezi market. Nem lehet 10-20 dollárért megvásárolni előre definiált üzleti célokra készített sablonokat. (Bár azért a nem hivatlos piactérként működő Prezizip-en érdemes lehet körülnézni.)

Elérhetsz ugyan több ezer másik prezentációt, turkálhatsz közöttük, felhasználhatod a neked tetsző megoldásokat, de ez nem sokkal hatékonyabb, mint tűt keresni a szénakazalban. Nincs prémium market, ahol jó minőségű sablonokat lehetne vásárolni, mint ahogy WordPress megoldotta a saját boltjában – hogy egy kézenfekvő példát hozzak.

Pedig egyszerű lenne: véges számú, hitelesített és jó minőségű sablont kellene ajánlani a különböző üzleti célokra. Ezzel könnyedén át lehetne hidalni azt, hogy az előadása elkészítéséhez művészi képességek kelljen rendelkeznie a használójának.

Ehhez persze meg kellene tanulni sablonosan és sablonokban gondolkodni. El kellene fogadni, hogy a sablon néha jó, a korlátlan szabadság pedig néha rossz. Legalábbis a tömegtermékek esetében.

Végszó

A Prezi a tökéletes példája azoknak az alkalmazásoknak, melyek a „Look Mum, I can do it” (Nézd, anya, meg tudom csinálni) korszak jegyében születtek. A korszakot az hívta életre, hogy az informatika lehetővé tette az átlagemberek számára olyan technológiák elérését, melyeket korábban csak egy adott szakma képviselői tudtak használni. Ennek a korszaknak a szülötte például több ezer önjelölt fényképész és grafikus ma Magyarországon. A jelenség gazdasági okainak és következményeinek kifejtésébe most nem mennék bele, a lényeg, hogy a szakma az szakma marad. Hiába kapsz a kezedbe egy csodálatos eszközt, még nem tanultál meg látni, és nem lettél sem grafikus, sem tervező.

Azt tanácsolom, hogy csak akkor használd a Prezit (és persze bármely más hasonló eszközt), ha (1) sok energiát és időt tudsz rászánni arra, hogy elérd a kívánt eredményt, vagy (2) segítséget kérsz és kapsz grafikus barátaidtól, akik előkészítik neked a képanyagokat és a videofájlokat, vagy (3) ha te magad vizuális szakember vagy. A vacak Preziktől pedig kíméljen meg minket a Mindenható és a Microsoft.

(A cikk a PS:Provocative blogjában megjelent írás szerkesztett változata. A szerző a Prezi és a foci című posztjában javaslatokat is tesz a Prezi problémáinak orvoslására. Akit a technikai részletek is érdekelnek, egy kattintásnyira azt az írást is olvashatja.)

A szerző a PS:PRovocative marketingkommunikációs és PR-ügynökség társtulajdonosa, a Magyar Public Relations Szövetség elnökségének tagja

Közösség & HR

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.