Újdonság a kínai gazdasági életben, hogy a most zajló Országos Népi Gyűlés és a Népi Politikai Tanácskozó Testület ülésszaka kapcsán cégvezetők is megszólalnak a gazdaságirányítással kapcsolatban, vagy éppen az eseményhez időzítenek jelentősebb bejelentéseket, kihasználva a politikai események felhajtó erejét.
Jön a kínai robotpilóta
A kínai keresőpiacot uraló Baidu vezetője, Robin Li is mostanra időzítette a bejelentést, hogy a tervek szerint haladnak a fejlesztések, és idén bemutatják a cég vezető nélküli autóját. Arról, hogy a Baidunál ilyen fejlesztések folynak, már tavaly is elég sok információ kiszivárgott, és azóta a cég egy sor területen lépett előre vagy kötött szövetséget, amelyek közelebb vitték a megoldáshoz.
Tavaly ősszel például a BMW-vel állapodtak meg, hogy beszállnak az autógyártó hasonló fejlesztési projektjébe. Az együttműködés keretében a Baidu a vezető nélküli BMW-k tesztelését segítette Kínában. A BMW koncepciója annyiban más, mint a Google-é vagy az Apple hasonló projektje, hogy a BMW 2 Coupe alapjaira épített kísérleti autók elsősorban amolyan elektronikus segédsofőrként segítik a vezetőt. Az automatika képes lesz az unalmas, ismétlődő, monoton feladatok terhét levenni az autósról, ám az – a tempomathoz hasonlóan – bármikor visszaveheti a teljes ellenőrzést az autó fölött. Az eltérő koncepció ellenére a tesztek valószínűleg sok tapasztalattal gazdagíthatták a Baidu fejlesztőit is.
A Baidu idén mutatta be a szintén az okosautó felé mutató fejlesztését, a CarLife-ot. Ez az Apple CarPlay és a Google Android Auto ellenfele, Kínában ráadásul a Google-nek nem is terem babér egy ideje. A CarLife, hasonlóan a versenytársak elképzeléséhez, az autókba épített kijelzőket akarja elfoglalni egy összetett infokommunikációs, szórakoztató rendszerként, amely a navigációtól kezdve a kihangosításon át a különböző alkalmazások okostelefonról képernyőre ültetését is biztosítja. A Hyundai Sonata modellje áprilisban már ezt integrálva érkezik a szalonokba, de az Audi és a General Motors is a kínai keresőóriás partnerei között említhető.
Már mindenki ezt akarja
Az önálló, emberi beavatkozást nem igénylő autók ötlete immár valóban nem a sci-fi regények sajátja. A Google nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy öt éven belül debütálhatnak robotautóik, míg az Apple-nél is hasonló céldátum szűrhető le a kiszivárgott pletykákból. Nem ritkák a tech cégek és az autógyártók közös projektjei sem, ahol a cél az egyre intelligensebb, sokrétűbb autó kifejlesztése.
De nem csak az informatikai vállalatok nyomulnak ezen a területen, hiszen a hagyományos autóipari szereplők önállóan is igyekeznek megalkotni a jövő termékét. Ezek között talán a legelőrébb a svédek járnak, akik 2017-re már száz önmagát vezetni képes Volvót adnának el a technológiai iránt fokozottan fogékony, tehetős (és bátor) úttörőknek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak