Az autók is az informatika kapcsán mostanság az autonóm pilóta körül zajlik a legtöbb diskurzus, ám nem feltétlenül kell kiengedni a kormánykereket a kezünkből ahhoz, hogy az informatika segítségével egy kicsit biztonságosabb vagy éppen kényelmesebb lehessen az autózás. A Ford legújabb kutatási projektje is ez utóbbi kategóriában igyekszik valami értékeset alkotni.
Processzorok és professzorok
Az autógyártó a fejlesztésekhez megnyerte magának az Intelt is: a chipszállító mérnökei mellett antropológusok, sőt néprajzkutatók is képviseltetik magukat a kutatói csapatban. A fejlesztések célja, hogy beépített extra kamerák, illetve a kocsiban alapból megtalálható szenzorok segítségével új alkalmazásokat, funkciókat tudjanak beépíteni a járművekbe.
A Project Mobii elnevezésű együttműködés gyümölcse lehet például egy arcfelismerő rendszer, amely automatikusan ellenőrzi a volán mögé ülő személyt. Ha a kocsi tulajdonosa, vagy egy engedélyezett másik személy az, akkor rögtön a számára megfelelő beállításokkal (naptár, kedvenc zenék, kontaktok) indul a középen található kommunikációs konzol. Amennyiben azonban a gép nem találja az adatbázisában az arcot, egy fotót készít és elküldi azt a tulajdonos telefonjára engedélyezésre. Elég érdekes eset lehet majd, amikor az autótolvaj saját maga ül modellt a rendőrségi feljelentéshez csatolt portréhoz.
Az arcfelismerést egyébként egy sor más területen is igyekszenek felhasználi. Például a gyermekük felelősségteljes magatartásában visszafogottan bízó szülők összekapcsolhatják a vezetés engedélyezését egy sor szabály betartásával. Beállítható lehet majd többek között a maximális megengedett sebesség, az indulástól számított bejárható hatósugár vagy éppen az automata vezetési segédletek kötelező használata. De a feledékeny vezetőkön is segíthet a fejlesztés, hiszen ha nem emlékszünk, hogy elpakoltuk-e a csomagtartóba a táskánkat, akkor telefonról távolról benézhetünk a kocsi utasterébe, és vagy megnyugszunk, vagy loholhatunk vissza.
Részletekbe menő vészhívás
A fenti fejlesztések még csak a kutatási fázisban járnak, de a cég a közelmúltban egy jövőre bevethető extra alkalmazást is bemutatott. Ennek lényege, hogy ütközésnél az autó nem csupán automatikusan értesíti a központi segélyhívót a baleset helyszínének koordinátáival, de egy sor egyéb, hasznos információval is ellátja a hívást fogadó személyt. Például a bekapcsolt biztonsági övek alapján közli a kocsiban utazók valószínű számát, az ütközések irányát, típusát, vagy éppen a balesetnél mért sebességcsökkenést. A gyors, automata tájékoztatást követően pedig bekapcsolja a kihangosított hívást, így az utastérben szerencsés esetben eszméletnél lévő személyek azonnal kommunikálhatnak a diszpécserrel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak