A legnagyobb növekedést és robbanást várjuk tőle ebben az évben, mégis a viselhető eszközök piacának helyzete a legkevésbé ismert a szakma és a nagyközönség számára. A gyártók nem kifejezetten közlékenyek az eredményekkel kapcsolatban, ami elsősorban a Samsungra érvényes, mivel a koreai cég eddig nem közölt pontos értékesítései adatokat a Gear szériával kapcsolatban.
Miből lesz a cserebogár?
Ezért is fontosak a Canalys 2014 első negyedévére vonatkozó adatai, ami kettéosztja a piacot és egyrészt az úgynevezett egyszerű, viselhető kiegészítőkről, másrészt a smart band termékekről, azaz tulajdonképpen az okosórákról beszél. Előbbiek elsősorban a sportoláshoz szánt, kisméretű kijelzővel ellátott kiegészítők, amelyek képesek pulzust méri, lépést számlálni, tudásuk azonban alkalmazásokkal nem bővíthetők, és a mobiltelefonhoz való kapcsolódásuk is korlátos, vagy nem lehetséges.
Az intelligens kiegészítők testesítik meg az okosóra fogalmát, amelyek közül 2014 első negyedévében egyértelműen a Pebble uralta a piacot. A közösségi finanszírozássál indult termék mostanra komoly tényezővé nőtte ki magát, és 35 százalékkal vezet az olyan nagyágyúk előtt, mint a Sony (29%), vagy a Samsung (23%). A Canalys elemzői szerint az előny azért jött össze, mert a Samsung a tavaly év végi, karácsonyi pörgése után alaposan visszavett a Gear vonal gyártásából és már készül a második negyedévben érkező következő szériára. Ezzel összesen fél millió darabbal esett vissza a szegmens teljesítménye erre a három hónapra.
Okosóra gyártók részesedése a világpiacon (2014. első negyedév)
Az egyszerű és az okos viselhető eszközök összesített piaca 2,7 millió terméket termelt ebben a negyedévben, a Pebble előretörése pedig többek között annak köszönhető, hogy a gyártó megjelent a második, elegánsabb, Steel névre hallgató kiadással, ami már azok számára is vonzó lehet, akik az első verziót túlságosan műanyagnak, sportosnak érezték. A másik nagy lökést a Pebble órákra elérhető alkalmazásbolt megnyitása adta, amivel végre nem több forrásból kell, lehet összevadászni az appokat, hanem a felhasználók azokat egy helyre összegyűjtve, csoportosítva találhatja meg.
A Nike feladta, jön az Apple
A sportoláshoz kínált kiegészítők piacát a toronymagasan a Fitbit vezeti 50 százalékos részesedéssel, a második helyen pedig a szintén nagy ugrást produkáló Jawbone található. Egyetlen, ismertebb, nagyobb márkához kötődő termék található ezen a listán: ez a Nike Fuel Band, ami 10 százalékos csökkenést szenvedett el, mivel képtelen volt tartani a lépést a kisebb, de a piaci viszonyokra jobban, gyorsabban reagáló versenytársak tempójával. A sportcég nem is folytatja a termékvonalat, és a jövőben inkább a rendszer alapját képező szoftverre, valamint az eddig összeszedett, 30 milliós Nike+ felhasználó bázisra szeretne fókuszálni.
Noha egyre gyakrabban hallani kétkedő hangokat a hordható okos eszközök piacával kapcsolatban, a Canalys elemzői továbbra is úgy gondolják, hogy nagy felfutás előtt áll a terület. A fellendülést a hamarosan megjelenő új érzékelők fogják beindítani, illetve ebben az évben várható a Google, okosórákra szabott rendszerével, az Android Wearrel ellátott eszközök megjelenése. A Motorola és az LG egészen biztos indul ezen a versenyen, akiket várhatóan más cégek követnek majd, sőt, a Canalys azt is tényként kezeli, hogy az év második felében az Apple kirukkol a saját, testen viselhető, intelligens eszközével.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak