A balti ország parlamentje ellenszavazat nélkül nyitotta meg az utat a végponti kiszállítást végző önjáró miniatűr járművek előtt.

Miközben az Egyesült Államokban néhány tagállamban már általánosan engedélyezett az önjáró postásrobotok használata, Európában eddig csak önkormányzatok adtak erre különleges engedélyt. Eddig. Ugyanis az észt törvényhozás 86 képviselője 86 igen szavazattal zöld utat adott a végponti logisztika megreformálására.

Az elfogadott törvény szövege szerint a robotjárművek nem lehetnek magasabbak 1 méternél, hosszuk nem haladhatja meg az 1,2 métert és maximum 50 kilót nyomhatnak. Továbbá a gép eleje és oldala fehér kell legyen, miközben hátul megfelelő fényrendszerrel van ellátva, hogy minden napszakban és időjárási körülmény között jól kivehető maradjon. Bár a kritériumlista meglehetősen hosszúnak tűnik, de egyetlen szigorú feltételt sem tartalmaz. Egészen véletlenül az észt gyökerekkel rendelkező Starship Technologies (ST) eszköze könnyűszerrel teljesíti a feltételeket, de a szektorban tevékenykedő többi cégnek sem okozhat komoly fejfájást a megfelelősség biztosítása.

Az utolsó néhány méter

Az észt startupot 2014-ben hozta létre a Skype két egykori alapítója. A vállalkozás hatkerekes járművekkel igyekszik eljuttatni kisebb csomagokat a vevőknek. A gyalogosok között, a járdán közlekedő robotok az utat a közlekedési szabályok teljes körű betartásával, önállóan teszik meg, de a központból folyamatosan nyomon követik, hogy szükség esetén kézi vezérlésre kapcsolhassanak, vagy éppen a hangszórón keresztül kommunikáljanak a környéken lévő emberekkel.

A gépek érzékelik az akadályokat, maximum egy kocogó ember sebességével közlekednek, biztonságosan megállnak, elindulnak, és az utcán való átkelés sem okoz nekik problémát. Az elektomos motorokkal hajtott járművek hatótávolsága nagyjából 5 kilométer, és átlagosan 15-30 perc alatt képesek letudni az utat. Valahogy így:
 

 

Az ST már egy éve élesben is teszteli a rendszerét, hiszen tavaly nyáron több európai városban, pélául Londonban, Bernben és Düsseldorfban is sikerült partnercégeket megnyerni, hogy a próbakörök után végre valódi megrendeléseket kézbesítsenek a szorgosan tekerő robotok.

Már megint az észtek

Az ember mostanra már fel sem kapja a fejét arra, ha egy hír arról szól, hogy a digitalizáció témájában Észtország viszi a zászlót. A balti államban például simán lehetünk e-állampolgárok, vihetünk céget, sőt intézhetünk akár bírósági ügyeket is kizárólag elektronikus csatornákat használva. De az észtek próbáltak valamilyen kölcsönösen elfogadható megoldást találni az Uber megjelenésére. Miután az ország most már szinte teljesen átállt az e-közigazgatásra, az észtek ugyanezt szeretnék elterjeszteni az EU többi tagállamában is, ehhez ráadásul programjuk is van.

Konzumer tech

Ismét keresik a hazai digitális szakma női példaképeit

A 40 év feletti női szakemberek elismerését célzó pályázatot immár harmadszorra hirdette meg az IVSZ és a WiTH.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.