Mivel elsősorban hazai pályán mozog, így itthon nem sokaknak lehet ismerős a Tencent neve, pedig a vállalatcsoport legalább akkora szereplője az internetes piacnak, mint a Facebook. És erről tegnap óta papírjuk is van.
A végtelenbe és tovább...
A cég a tegnapi tőzsdei záróár alapján jelenleg 522 milliárd dollárt ér, miközben a Mark Zuckerberg irányítása alatt álló amerikai riválist "csak" 519 milliárdra értékeli a piac. A Tencent ezzel nem csak a Facebookot gyűrte maga alá, de ázsiában is vezető szerepet harcolt ki. A kontinens dobogóján a világszinten is jobban ismert belföldi versenytárs Alibaba (481,5 milliárd) és a dél-koreai Samsung Electronics (364 milliárd) követi őket a cégértékelési rangsorban. Globálisan pedig jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Tencent a világ ötödik legértékesebb vállalata, amelyet csak a három A (Apple, Alphabet, Amazon) és a Microsoft tud (egyelőre) felülmúlni.
A pillanatnyilag a világ 19. leggazdagabb emberének számító Pony Ma cége szűk két évtizeddel ezelőtt indult és mára a közösségi hálózatoktól a digitális szórakoztatáson át az elektronikus fizetési megoldásokig számos területen számít megkerülhetetlen szereplőnek. Legalábbis Kínában, mivel bevételei jó része hazai terepen generálódik. Ez utóbbi egyébként még félelmetesebbé teszi a cég eredményeit, hiszen a világ meghódításának kísérlete még csak most körvonalazódik.
A cég zászlóshajójának számító WeChat csevegőalkalmazás és a köré épített ökoszisztéma ma már közel egymilliárd aktív felhasználóval büszkélkedhet. De nem sokkal marad el ettől a számtól a Tencent másik, egyben elsőként indított közösségi alkalmazása a QQ sem. Kína legnépszerűbb közösségi hálózata, a Qzone szintén a céghez tartozik, és önmagában több mint 600 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet.
Más utakon
A Tencent bevételei szerkezete egyébként teljesen eltér a Facebookéhoz képest. Míg utóbbi szinte kizárólag hirdetésekből hízlalja egyre kövérebbre magát, addig a kínaiaknál a reklámok csak egy kisebb szeletét adják a bevételeknek. Sokkal többet hoznak a saját fejlesztésű mobil és webes játékok, pontosabban az ezekben megvásárolható digitális tartalmak, előnyök, előfizetések. Meghatározó még a mobilos szolgáltatások terület is. Az utalások után kapott jutalékok mellett ide sorolható a YouTube tencentes megfelelője, a Tencent Video is, amely a legnagyobb fizetős előfizetői bázissal rendelkezik a videós szolgáltatók közül Kínában.
A legfrissebb üzleti adatok alapján a gőz még egyáltalán nem szaladt ki a Tencent sikervonatából. A cég a harmadik negyedévben a pozitív várakozásokat is meghaladó mértékben, közel 70 százalékkal tudta növelni nettó profitját az egy évvel korábbi szinthez képest. Ha ehhez hozzávesszük a már említett potenciált a külföldi terjeszkedésben (a WeChat éppen Malájziában készül hódításra), akkor könnyen lehet, hogy hamarosan a dobogóra is veszélyes lesz Ázsia újdonsült szuperbajnoka.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak