Pár éven belül jelentő változások állhatnak be az autóiparban, mivel alig akad olyan gyártó, amelyik ne dolgozna a saját önjáró jármű koncepcióján. A Google által elkezdett projekt mára az összes nagyobb vállalatnál napirenden van, a kínaiak is beszálltak a versenybe, sőt, az Apple-ről is az a hír járja, hogy nagy erőkkel vizsgálja a sofőr nélküli autókkal kapcsolatos lehetőségeket.
Mindenki előtt lépnének
A kutatások közös jellemzője eddig az volt, hogy a kész, emberi beavatkozás nélkül közlekedni képes gépkocsik megjelenését legkorábban 2017-re becsülték a cégek, de inkább a 2020 volt az a céldátum, amikorra ezek a járművek kigördülhetnek az utakra. Ebbe a nyugodt légkörbe esett be Elon Musk meglepő bejelentése, mely szerint a Tesla S modellek ezen a nyáron már képesek lesznek önálló közlekedésre.
Az elektromos autókat gyártó vállalat alapítója azt állítja, hogy minderre a már meglévő, használatban lévő Tesla S modellek is alkalmasak lesznek, az új funkció egy szoftverfrissítéssel előcsalogatható, azaz szerelés, vagy mechanikai beavatkozás nélkül önjáróvá válnak a járművek. A CEO azt is tisztázta, hogy az új lehetőség kizárólag a főbb útvonalakon, jellemzően autópályákon működik, viszont ezeken az utakon valóban nincs szükség a vezető beavatkozására, és az autó úgynevezett robotpilóta üzemmódban közlekedik.
A hír alaposan felborzolta a kedélyeket: a szakértők, jogászok úgy látják, hogy Musk lépése jogilag biztosan támadható lesz, mert USA-ban dolgoznak ugyan azon, hogy ezek az autók törvényesen kelhessenek útra, de jelen pillanatban, illetve idén nyáron még nem lesz kész az új szabályozás. A Mercedes, Infiniti, vagy a Honda jelenleg is rendelkezik olyan modellekkel, amelyek elméletileg képesek sofőr nélküli haladásra, de ezt egyelőre nem engedélyezik a tulajdonosoknak.
Ki viszi el a balhét?
A másik kérdés az, hogy amennyiben az önjáró üzemmódban baleset történik, akkor azért a sofőr, vagy a rendszert elkészítő cég-e a felelős. Musk szerint a robotpilóta üzemmód nem ütközik jogszabályba, és nyárra az összes Tesla S tulajdonos használhatja, ami vagy azt jelenti, hogy a háttérben aktív lobbi tevékenység zajlik, vagy Musk nem különösebben izgatja magát az esetleges peres eljárások miatt.
Az autóiparhoz fűződő másik jelentős hír, hogy a Google útjára indította az Android Auto-t, ami az oprendszer bizonyos funkcióit képes kiterjeszteni a gépkocsik multimédia központjára. A Pioneer elsőként kezdte meg az együttműködést azzal, hogy bizonyos, már a piacon lévő fejegységeit kompatibilissé tette az Android Auto-val. Ennek köszönhetően a gépkocsikba beépített fedélzeti számítógép, illetve annak kijelzője átveszi a telefon navigációs, alap kommunikációs (hívások, SMS), multimédiás képességeit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak