Miközben drámai évet zárt 2015-ben a PC-piac a közép-kelet-európai térségben, nálunk szárnyalt az oktatási csúcsszerv gépbeszerzése miatt.

Az utóbbi időszak egyik legrosszabb évét zárta december végén a régió PC-piaca, ráadásul ez volt sorozatban a harmadik év, amiben kétszámjegyű visszaesést produkált. Tavaly 26 százalékot meghaladó mértékben zsugorodott a piac, ami azt jelenti, hogy mintegy 13,7 millióval kevesebb gépet adtak el, mint 2014-ben – derül ki az IDC jelentéséből.

Készletnyomás alatt voltak a szállítók

Az amerikai piackutató szerint egy évvel korábban a Microsoft Bing promóciója igyekezett némi életet lehelni a piacba, de az elsősorban az amúgy is árérzékeny lakossági felhasználók vásárlási szándékára hattott, ráadásul negatív következményei is voltak, amiket 2015-ben voltak kénytelenek elviselni a szállítók. A szállítók 2014-ben nem jól mérték fel a piacot, így olyan nagy készleteket halmoztak fel, amiknek értékesítése 2015-re is jócskán áthúzódott. Emiatt tavaly a konzumer szegmens a piaci átlagot meghaladó mértékben, 27,6 százalékkal esett vissza. A céges vásárlások ennél kisebb arányban, 23,9 százalékkal csökkentek a 2014-es eredményekhez képest. A 2014-es eredményeket nagyban befolyásolta, hogy abban az évben szűnt meg a Windows XP támogatása, és annak hatására az üzleti szegmensben elindult egy lecserélési hullám. Ez azonban nem húzódott át érezhetőbb mértékben 2015-re, sőt tavaly még szűkebb IT-költségvetéssel működtek a vállalatok.

Magyarországon lényegesen jobb volt a helyzet, itt összességében a darabszámot tekintve stagnált a piac – válaszolta megkeresésünkre Tóth László, az IDC Hungary elemzője. Mindez azonban egy nagyobb egyedi tételnek a számlájára írható, a közoktatás központi intézménye a KLIK tavaly 45 ezer asztali PC-t vásárolt.

Itthon is jól megy a 2in1 kategória

Új asztali gépekből 2015-ben nálunk összesen 156 ezer darab talált gazdára, míg 2014-ben 123 ezer darab. Notebookból viszont nálunk is kétszámjegyű volt a visszaesés, tavaly 436 ezret értékesítettek a gyártók, egy évvel korábban pedig 473 ezret. A globális trendekhez Magyarországon is jól ment a 2in1 modellek forgalmazóinak, a 2014-es 15,5 ezer darab után a múlt évben 19,5 ezer kelt el belőlük. Csupán két évet kiragadni Magyarország esetében sem szerencsés, mivel a 2014-es Bing-kampány és egy nagy miskolci PC-s projekt egy évvel később nálunk is torzító hatást gyakorolt a mutatókra.

Tóth László szerint itthon is érdemben növekszik a 2in1 kategória piaca, de ez ma még csak a töredéke a teljes PC-piacnak. A hazai vevők többsége a belépőszintű olcsó gépek iránt érdeklődik. Az elemző viszont úgy látja, hogy a nyomott árak sokáig már nem vállalhatók fel, előbb-utóbb áremelésre kényszerülnek a szállítók.

IDC PC-piaci előrejelzés 2020-ig
Create line charts

Jó hír számukra, hogy már 2015-ben is növekedett a 13-14 colos közép- és felsőkategóriás üzleti ultrabookok iránti kereslet, és noha ezek aránya ugyancsak elenyésző ma még a teljes PC-piacon, de előbb-utóbb a lakossági szegmens trendjeit is ezek fogják befolyásolni. Az üzletihez hasonlóan az egyedi, több százezer forintos értéket képviselő, játékra alkalmas gépek is keresettek a hazai vevők körében, de ez a kategória is csak a piac egy nagyon kicsiny szeletét fedi le.

Feljövőben a PC-stick eladások

Tavaly jelent meg a hazai személyi számítógép piacon egy eddig ismeretlen kategória, a leginkább az USB-kulcsra hajazó PC-Stick, amit a tévé vagy a monitor HDMI-csatlakozójába kell dugni, és ami vezeték nélküli billentyűzet, egér csatlakoztatásával komplett PC-ként használható. A termékkel elsőként az Intel jött ki, azóta a Lenovo és az Asus PC-Stickje is elérhető Magyarországon. Ebből az eszközből tavaly 4-5 ezret adtak el nálunk, de Tóth szerint idén ennek minimum a duplájával lehet számolni.

A személyi számítógép hagyományos szegmensei 2016-ban viszont várhatóan a múlt évinél gyengébben teljesítenek majd, az IDC előrejelzései szerint az asztali gépek hazai összértékesítése 105-106 ezer darab lehet, notebookból pedig 406 ezret adhatnak el. A nemzetközi trendeknek megfelelően a 2in1 kategória 2016-ban is hozza az utóbbi években megszokott jó formáját, belőle idén 20 százalékkal többet, mintegy 24 ezret adnak el nálunk.

Ami a márkákat illeti, a teljes hazai PC-piacot egyértelműen a Lenovo vezeti, második helyen áll a HP, a dobogó harmadik fokán pedig fej-fej mellett osztozik a Dell és az Asus.         

Ami a teljes régiót illeti, az IDC szerint idén az első félévben még a tavalyihoz hasonló lejtmenet lesz a piacon, a második félév már a javulás jeleit mutatja.

Piaci hírek

Egyéves lett és szelfikkel van tele a Google Photos

A Google fotótára egy év alatt 200 millió aktív felhasználót szerzett.
 
Hirdetés

Látogatás az Aruba Cloud arezzói adatközpontjában

Így néz ki egy modern felhős adatközpont belülről.

Az elmúlt fél évszázadban sorra érték a kihívások a platformot, népszerűsége azonban továbbra is töretlen. Utánajártunk az okoknak.

a melléklet támogatója az InterComputer

Hirdetés

Hogyan segíti a DCIM a CIO-k munkáját?

Az adatközponti infrastruktúramenedzsment (DCIM) rendszerek sokan szerint az üzemeltetéssel foglalkozó szakemberek munkáját könnyítik meg, pedig a CIO-k, közép- és felső vezetők számára is hasznos funkciókat és információkat kínálnak.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.