Az utóbbi időszak egyik legrosszabb évét zárta december végén a régió PC-piaca, ráadásul ez volt sorozatban a harmadik év, amiben kétszámjegyű visszaesést produkált. Tavaly 26 százalékot meghaladó mértékben zsugorodott a piac, ami azt jelenti, hogy mintegy 13,7 millióval kevesebb gépet adtak el, mint 2014-ben – derül ki az IDC jelentéséből.
Készletnyomás alatt voltak a szállítók
Az amerikai piackutató szerint egy évvel korábban a Microsoft Bing promóciója igyekezett némi életet lehelni a piacba, de az elsősorban az amúgy is árérzékeny lakossági felhasználók vásárlási szándékára hattott, ráadásul negatív következményei is voltak, amiket 2015-ben voltak kénytelenek elviselni a szállítók. A szállítók 2014-ben nem jól mérték fel a piacot, így olyan nagy készleteket halmoztak fel, amiknek értékesítése 2015-re is jócskán áthúzódott. Emiatt tavaly a konzumer szegmens a piaci átlagot meghaladó mértékben, 27,6 százalékkal esett vissza. A céges vásárlások ennél kisebb arányban, 23,9 százalékkal csökkentek a 2014-es eredményekhez képest. A 2014-es eredményeket nagyban befolyásolta, hogy abban az évben szűnt meg a Windows XP támogatása, és annak hatására az üzleti szegmensben elindult egy lecserélési hullám. Ez azonban nem húzódott át érezhetőbb mértékben 2015-re, sőt tavaly még szűkebb IT-költségvetéssel működtek a vállalatok.
Magyarországon lényegesen jobb volt a helyzet, itt összességében a darabszámot tekintve stagnált a piac – válaszolta megkeresésünkre Tóth László, az IDC Hungary elemzője. Mindez azonban egy nagyobb egyedi tételnek a számlájára írható, a közoktatás központi intézménye a KLIK tavaly 45 ezer asztali PC-t vásárolt.
Itthon is jól megy a 2in1 kategória
Új asztali gépekből 2015-ben nálunk összesen 156 ezer darab talált gazdára, míg 2014-ben 123 ezer darab. Notebookból viszont nálunk is kétszámjegyű volt a visszaesés, tavaly 436 ezret értékesítettek a gyártók, egy évvel korábban pedig 473 ezret. A globális trendekhez Magyarországon is jól ment a 2in1 modellek forgalmazóinak, a 2014-es 15,5 ezer darab után a múlt évben 19,5 ezer kelt el belőlük. Csupán két évet kiragadni Magyarország esetében sem szerencsés, mivel a 2014-es Bing-kampány és egy nagy miskolci PC-s projekt egy évvel később nálunk is torzító hatást gyakorolt a mutatókra.
Tóth László szerint itthon is érdemben növekszik a 2in1 kategória piaca, de ez ma még csak a töredéke a teljes PC-piacnak. A hazai vevők többsége a belépőszintű olcsó gépek iránt érdeklődik. Az elemző viszont úgy látja, hogy a nyomott árak sokáig már nem vállalhatók fel, előbb-utóbb áremelésre kényszerülnek a szállítók.
Jó hír számukra, hogy már 2015-ben is növekedett a 13-14 colos közép- és felsőkategóriás üzleti ultrabookok iránti kereslet, és noha ezek aránya ugyancsak elenyésző ma még a teljes PC-piacon, de előbb-utóbb a lakossági szegmens trendjeit is ezek fogják befolyásolni. Az üzletihez hasonlóan az egyedi, több százezer forintos értéket képviselő, játékra alkalmas gépek is keresettek a hazai vevők körében, de ez a kategória is csak a piac egy nagyon kicsiny szeletét fedi le.
Feljövőben a PC-stick eladások
Tavaly jelent meg a hazai személyi számítógép piacon egy eddig ismeretlen kategória, a leginkább az USB-kulcsra hajazó PC-Stick, amit a tévé vagy a monitor HDMI-csatlakozójába kell dugni, és ami vezeték nélküli billentyűzet, egér csatlakoztatásával komplett PC-ként használható. A termékkel elsőként az Intel jött ki, azóta a Lenovo és az Asus PC-Stickje is elérhető Magyarországon. Ebből az eszközből tavaly 4-5 ezret adtak el nálunk, de Tóth szerint idén ennek minimum a duplájával lehet számolni.
A személyi számítógép hagyományos szegmensei 2016-ban viszont várhatóan a múlt évinél gyengébben teljesítenek majd, az IDC előrejelzései szerint az asztali gépek hazai összértékesítése 105-106 ezer darab lehet, notebookból pedig 406 ezret adhatnak el. A nemzetközi trendeknek megfelelően a 2in1 kategória 2016-ban is hozza az utóbbi években megszokott jó formáját, belőle idén 20 százalékkal többet, mintegy 24 ezret adnak el nálunk.
Ami a márkákat illeti, a teljes hazai PC-piacot egyértelműen a Lenovo vezeti, második helyen áll a HP, a dobogó harmadik fokán pedig fej-fej mellett osztozik a Dell és az Asus.
Ami a teljes régiót illeti, az IDC szerint idén az első félévben még a tavalyihoz hasonló lejtmenet lesz a piacon, a második félév már a javulás jeleit mutatja.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak