Tíz év alatt 4 milliárd dollárt költenek az Egyesült Államokban arra, hogy a hálózatba kötött autók minél hamarabb elterjedhessenek.
Hirdetés
 

A Detroitban zajló nemzetközi autókiállításra időzítették azt a bejelentéssorozatot, amelynek célja, hogy Észak-Amerikában rendezett szabályozói keretek között, lehetőleg minél korábban közúti forgalomba kerülhessenek a különböző önjáró, illetve egymással és környezettükkel folyamatos kapcsolatban lévő járművek.

Pénz, paripa, jogszabály

Az USA közlekedési minisztériumának államtitkára tíz évre szóló, 4 milliárd dolláros programot hirdetett az összekapcsolt járműflották működésének tesztelésére, bevezetésére. A kormányzati képviselő egyben arra is ígéretet tett, hogy az elkövetkező fél évben az illetékes hatóság az autógyártókkal együttműködve elkészíti azokat az útmutatásokat, amelyek mentén az önjáró járművek tesztelése és biztonságos telepítése megengedett lesz az országban. 

Ezzel párhuzamosan a tagállamok közötti egyeztetés is megindul. A minisztérium igyekszik elkerülni azt a kényelmetlen helyzetet, hogy az ország különböző pontjain a helyi testületek és jogalkotók több kevesebb eltérést tartalmazó lokális szabályozó környezetet teremtsenek. Ez utóbbi természetesen rendkívül megnehezítené a gyártók, fejlesztők életét, és általánosságban visszatartaná az új típusú közlekedési megoldások elterjedését. A cél egy olyan tagállamszintű minta megalkotása, amely lehetővé teszi az önjáró autók országos szintű, konzisztens kezelését.

Nem csoda, hogy ilyen elánnal kezdtek bele a munkába a hatóságok, hiszen becslések szerint a megfelelően működő, gép irányította közlekedés a vezetői hibából eredő halálos balesetek 94 százalékát tudná megakadályozni. Az emberéletek megmentése mellett a hálózatba kapcsolt járművek nagy segítséget jelenthetnek az utak leterheltségének mérséklésében és a környezetszennyezés visszaszorításában.

Jöhetnek az első fecskék

Az informatika és az autógyártás határa egyre inkább elmosódik. A Google évek óta teszteli önjáró autóit, de a fedélzeti rendszerek és a gépkocsikban keletkező adatok felhasználása is fontos célpontnak tűnik. Az Apple körül folyamatosak a pletykák, hogy valamilyen formában beszállhat az autógyártásba, és ha ezt ugyan nem is erősítették meg, az biztos, hogy Cupertino figyelmét sem kerülte el a szegmens.

Mindeközben az autógyártók is igyekeznek pályán maradni, és saját fejlesztésekkel, partnerségekkel erősítenek. De említhető például a Volvo, amelynek önálló tesztprogramja fut a vezető nélküli autózás bevezetésére. Ez utóbbi, legalábbis a korábbi tervek szerint akár már jövőre kereskedelmi forgalomba kerülő kocsikat eredményezhet.

Visszatérve Amerikához: a General Motors a héten jelentette be, hogy a Lyft autómegosztó alkalmazással közösen azon dolgoznak, hogy személyre szabott igényeknek megfelelő, önműködő taxikat állítsanak forgalomba. A tervek szerint ezek első körben csak bizonyos városok bizonyos régiójában közlekednének, maximálisan 30 mérföldes sebességgel. A projekt indulásának pontos helyéről és idejéről egyelőre nincs információ, mindenesetre az amerikai hatóságok fent részletezett aktivitása meggyorsíthatja a jövő mihamarabbi megérkeztét.

Cloud & big data

A SentinelOne-on csattanhat, hogy a CISA volt főnökét alkalmazza

Chris Krebset 2018-ban Donald Trump nevezte ki a CISA élére, mégsem volt hajlandó Joe Biden választási győzelmét megkérdőjelezni.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.