Miközben a nagy IT-cégek az autóiparban igyekeznek fokozni jelenlétüket, a piac tradicionális szereplői is rákapcsoltak az informatika kiaknázására.

Elmosódnak a határok az autóipar és a technológiai szektor között, aminek egyik legbiztosabb jele, hogy a korábban csak egyik pályán játszó szereplők mindkét oldalon aktívvá váltak. A Google évek óta teszteli önjáró autóit, de a fedélzeti rendszerek és a gépkocsikban keletkező adatok felhasználása is fontos célpontnak tűnik. Az Apple körül folyamatosak a pletykák, hogy valamilyen formában beszállhat az autógyártásba, és ha ezt ugyan nem is erősítették meg, az biztos, hogy Cupertino figyelmét sem kerülte el a szegmens.

Az autóipar visszavág

A tradicionális autóipari cégek felismerték, hogy az informatika eluralkodása a járművekben egyben az ő pozíciójukat is gyengít, hiszen hatalmas méretű külső beszállítóktól függni nem éppen kényelmes pozíció. Ennek egyik ellensúlyozása lehet, ha ők maguk erősítenek a technológiai fronton. Ennek egyik kiváló példáját jelenti a Toyota friss bejelentése, miszerint új kutatóközpontot nyit a Szilícium-völgyben.

A japán gyártó öt év alatt mintegy egymilliárd dollárt kíván invesztálni a Stanford Egyetem közelébe álmodott centrumba, illetve szó van egy másik, a bostoni MIT mellett működő központról is. A Toyota, sok más piaci céghez hasonlóan, igyekszik jó kapcsolatokat ápolni a neves oktatási intézményekkel, hogy közös projektek segítségével tudjanak új fejlesztésekkel előállni.

Az autógyártó vezetése három fő csapásirányt jelölt meg az Amerikában dolgozó kutatói számára. Az első a biztonság szintjének emelése, amibe például olyan automata megoldások tartoznak bele, amelyek a vezető hibás utasításainak (kormánymozdulat, pedálkezelés stb.) felülbírálásával akadályoznak meg egy ütközést. A másik irány magához a vezetéshez való hozzáférés megkönnyítése, például fogyatékkal élők vagy idősek esetében. A harmadik terület pedig a robotika, aminek csak egy részét képezi a manapság sokat emlegetett önjáró autó.

Nem (úgy) vinnék az adatokat

Szintén az autóipar és az IT-szektor közötti feszültséget mutatja, amivel a Ford összekapcsolt járművek és szolgáltatások részlegének vezetője egy napokban tartott konferencián "kampányolt". Don Butler erőteljesen kiállt amellett a gondolat mellett, hogy az autók által rögzített adatok a kocsi tulajdonosához tartoznak. Véleménye szerint ők csak kezelői lehetnek ennek az állománynak, de arról biztosított mindenkit, hogy a Ford semmit nem tesz az információkkal az ügyfél tájékoztatása és beleegyezése nélkül.

Ez természetesen egy nem is túl burkolt oldalvágás az internetes óriások felé, amelyeket sok kritika ér a személyes adatok kezelése, felhasználása témájában. Azt azonban Butler sem tagadta, hogy ők is szeretnék hasznosítani az egyre gyorsabban és nagyobb mennyiségben keletkező adattengert. A legnagyobb kihívás szerinte pont azt, hogy ennek értelméről a tulajdonosokat is meggyőzzék, és hozzájáruljanak az autó adatainak elemzéséhez, további felhasználásához.

Hogy milyen léptékű az informatika elburjánzása az autóiparban, arról a Ford részlegvezetője érdekes adatokkal is szolgált. Ma egy átlagos autóban 70 különböző, kisebb-nagyobb számítógépes rendszer található. Ezek pedig egyre nagyobb mennyiségű adatot képesek rögzíteni és feldolgozni. A trend egészen világos: egy régebbi Ford Explorer 500 megabájtot "termel", míg a legújabb generációhoz tartozó Fusion Energi akár 25 gigabájtnyi adattal is hízhat egyetlen óra alatt.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.