Az talán ma már senkinek nem hangzik újdonságként, hogy a nagy internetes szolgáltatók az ingyenes termékeiket (kereső, videós hálózat, közösségi média stb.) nem ingyen adják. A Google, a Facebook és kisebb jelentőségű társaik a felhasználóktól származó adatokkal igyekeznek olyan hirdetési megoldásokat fejleszteni, ami a másik oldalon bőségesen kompenzálja őket.
A Google például a szolgáltatásait monitorozva eddig is tudta, hogy mit szeretünk nézni, hallgatni, melyik a kedvenc éttermünk, hová és mikor járunk kikapcsolódni és sorolhatnánk. A héten tartott Google Marketing Next konferenciára időzítve azonban egy igazi különlegességet húzott elő a kalapból a vállalat: nemsokára minden fizikai bolttal rendelkező ügyfelének képes lesz pontos(abb) kimutatással szolgálni arról, hogy az üzletben történő vásárlások hány százalékát előzte meg egy online hirdetés lekattintása.
Mérik a mérhetetlent
A hirdetőknek tartott éves találkozón a vállalat bemutatta, mire lesznek képesek a boltok tulajdonosai, amint az elkövetkező hónapokban élesedik a helyszíni vásárlásokat monitorozó új szolgáltatás. A rendszer lényege, hogy a Google online adatait és a bankkártyás vásárlásokat, illetve a bolt saját, vásárlóikról meglévő információit egy közös kalapba dobják, amiből aztán kiderül, hogy egy-egy internetes hirdetés mennyivel járult hozzá a hagyományos üzletek forgalmához.
Az adatokat egyfelől a bankkártyás tranzakciókra rálátással bíró, a Google-lel partneri szerződésben lévő cégek szállítják. Ez a keresőóriás állítása szerint jelenleg az Egyesült Államokban zajló bank- és hitelkártyás vásárlások 70 százalékát jelenti. Másrészt maguk a boltosok is beköthetik a rendszerbe saját adatbázisukat, ami jellemzően az amerikában nagyon népszerű hűségprogramokból származik.
Bár a Google pontosan nem közölte, hogy zajlik az elemzés, a cég igyekszik megnyugtatni a személyes adatok biztonságáért aggódókat. Állításuk szerint a rendszerben az adatokat összedobó felek között egy fal van, azaz a Google nem lesz képes beazonosítani az üzletek vásárlóit, nem fogja megkapni a boltosok hűségprogramjára feliratkozó egyének adatait, és ugyanígy a boltosok sem juthatnak hozzá a Google, vagy éppen a banki tranzakciókat monitorozó partner egyedi szintű információihoz.
Megerősített érvrendszer
A Google bevételeinek tetemes része továbbra is a hirdetésekből származik. Tavaly például "szerény" 79 milliárd dollárt kerestek a különböző csatornákon elhelyezett reklámokon. Érthető tehát, hogy mindent bevetnek azért, hogy a hirdető elégedett legyen, és lássa, a befektetett pénze miként hasznosult. Az online hirdetések hatékonyságát ugyan elég jól lehet mérni az internetes vásárlásokon és egyéb konverziós mutatókon keresztül, ám könnyen lehet, hogy a felhasználó végül nem így, hanem néhány nap múlva, egy fizikai üzletbe besétálva teszi kosarába a terméket. Ezt a tagadhatatlanul létező hozzáadott értéket igyekszik most kimutatható formában ügyfelei elé tárni a Google.
A Marketing Next konferencián egyébként egy sor más fejlesztést is bejelentettek, amelyek zöme a mesterséges intelligencia különböző felhasználása köré épül. A hirdetők egy új, mindenható platformot kapnak, hogy könnyebben és pontosabban tudják követni és kezelni szerteágazó marketingtevékenységüket.
A Google Attribution egy teljesen ingyenes irányítópultot ad az ügyfelek kezébe. A rendszer aggregálja mindazokat a pillanatokat, amikor egy felhasználót valamilyen impulzus ér egy adott témával kapcsolatban. Lehetnek ezek hagyományos online hirdetések, videók, keresés, közösségi médiás megnyilvánulások, mobil alkalmazások vagy éppen a hirdető saját weboldala.
A tényleges vásárlást sok esetben a fenti pontok jó része idővel és együttesen járul hozzá, ám ezt az egyszeri hirdetőnek meglehetősen nehéz, ha éppen nem lehetetlen volt pontosan követnie. A Google természetesen könnyebb helyzetben van, hiszen mint a bevezetőben is említettük, rengeteg csatornán gyűjti az adatokat a szolgáltatásait igénybe vevő egyénekről.
Az Attribution az AdWords, a Google Analytics és a DoubleClick szolgáltatásokból származó adatok integrálásával képes elemzést készíteni, majd ez alapján - a cég ígérete szerint - egy könnyen áttekinthető jelentést adni az ügyfélnek arról, a különböző aktivitásai, jelenléte mennyiben és milyen hatásfokkal járult hozzá a végleges sikerhez. Erre támaszkodva természetesen néhány kattintással bele is lehet avatkozni a költségvetés elosztásába, oda fókuszálva, ahol a legjobban megéri a promótálás.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak